52 فقره جیب‌بری در سرویس‌ بهداشتی!

سارقان چرا این مکان را برای سرقت انتخاب می‌کردند؟

52 فقره جیب‌بری در سرویس‌ بهداشتی!

باند حرفه‌ای جیب‌بری در هسته مرکزی شهر مشهد متلاشی و متهمان به 52 فقره سرقت اعتراف کردند.


سرهنگ احمد نگهبان، فرمانده انتظامی مشهد در تشريح جزئیات اين خبر گفت: در پی وصول چند فقره مرجوعه قضایی با موضوع جیب‌بری از شهروندان در هسته مرکزی شهر مشهد، تیمی از مأموران پلیس آگاهی مشهد برای شناسایی و دستگیری سارقان وارد عمل شده و پیگیری ماجرا را در دستور کار خود قرار دادند.

اظهارات یک شاکی
رئیس پلیس مشهد ادامه داد: در بررسی اظهارات یکی از مالباخته‌ها که زنی میانسال و اهل یکی از استان‌های شمالی است و به مشهد سفر کرده بود، معلوم شد این فرد هنگام استفاده از سرویس بهداشتی یکی از مراکز تجاری، کیف حاوی پول نقد، تلفن همراه و مقداری زعفران را که به عنوان سوغات خریده بود، در رخت‌آویز بیرون سرویس گذاشته و هنگام برگشت متوجه سرقت آن می‌شود.
در موازات بررسی این پرونده، همزمان تعداد زیادی مالباخته دیگر هم به جمع شاکیان افزوده شدند. با توجه به احتمال افزایش سرقت‌ها تیمی زبده از کارآگاهان پلیس آگاهی با هدایت مستقیم سرهنگ کارآگاه «مصطفی صادقی»؛ رئیس پلیس آگاهی مشهد تحقیقات گسترده‌ای را برای شناسایی و دستگیری سارقان آغاز کردند.

سرقت‌های سریالی در سرویس‌های بهداشتی!
سرهنگ نگهبان بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر سرقت‌ها در سرویس‌های بهداشتی مکان‌های عمومی اتفاق افتاده بود و این محل‌ها معمولاً دوربین ندارند، روند رسیدگی به پرونده به کندی پیش می‌رفت تا اینکه تیم‌های نامحسوس پلیس آگاهی با استفاده از بانک اطلاعاتی مجرمان، دو متهم سابقه‌دار (یک زن و یک مرد) را  مورد شناشایی قرار دادند. از همین رو  محل تردد آن‌ها ردزنی شد و در حال پرسه‌زنی در یکی از مراکز خرید، زیر نظر قرار گرفتند.
وی گفت: در ادامه، افراد مظنون هنگام سرقت گوشی تلفن همراه یک خانم جوان در اقدامی غافلگیرانه دستگیر شدند. فرمانده انتظامی مشهد مقدس با اشاره به کشف یک عدد کیف زنانه،  دو دستگاه تلفن همراه و مقداری وجه نقد مسروقه، تصریح کرد: متهمان که در بازجویی‌های اولیه منکر هرگونه جرمی بودند، در ادامه تحقیقات و در مواجهه با مالباختگان و ادله و مستندات پلیسی کشف شده به 6 فقره سرقت اعتراف کردند. این مقام انتظامی اظهار کرد: در ادامه روند رسیدگی به پرونده با توجه به گزارش سرقت‌های مشابه با هماهنگی قضایی، مخفیگاه متهمان بازرسی و 16دستگاه تلفن همراه، هشت عدد کیف زنانه، 6 عدد کیف پول مردانه، هشت جلد شناسنامه، 6 قطعه کارت ملی، 12قطعه کارت عابر بانک و تعداد زیادی شارژر موبایل کشف شد.
وقتی از محل اختفای دو متهم به جیب‌بری این اموال مسروقه کشف شد، سارقان سابقه‌دار با دستور مقام قضایی دو بار مورد بازجویی قرار گرفتند و در نهایت مقابل اقدامات علمی پلیس، چهار همدست دیگر خود را (سه مرد و یک زن) معرفی کردند که با اطلاعات بدست آمده، تیم‌های عملیات ویژه پلیس آگاهی مشهد طی سه عملیات مجزا و همزمان آنان را دستگیر کردند.
رئیس پلیس مشهد تصریح کرد: در این مرحله نیز مقداری اموال مسروقه شامل 12 دستگاه تلفن همراه، 18 عدد کیف پول مردانه، 10 عدد کیف زنانه و مدارک شناسایی مسروقه کشف شد. سرهنگ نگهبان عنوان کرد: متهمان که همگی از افراد سابقه‌دار هستند، در ادامه تحقیقات در مجموع به 52فقره جیب‌بری از شهروندان در اماکن عمومی به ویژه سرویس‌های بهداشتی مراکز تجاری هسته مرکزی شهر مشهد اعتراف کردند.

توصیه‌های پلیسی
 وی با اشاره به شناسایی 28 مالباخته در این زمینه و استمرار تحقیقات پلیس در این پرونده از شهروندان خواست موارد زیر را در پیشگیری از جیب‌بری جدی بگیرند: در مکان‌های شلوغ مانند اتوبوس، مترو، مراکز خرید، زیارتگاه‌ها و پارک‌ها مراقب وجوه نقد، گوشی تلفن همراه و سایر اموال باارزش داخل جیب یا کیف خود باشند.
همچنین پول، اسناد و اموال باارزش خود را در جیب‌های مخفی لباس و جیب‌های زیپ‌دار قرار دهید و از قرار دادن آن‌ها در جیب‌های بیرونی لباس خودداری کنید. وجوه نقد را در قسمت‌های پنهان کیفتان قرار دهید. از کیف‌های کمری یا کیف‌های زیپ‌دار برای حمل پول استفاده کنید و تمام پول خود را در یک جیب یا یک قسمت از کیف‌دستی قرار ندهید و در صورت همراه داشتن کارت عابر بانک از نوشتن رمز در کنار آن خودداری کنید. فرمانده انتظامی مشهد بیان کرد: هنگام سوار شدن به اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های شهری، من‌کارت یا پول خود را از قبل آماده کنید تا مجبور به خارج کردن محتویات جیب یا کیف خود در میان جمعیت نشوید. در معابر و وسایل نقلیه عمومی، کیفتان را طوری در کنار خود نگه دارید که کاملاً در معرض دیدتان قرار داشته باشد. چنانچه احساس می‌کنید افرادی به صورت غیر عادی نزدیک شما نشسته یا ایستاده‌اند یا شما را هل داده یا تنه می‌زنند، هوشیارتر باشید و بیشتر مراقب کیف و محتویات جیبتان باشید. در محل‌های شلوغ، به جای گرفتن بند کیف، آن را طوری در دست بگیرید که کسی نتواند بدون اینکه متوجه شوید، از درون آن چیزی بردارد. در نهایت هم مراقب افراد ناشناسی باشید که به بهانه پرسیدن آدرس یا هر سؤال دیگری، یا هشدار درباره کثیف شدن لباستان به شما نزدیک می‌شوند. ممکن است این افراد قصد سرگرم کردن شما را داشته باشند تا محتویات کیف یا جیبتان را به سرقت ببرند.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه