بازگشت دوباره 85 درصد معتادان متجاهر به کمپ‌ها

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد

بازگشت دوباره 85 درصد معتادان متجاهر به کمپ‌ها

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه وجود معتادان متجاهر یکی از دغدغه‌های مسئولانی است که در حوزه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، گفت: اعتیاد نه موضوع جدیدی است و نه تنها مربوط به شهر ماست؛ بلکه موضوعی جهانی است.


​​​​​​​فیروزی در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه خراسان رضوی شرایط ویژه‌ای در خصوص معتادان متجاهر دارد، عنوان کرد: این استان با 26 مرکز ترک اعتیاد اجباری پذیرای 6هزار و 500 نفر از معتادان متجاهر است. براساس آمار تا پایان سال گذشته 70 درصد معتادان متجاهر بومی و 30 درصد غیر بومی بودند.
وی با تأکید بر ضرورت کارهای فرهنگی و تغییر نوع نگاه به آسیب‌دیدگان و معتادان متجاهر گفت: معتادی که پاک شده و قرار است تسهیلاتی برای اشتغال به او تعلق بگیرد حتی نزدیکان این افراد هم حاضر به ضمانت آن‌ها نیستند که در این خصوص باید کار فرهنگی صورت بگیرد تا خیران هم به این موضوع ورود کنند.
وی با تأکید بر اینکه قوانین و مقررات برای بازنگشتن دوباره معتادان متجاهر به اعتیاد، نیاز به بازنگری اساسی دارد، ادامه داد: در خوشبینانه‌ترین حالت میزان عود و بازگشت این افراد بالای 85 درصد است.
 وی با اشاره به اینکه هزینه نگهداری هر معتاد متجاهر در سال 1400 به ازای هر نفر روز 35 هزار تومان بوده، افزود: این مبلغ در سال جاری 42 هزار تومان است که این مبلغ جوابگوی هزینه‌های جاری این مراکز نیست.
نماینده دستگاه قضایی استان هم در این نشست با اشاره به همجواری خراسان رضوی با کشور افغانستان به عنوان اصلی‌ترین تولیدکننده مواد مخدر یکی از استان‌هایی است که بیشترین درگیری با مواد مخدر را دارد، گفت: برای حل این معضل یک یا دو دستگاه نمی‌توانند به تنهایی عمل کنند و نیاز به یک بسیج همگانی در این خصوص وجود دارد. یساقی اظهار کرد: حساسیت در دستگاه‌های استان در این خصوص وجود ندارد و هنوز برخی از مسئولان درباره این موضوع احساس وظیفه نمی‌کنند.
وی یکی از معضلات اساسی استان را ورود غیرمجاز اتباع خارجی به ویژه از سمت افغانستان دانست و افزود: از زمان استقرار طالبان، آمار ورود اتباع غیر مجاز به نحو محسوسی افزایش یافته که در این خصوص اقدامات ملی برای سرشماری اندیشیده شده است. 

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه