«تایپ کن پول دربیار» جیب خیلی‌ها را خالی کرد!

ارقام اندک و شاکیان فراوان

«تایپ کن پول دربیار» جیب خیلی‌ها را خالی کرد!

رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی از شناسایی و دستگیری مجرم سایبری خبر داد که به بهانه پیشنهاد دورکاری از ده‌ها کاربر تلگرامی با ارقام پایین، میلیون‌ها تومان کلاه‌برداری در پرونده خود ثبت کرد.


​​​​​​​چگونه طعمه در دام گرفتار می‌شد؟

به گزارش قدس، سرهنگ علی‌اکبرقرائی‌پور؛ رئیس پلیس فتا استان خراسان در تشریح این خبر اعلام کرد: در پی تماس تلفنی تعدادی از شهروندان با مرکز فوریت‌های پلیس فتا خراسان رضوی و در ادامه رصد و پایش فضای سایبر توسط کارشناسان پلیس فتا استان مشخص شد فرد یا افرادی از طریق پیشنهاد کاریابی در شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام با دریافت مبالغی از کاربر به بهانه ایجاد پرونده کاری کلاه‌برداری می‌کردند که موضوع به صورت ويژه در دستور کار این پلیس قرار گرفت.
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی ادامه داد: در این روش کلاه‌برداری با عنوان «تایپ کن پول دربیار»، مجرمان سایبری با تبلیغ کاریابی از افراد متقاضی که همان کاربران فضای مجازی و شبکه اجتماعی تلگرام هستند، می‌خواهند متنی که تحویل آن‌ها می‌شود، در فرصت اعلامی تایپ کرده و تحویل دهند تا مبلغی به این افراد متقاضی پرداخت شود. پس از آن فرد یا افراد کلاهبردار با سوءاستفاده از اعتماد افراد جویای کار، از هر نفر 150هزار تومان به عنوان ایجاد پرونده دریافت می‌کردند. در این پرونده هم مانند بسیاری از شیوه‌های کلاه‌برداری در فضای مجازی پس از واریز وجه، افراد شیاد دیگر پاسخگوی هیچ تماس و پیامی نیستند؛ چرا که به خواسته خود رسیده‌اند و به سراغ فرد دیگری خواهند رفت.

کلاه‌برداری از سراسر کشور
این مقام مسئول با بیان اینکه در تحقیقات پلیس مشخص شد افراد زیادی با شیوه و شگرد مشابه در دام کلاهبردار یا کلاهبرداران فضای مجازی گرفتار شده‌اند، گفت: کارشناسان پلیس فتا پس از انجام اقدامات فنی و پلیسی دریافتند که همه چیز زیر سر یک نفر است. از همین رو پس از انجام هماهنگی‌های لازم با مقام قضایی، محل اختفای متهم در یکی از شهرهای استان خراسان رضوی محاصره و او در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر شد.
رئیس پلیس فتا استان خراسان رضوی عنوان کرد: متهم پس از دستگیری در ابتدا منکر هرگونه بزه ارتکابی شد و با سخنان گمراه‌کننده قصد فریب پلیس را داشت که با هوشیاری کارشناسان پلیس فتا و روبه‌رو شدن با ادله دیجیتال انکارناپذیر جمع‌آوری شده، لب به سخن گشود و به بزه ارتکابی اعتراف کرد.سرهنگ قرائی‌پور افزود: با بررسی کارشناسان پلیس فتا و تمرکز روی گردش حساب‌هایی که در اختیار متهم بود، این واقعیت تلخ هم رو شد که او با این ترفند افراد زیادی را از سراسر کشور قربانی روش کلاه‌برداری خود کرده که رقم اقدامات صورت گرفته در حال جمع‌بندی است. در بازرسی از محل اختفای متهم تعدادی سیم کارت و شماره حساب‌های اجاره‌ای نیز کشف شد. با توجه به قرار صادره برای متهم، میزان و رقم دقیق کلاه‌برداری در دست بررسی است.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با اشاره به‌افزایش این ترفند کلاهبردارانه در فضای مجازی به  شهروندان توصیه کرد: شبکه‌های اجتماعی به ویژه شبکه‌های اجتماعی غیر بومی مکان امنی برای دریافت اعلامیه‌های کاریابی به شکل موصوف نیستند. از این رو در برخورد با این نوع آگهی‌ها باید با دیده تردید نگریسته و پیش از هرگونه ارسال مدارک و واریز وجه، اصالت آن را بررسی و در خصوص آن تحقیق کرد.
این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: سایت پلیس فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.ir آماده دریافت گزارش‌های مردمی است.

نکته رسانه‌ای 
همان‌طور که رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در این پرونده که رقم کلاه‌برداری‌های آن هنوز مشخص نشده و در دست بررسی است، اشاره کرد، اعتماد بیجا در فضای مجازی اقدامی بسیار نسنجیده است. باز هم کاربران فضای مجازی باید دقت داشته باشند که هویت‌ها در فضای مجازی که از نام آن پیداست، حقیقی نیست. یکی دیگر از دلایلی که سودجویان در فضای مجازی رو به کلاه‌برداری با ارقام کوچک می‌آورند هم می‌تواند این نکته مهم باشد فردی که طعمه یک شیوه کلاه‌برداری قرار می‌گیرد، برای 150 هزار تومان راهی دستگاه قضایی و انتظامی نخواهد شد؛ چرا که چند برابر این رقم را باید برای کرایه راه و دیگر موارد تشکیل پرونده هزینه کند. پس از شکایت صرف‌نظر خواهد کرد. از سوی دیگر افرادی که طعمه می‌شوند، در پرداخت ارقام اندک مقاومت و بررسی کمتری خواهند کرد. این موضوع هم سبب می‌شود تعداد افراد مورد کلاه‌برداری قرار گرفته زیاد و جمع ارقام نجومی شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه