فروش تراکم‌ 800درصدی در منطقه ثامن!

شهردار منطقه در پاسخ به قدس این اقدام را قابل دفاع ندانست

فروش تراکم‌ 800درصدی در منطقه ثامن!

به نظر می‌رسد تنها خروجی بهسازی و نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم که از سال‌ها پیش با طرحی موسوم به «طاش» آغاز شد، بالا رفتن ساختمان‌های اقامتی مسکونی و البته تجاری با تنوعی از معماری و نورپردازی است که نه تنها بافت تاریخی اطراف حرم را نابود کرده بلکه بافت اجتماعی، فرهنگی و حتی زندگی اطراف حرم را نشانه رفته است.


در این بین هر چند مخالفت‌های بسیاری از سوی کارشناسان و فعالان اجتماعی انجام شد اما ساختمان‌های بلند، برج‌های تجاری، هتل‌های چندستاره و بازارهای زنجیره‌ای مجلل در مقابل خرید و تخریب خانه بسیاری از اهالی قدیمی و بومی بافت پیرامون حرم مطهر برای ساخت و سازهای لوکس و ادامه طرح‌های توسعه اطراف حرم با سرعت زیاد اجرا و در حال اجراست.

صدور مجوز برای 147 پروژه مسئله‌دار 
حالا اما شهردار منطقه ثامن در نشست خبری با اصحاب رسانه از برنامه تحولی در منطقه در سال جاری خبر داد و گفت: بر حفظ و احیای میراث فرهنگی در حریم حرم، تقویت اقامت و سکونت در حریم رضوی و گسترش خدمات عمومی و ایمنی و همچنین توسعه اماکن مذهبی، گسترش مجتمع‌های بهداشتی، مدیریت حمل ‌و نقل و دسترسی‌پذیری، گسترش فضای سبز و ارتقای پیاده‌محوری از برنامه‌های تحولی در سال جاری خواهد بود.
ساسان نورین مقدم در همین خصوص و در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه بر اساس طرح تفصیلی گذشته تراکم 300 درصدی فروخته شده، اما با تراکم 800 درصدی مجوز داده شده، گفت: خط قرمز ما سیما و منظر شهری است و در مذاکرات حقوق مکتسبه خط آسمان توافق شده که تعداد طبقات بنا به این منظر از ۱۲ طبقه تا 6/5 طبقه لحاظ شود، البته تمام حقوق پروژه‌ها را رعایت کردیم و با تمام پروژه‌ها یک به یک به غیر از 10 پروژه مذاکره و به سرانجام رسیده است.
وی با قبول اینکه تراکم طرح تفصیلی طاش ۳۰۰درصد بود، اما گاهی تا ۸۰۰ درصد نیز فروخته شده، افزود: البته این موضوع قابل دفاع نیست، اما ما به طرح تفصیلی جدید پایبند هستیم و آنچه تجویز شده را باید به نتیجه برسانیم، ضمن اینکه با برخی از پروژه‌ها که مجوز و شروع ساخت‌و‌ساز داشته‌اند مذاکرات انجام داده‌ایم و حتی با پروژه‌هایی که گودبرداری انجام شده مذاکره کردیم و آن‌ها هم متعهد شده‌اند به طرح حرم رضوی احترام بگذارند.
وی تأکید کرد: در طرح تفصیلی جدید به آنچه ملاک برای آیندگان است پایبند هستیم و آنچه مجوز صادر شده ناگزیر هستیم به یک میزان مناسبی برسانیم.
در این بین نکته قابل تأمل ماجرا زمانی است که می‌شنویم ۱۴۷پروژه بزرگ با تعداد طبقات بالا مجوز ساخت دارند که البته هنوز ساخت بسیاری از آن‌ها آغاز نشده که اگر دست روی دست گذاشته و این پروژه‌ها ساخته شود، باید منتظر فاجعه‌ای بزرگ‌تر از چیزی که هست در اطراف حرم مطهر باشیم.
شهردار منطقه ثامن در همین خصوص و در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه کدام سطح از هسته مرکزی محدودیت ارتفاعی ندارد و چرا جلو بلندمرتبه‌ سازی‌های بدمنظر گرفته نمی‌شود، گفت: نسبت به ساقه گنبد مطهر و نسبت به شبکه پیرامون و در دید اول ما تا سه طبقه بیشتر مجوز نداریم و در سطح بعدی تا 6طبقه و در رینگ سوم با پروانه‌هایی که پیشتر صادر شده تا 8 و 9 طبقه هم داده شده است.
نورین مقدم ادامه داد: ما در خصوص پروژه‌های بعد از پس‌زمینه گنبد مطهر حساسیت زیادی داریم که باید مثلاً اگر ساخت و سازی صورت بگیرد در زاویه 45 درجه باشد.

تسهیلات قابل توجه نوسازی در بافت فرسوده
شهردار منطقه ثامن در ادامه با بیان اینکه وام ویژه به میزان ۶۰۰ میلیون تومان به متقاضیانی که می‌خواهند در محدوده بافت پیرامون حرم مطهر رضوی املاک و قطعات با کاربری مسکونی بسازند، داده می‌شود؛ افزود: برای خانه‌های تاریخی و خانه‌مسافرها نیز تا سقف ۲۰ میلیارد تومان وام اعطا می‌شود، اما پروژه محرک توسعه سقف اعتباری ندارد و باید با طرح توجیهی ارسال شود.
وی با بیان اینکه فرایند بانکی انتشار اوراق مشارکت برای بافت پیرامون حرم طی شده و همکاران در حوزه اقتصادی به دنبال این موضوع هستند تا مجوز انتشار اوراق را تا پایان سال دریافت کنند و برای عدد هزار میلیارد تومان در حال برنامه‌ریزی هستیم، افزود: در حوزه پیرامون حرم حضرت معصومه(س) به مساحت ۶هزار مترمربع تملک و اجرا با کمک دولت انجام شد اما ما چون به تهران نزدیک نیستیم نتوانستیم کمک دولت را در این زمینه داشته باشیم. وی وضعیت ترافیکی در هسته مرکزی مشهد در طرح تفصیلی را پرچالش دانست و رویکرد کلی در حوزه بافت را تسهیل تردد عنوان کرد و افزود: در این حوزه دخالت در حوزه تاریخی مانند بافت مدرن نیست و باید به سمت روش‌های مدیریت ترافیک برویم؛ چراکه بیش از ۸۰درصد عبوری‌ها از خیابان شیرازی به مقصد حرم نیست و باید این مسیرها اصلاح شود. 
وی در پاسخ به پرسشی با بیان اینکه برای بازسازی مسجد مروی‌ها طرح ویژه تعریف شده است، افزود: این مسجد در یک میدان شهری و در مسیر جلوخان راه‌آهن و باغ رضوان است و در طول مسیر پیاده‌راه تعریف می‌کنیم. وی با اشاره به اینکه برای بررسی وضعیت مساجد بافت با اوقاف نشست‌هایی داشته‌ایم و برخی مسجدهای جایگزین ساخته شده است، عنوان کرد: چهار طرح ارائه شد که آخرين طرح مصوب ابلاغی با نام «طرح حریم رضوی» اکنون مد نظر است.
وی احیای ورودی قدیمی‌ترین محله مشهد را در اولویت دانست و افزود: فضای ورودی محله نوغان باید احیا شود، فاصله مسجد هفت‌درب و خانه طلایی در ورودی شارستان در اولویت احیا هستند.
شهردار منطقه ثامن در خصوص بررسی ایمنی ۶۰۰ ساختمان منطقه ثامن با اشاره به اینکه تقریباً ۲۰ درصد ساختمان‌ها معادل هزار و 500 عدد پایان‌کار ندارند، افزود: حدود ۶۰۰ ساختمان در مرحله بررسی ایمنی هستند و تعدادی نیز نقص ایمنی دارد، ضمن اینکه درخصوص واحدهای اقامتی میراث فرهنگی مجوز صادر می‌کند.
نورین مقدم در ادامه با تأکید بر اینکه در منطقه ثامن ۱۳۰ اثر واجد ارزش وجود دارد که تعدادی از آن‌ها تاریخی است، گفت: در بازار فرش باید به حوزه میراث معنوی بیشتر توجه شود. 
وی با بیان اینکه در سرای عزیزالله اف مالکان اصلی برای مرمت پیش نمی‌آیند، از طرفی مستأجر نباید ملک را تعمیر کند! و مالکان وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند، افزود: در یک مقطع شرکت بازآفرینی مسکن‌سازان به عنوان سازمان مجری وارد شد و یک مجموعه تجاری دراختیار کاسبان آن قرار داد تا شهرداری و میراث روند مرمت را آغاز کنند.

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه