مشکلات دامداران برای تأمین خوراک دام

خراسان شمالی

مشکلات دامداران برای تأمین خوراک دام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تأمین خوراک دام این استان که قطب دامپروری کشور محسوب می‌شود به هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.


محمد محمدزاده در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: خراسان شمالی با دارا بودن بیش از ۲میلیون رأس دام سبک و حدود ۸۰ هزار رأس دام سنگین قطب دامپروری کشور محسوب می‌شود و معیشت بسیاری از مردم به این بخش گره خورده است.
وی افزود: زندگی تولیدکنندگان این روزها دستخوش خشکسالی قرار گرفته و این دغدغه آن‌ها همراه با گرانی نهاده‌های دامی افزایش یافته است. متأسفانه امکان پرداخت تسهیلات بانکی به اندازه نیاز دامپروران در این استان وجود ندارد که این امر موجب مشکلاتی برای این قشر تولیدکننده شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: پس از آزادسازی یارانه‌ها قیمت علوفه‌ها افزایش زیادی یافت که به طور مثال قیمت هر یک کیلوگرم جو از ۲ هزار و ۲۰۰تومان به بیش از ۱۲ هزار تومان افزایش یافت و مشکلات زیادی برای دامداران ایجاد کرد.
وی ادامه داد: ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت باید با افزایش نهاده‌های دامی همخوانی داشته باشد تا این قشر از این ناحیه دچار زیان نشود اما بانک‌های این استان قادر به پرداخت این میزان نیستند.محمدزاده عنوان کرد: تاکنون ۲۵۴میلیارد تومان تسهیلات در قالب دامدارکارت به دامداران این استان پرداخت شده است و بیش از 5هزار نفر از دامداران این استان از تسهیلات دامدارکارت برای خرید علوفه استفاده کردند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: دامداران این استان برای تأمین علوفه، دام را به صورت حمایتی به دولت می‌فروشند و در مقابل تسهیلات دامدارکارت را برای خرید علوفه دریافت می‌کنند که در صورت نیاز دامداران باید هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه