بشارت‌های قرآن به وجود اقدس امام زمان(عج)  بخش بیست و سوم

تفسیر/ آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی

بشارت‌های قرآن به وجود اقدس امام زمان(عج)  بخش بیست و سوم


موضوع سخن در این نوشتار، شرح و تبیین آیات مهدوی قرآن کریم بود. در دو نوبت قبل، به نقل روایاتی پرداختیم که بیانگر ارتباط آیه155 سوره بقره با وجود اقدس امام زمان(عج) است. گذشت، صبوری و مقاومت اهل ایمان در مواجهه با امتحان‌های الهی مذکور در آیه یعنی ترس از سلاطین جور، گرسنگی در نتیجه گرانی قیمت اجناس، کمبود ثروت‌ها، مرگ‌های زودرس و کم شدن میوه‌ها و محصولات کشاورزی که به رشد یافتن مؤمنان می‌انجامد زمینه‌ساز تحقق قیام جهانی حضرت حجت بن الحسن(عج) است. به عبارت دیگر، مواجهه مؤمنان با عرصه‌های امتحان در هنگامه نزدیک ظهور، برای رشد یافتن ایشان و آماده کردن زمینه‌های ظهور حضرت است که همانا با صبر و مقاومت در برابر ابتلائات تحقق می‌یابد. 
در این نوبت در مقام تحلیل و تبیین هر چه روشن‌تر این مفهوم را بیان می‌کنیم از یک سو خاصیت نوع بشر این‌گونه است که در مواجهه با ابتلائات و سختی‌ها درصدد رفع مشکل برمی‌آید. از سوی دیگر منشأ بسیاری از مشکلات اقتصادی انسان‌ها، توطئه‌ها و نقشه‌های شوم عناصر جبهه استکبار و ضد دین است. از این رو ساده‌ترین راه حل برای رفع مشکلات و مصائب، سازش با عناصر پیش‌گفته و وابستگی به ایشان است. در این میان مقاومت و صبوری اهل ایمان در تحمل فشارها و مشکلات، با عدم وابستگی به دشمنان خدا موجبات برچیده شدن جبهه استکبار و فراهم آمدن مقدمات تحقق دولت حقه الهی را فراهم می‌کند.
بنا بر تحلیل مورد اشاره، خود ابتلائات مذکور در آیه برای مؤمنان، امتحان الهی نیست، به‌طوری که عامل به وجود آمدن این مشکلات و تنگناها ذات اقدس پروردگار باشد بلکه نحوه و کیفیت مواجهه و برخورد اهل ایمان با این مشکلات که توسط عناصر ضد خدا به وجود می‌آید معیار و ملاک آزمایش الهی است. امر پروردگار به مؤمنان برای کمک گرفتن از دو جریان صبر و نماز در آیه 153 همین سوره که می‌فرماید: «يَأاَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبر وَ الصَّلَوة» نیز می‌تواند به عنوان مؤید همین تحلیل مورد توجه قرار گیرد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه