افزایش کلاه‌برداری با شیوه «شما برنده شده‌اید»

هشدار دوباره رئیس پلیس فتا خراسان رضوی به شهروندان:

افزایش کلاه‌برداری با شیوه «شما برنده شده‌اید»

به گزارش قدس، رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در تشریح این خبر گفت: شهروندان مراقب تماس‌ها و پیام‌های دریافتی خود باشند؛ چرا که به تازگی کلاه‌برداری به شیوه «شما برنده شده‌اید» به چندین شهروند در خراسان رضوی خسارت مادی زده و بررسی‌های آماری نشان می‌دهد این ماجرا در حال گسترش است.


سرهنگ علی‌اکبر قرائی‌پور؛ رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی در تشریح این خبر گفت: در پی تماس تلفنی تعداد قابل توجهی از شهروندان با مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا درباره برداشت غیر مجاز از حساب بانکی آن‌ها، وقتی موضوع توسط کارشناسان پلیس فتا بررسی شد، شاهد گسترش فعالیت کلاهبرداران سایبری در قالب نقشه تکراری «شما برنده منتخب ما هستید»، بودیم.
سرهنگ قرائی‌پور ادامه داد: با بررسی‌های صورت گرفته از بزه‌دیدگان مذکور مشخص شد افراد مالباخته تطمیع بیان شیوا و رسای فردی شده بودند که آن سوی خط قرار داشت و با قبول پیشنهاد فرد کلاهبردار در بستر فضای مجازی (تلفن، شبکه اجتماعی و پیامک) با بیان مژده برنده شدن به فرد و ترغیب، از ایشان خواسته می‌شد با ارسال محتویات پیامک واصله، برای تأیید دسترسی‌های مورد نیاز دریافت جایزه خود اقدام کنند که در واقع طعمه‌ها رمزهای اینترنت‌بانک و مجوز ورود به برنامه کاربردی بانک خود را در اختیار فرد سودجو قرار داده بودند.

540 میلیون تومان، کلاهبردار را برنده کرد!
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی تصریح کرد: در بررسی یکی از این پرونده‌ها مشخص شد شهروند مشهدی پس از آنکه وارد بازی شوم فرد کلاهبردار می‌شود و هرچه او می‌خواهد اجرا می‌کند، در نهایت رقم540 میلیون تومان از حساب او برداشت می‌شود و زمانی مالباخته می‌فهمد «شما برنده شده‌اید» همه هیچ بود که پیامک برداشت از حسابش را می‌بیند.
سرهنگ قرائی‌پور با اشاره به پیگرد قانونی و دریافت راهکارهایی برای شناسایی و تنگ شدن عرصه برای افراد سودجو و فرصت‌طلب تصریح کرد: گسترش دامنه فضای سایبری و ارتباط مستقیم آن با زندگی بشر، استفاده از این فضا را امری اجتناب‌ناپذیر کرده و در زمینه پیشگیری از کلاه‌برداری موصوف، مهم‌ترین عامل پیشگیرانه، هوشیاری کاربران فضای سایبری و اعتماد نکردن بیجا و تطمیع نسبت به پیشنهادهای دریافت شده است. همچنین پرهیز از هرگونه خوش‌باوری درباره پیامک و تماس‌های دریافتی را هم نباید فراموش کرد. از سوی دیگر در بیشتر پرونده‌های برداشت غیرمجاز  از حساب شهروندان، سهل‌انگاری و افشای اطلاعات مالباخته و کاربر، عامل اصلی سوءاستفاده و وقوع این بزه است.
وی گفت: امروزه زندگی ما به طور فزاینده‌ای به وب متصل و گره خورده است. از همین رو باید دقت کرد در کنار تمامی خوبی‌های فضای مجازی، سرمایه‌های اجتماعی ما اعم از مادی و معنوی در صورت توجه نکردن به نکات امنیتی در معرض خطر هستند. بنابراین پیگیری اخبار سایبری و آسیب‌پذیری امنیتی بسیار مهم‌تر از همیشه است.

حرف رسانه
اینکه بارها در هشدارهای قضایی و انتظامی بیان شده به هیچ عنوان دریافت جوایز مادی و... نیاز به دریافت پیامک و یا کدهای وابسته ندارد، می‌تواند اصلی‌ترین قسمت کار باشد. شهروندان به محض مواجهه با این درخواست که باید متن پیام را برای مجری و یا نماینده شرکت بخوانید، لازم است پی ببرند موضوع یک کلاه‌برداری است؛ زیرا اگر قرار باشد مبلغ جایزه‌ای به حساب فردی واریز شود، تنها نیاز به خواندن شماره کارت و شماره حساب بانکی است و غیر از آن هر درخواستی می‌تواند به ساحل پشیمانی ختم شود.
از سوی دیگر بالا بردن معلومات کاربران در فضای مجازی و مشورت با افراد آشنا به این فضا پیش از هر اقدامی می‌تواند در کاهش جرایم مذکور کمک فراوانی بکند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه