جان‌فدای ایران

رویداد ملی «جان‌فدا» به‌همت ستاد مردمی بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی با شرکت 200 هنرمند در حرم مطهر رضوی برگزار شد

جان‌فدای ایران

در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی، 200نفر از هنرمندان سراسر کشور در محل نمایشگاه‌های حرم مطهر رضوی گرد هم آمده‌اند تا با هنرشان هم آثاری در 10رشته هنری از جمله پوستر، نقاشی و طراحی خلق کنند و هم جلوه‌های وجودی این شهید بزرگ را نشان بدهند.


تجلی یک حس مثبت
«زهرا دزیانی» دانشجوی ارشد رشته گرافیک یکی از شرکت‌کنندگان در این رویداد است. او می‌گوید: در بخش پوستر در کارگاه جان‌فدا مرتبط با سالگرد شهید حاج‌قاسم سلیمانی شرکت کردم تا با این عنوان اثری خلق کنم. 
او ادامه می‌دهد: حاج‌قاسم اتفاق‌های بزرگی را برای کشور ما رقم زد که نتایج متعدد دارد و مهم‌ترین آن امنیتی است که اکنون داریم و مدیون حاج‌قاسم هستیم. به نظرم هر کسی بنا به توانایی که دارد در زمینه خودش حرکت یا اقدامی برای نشان دادن این نعمت باید داشته باشد. 
دزیانی با بیان حسی که از حاج‌قاسم دارد اظهار می‌کند: ما طراحان گرافیک سعی می‌کنیم از هنرمان در این زمینه استفاده کنیم. هر ایرانی تصور مثبتی از حاج‌قاسم دارد که من این حس مثبت را سعی می‌کنم با پوستری که طراحی می‌کنم در عرصه بین‌الملل نشان دهم.

او یک هدایتگر بود 
 «فاطمه محققان» از قم در این رویداد شرکت کرده است. او که در حال کار تصویرگری است عنوان می‌کند: رشته من نقاشی است و طرحم تصویرگری برای نوشت‌افزار کودکان است. در این رویداد سعی می‌کنم با توجه به کاری که بلد هستم درباره شهید سلیمانی طرحی بزنم که قابل استفاده برای نوشت‌افزار باشد. همیشه سعی می‌کنم در رویدادهای مذهبی به خصوص اگر در مشهد برگزار شود حضور داشته باشم. این رویداد از دو جهت برایم مهم بود؛ از طرفی برای حاج‌قاسم بود و از طرف دیگر در مشهد برگزار می‌شد و به نوعی بیشتر ترغیب شدم تا در آن شرکت کنم. 
«محققان» با شرح شخصیت وجودی شهید سلیمانی عنوان می‌کند: مهربانی و مردم‌داری حاج‌قاسم همیشه برایم جذاب بوده است و در طرحم دو کودک در انگشتر حاج‌قاسم مانند زمانی که در تاب سوار هستند با آرامش نشسته‌اند و کتابی را می‌خوانند. انگشتر نور مطلق است که نشان‌دهنده جایگاه هدایتگر حاج‌قاسم است. 
«ناصر تقی‌زاده» نقاش سن و سال‌داری که از تهران در این رویداد شرکت کرده و در گوشه‌ای از سالن در حال رنگ‌گذاری با قلمو روی بوم نقاشی خود است، می‌گوید: حدود ۳۰ سال است که به این حرفه مشغولم و در برنامه‌های هنری مربوط به ارزش‌های انقلاب به خصوص سردار سلیمانی بارها شرکت کرده‌ام. شهید سلیمانی یک مسلمان واقعی بود که تمام توانش را در راه خدا و خدمت به اسلام گذاشت و در نهایت خدا مزدش را به او داد و جهان مبهوت مراسم تشییع سردار سلیمانی شد. 
تقی‌زاده ادامه می‌دهد: در حال کشیدن چهره حاج‌قاسم سلیمانی با فضاسازی متفاوت هستم. به نظرم وجود چنین کارگاه‌هایی موجب می‌شود هم بتوانیم دِینمان را به انقلاب و شهدا هر چه بهتر ادا کنیم و هم محلی است که با همفکری و دیدن سایر آثار هنرمندان، در زمینه هنر انقلاب رشد کنیم. 

نام زیبای حاج‌قاسم
«مهدی رزمجو» که در حال طراحی یک کار مفهومی با نام «قاسم» است، می‌گوید: من از اصفهان در رویداد هنری جان‌فدا به بهانه سالگرد شهادت حاج‌قاسم شرکت کرده‌ام که از این اتفاق خوشحالم. شخصیت شهید سلیمانی وجوه مختلفی دارد که سوژه خیلی خوبی برای کارهای مفهومی هنری است. حاج‌قاسم هم دشمن سرسخت دشمنان بود و هم دست‌گیر نیازمندان و ضعیفان که سبب می‌شود الگویی برای همه افراد جامعه باشد. 
«علی رضاییان» هم از قم میهمان این رویداد است. او می‌گوید: 40سالی است که خوشنویسی می‌کنم و توفیق شد تا در رویداد جان‌فدا که مزین به نام حاج‌قاسم است شرکت کنم. 
او درباره حضورش در رویداد جان‌فدا اظهار می‌کند: تخصص من در نوشتن خط نستعلیق، ثلث، نسخ و شکسته نستعلیق است. در جان‌فدا شرکت کردم تا آثاری به عنوان شهید و شهادت و نام حاج‌قاسم سلیمانی خلق کنم و در کنار آن به هنرمندان در طراحی‌هایشان اگر نیاز است از خطاطی استفاده کنند کمک می‌کنم تا قواعد خطی را رعایت کنند و سطح کیفی آثارشان بالاتر رود. او در پایان می‌گوید: خوشنویس کارش نشان دادن کلمات و عبارات به زیباترین شکل است و در این رویداد تمام تلاش خود را می‌کنم تا به زیبایی نام حاج‌قاسم را نشان بدهم.

خبرنگار: طاهره فجر داوودلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه