۴۰ درصد مراتع دچار فقر ناشی از خشکسالی است

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی:

۴۰ درصد مراتع دچار فقر ناشی از خشکسالی است

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: مساحت تمام مراتع این استان یک‌میلیون و ۵۵۵ هزار و ۲۰۶ هکتار است که ۴۰ درصد از این میزان به دلیل کاهش بارندگی در سال‌های اخیر دچار فقر ناشی از خشکسالی شد.


مهرداد فلاحی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: خشکسالی‌های چند ساله و کاهش بارندگی‌ها منجر به فقیرتر شدن مراتع و کاهش علوفه مرتعی در سطح حوزه منابع طبیعی استان شده است. دامداران در سال‌های اخیر با مشکلات تأمین علوفه دستی مواجه شده‌اند که گاهی به اجبار حتی دام‌های مولد خود را به فروش می‌رسانند.
وی با بیان اینکه در شرایط ترسالی در استان ۲۴۰هزار تن علوفه تولید می‌شد، افزود: این میزان در سال‌های اخیر به تولید ۷۰ هزار تن رسیده در حالی که از مجموع علوفه تولیدی استان در دوره ترسالی ۱۲۰ هزار تن قابلیت چرای دام داشت.
رئیس اداره مرتع منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: ۷۱ درصد منابع طبیعی تجدیدشونده این استان را مرتع تشکیل می‌دهد و معیشت ۳۲ هزار خانواده دامدار و عشایر به عرصه‌های مرتعی وابسته است و از این مراتع بهره‌برداری می‌کنند.
فلاحی عنوان کرد: مدیریت چرای دام در این شرایط مهم‌ترین راهکار مقابله با خشکسالی است. باید نگهداری دام مجاز در مراتع بر‌اساس ظرفیت منطقه انجام شود؛ چرا که تولید دام بیش از حد نیاز موجب لگدکوبی عرصه، نفوذ آب به خاک کمتر، تجمع دام غیرمجاز و گونه‌های خوش‌خوراک می‌شود.
وی گفت: مراتع خراسان شمالی ظرفیت نگهداری از یک‌میلیون و ۲۷۹ هزار واحد دامی را دارد.  بنابراین رعایت زمان ورود دام مجاز به عرصه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تهیه طرح‌های مرتع‌داری کمک شایانی به این‌گونه مشکلات می‌کند، افزود: با اصلاح منابع آبی در عرصه‌ها، ساخت، مرمت و بازسازی آبشخورهای بهداشتی در مراتع، پیمایش و تجمع دام در یک نقطه کمتر می‌شود.
وی ادامه داد: تمدید پروانه چرای دامداران و تهیه طرح مرتع‌داری جزو الزامات قانونی است که دامداران باید تا مرداد ماه سال آینده اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند و عوارض سالانه خود را پرداخت کنند.
بر اساس سیاست‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تمامی دارندگان پروانه چرا باید طرح مرتع‌داری را تهیه کنند؛ زیرا پروانه‌های چرای دام صادره برای افراد واجد شرایط، مجوز موقت استفاده از مراتع است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه