جریمه 42هزار تومانیِ عوارض 4هزار تومانی

گلایه مردم از اعمال جریمه 1000 درصدی است

جریمه 42هزار تومانیِ عوارض 4هزار تومانی

اوایل دهه 80 آزادراه مشهد – باغچه به بهره‌برداری رسید. آزادراهی که مانند همه آزادراه‌های کشور مشمول دریافت عوارض آزادراهی می‌شد. در همه این سال‌ها نیز عوارض آزادراهی معمولاً با جهش قیمتی قابل توجه از رانندگانی که این مسیر را برای رسیدن به مشهد انتخاب می‌کردند، دریافت شده است.


گرچه اوایل گفته می‌شد دریافت عوارض از خودروها در مسیر آزادراه باغچه برای مدت خاصی خواهد بود و سپس دریافت عوارض آزادراهی از آن برداشته خواهد شد. با این اوصاف همان‌گونه که بیان شد، عوارض آزادراهی از خودروها همیشه دریافت شده است.
 از ابتدای شهریور گذشته اما در طرحی که برای سهولت در روان‌سازی ترافیک پشت جایگاه دریافت عوارض ایجاد می‌شد، جایگاه‌های عوارضی از سمت مشهد به باغچه برداشته شد تا دریافت عوارض از این مسیر با ثبت توسط دوربین‌هایی که در مسیر کاشته شد، انجام شود. با اجرای این طرح هر خودرویی که در مسیر توسط دوربین‌ها ثبت پلاک شود، اطلاعات آن برای دارنده پلاک خودرو ارسال شده و اعلام می‌شود در مدت 15 روز برای پرداخت عوارض آزادراهی پیش از اعمال جریمه اقدام کند. در اینکه بایستی عوارض استفاده از آزادراه توسط خودروهای عبوری پرداخت شود شکی نیست؛ اما چرا باید به هر دلیلی که راننده خودرو نتوانسته عوارض مورد نظر را به صورت اینترنتی پرداخت کند، اعمال جریمه شود؟ این مسئله‌ای است که باید مراجع ذی‌صلاح در مورد آن توضیح دهند. نکته بارزتر اینکه چنانچه خودرویی در مدت مشخص شده اقدام به پرداخت عوارض نکند، پیامک دیگری مبنی بر اعمال جریمه 42 هزار تومانی برای آن خودرو ارسال می‌شود! جریمه 42 هزار تومانی برای عوارض آزادراهی 4هزار تومانی!
موضوعی که تعداد زیادی از مخاطبان روزنامه در تماسی که داشتند، به آن معترض بودند.

جریمه 1000 درصدی!
یکی از مخاطبان با بیان این موضوع که مگر چه اتفاقی افتاده که طی 15 روز باید برای عوارض 4 هزار تومانی آزادراه جریمه 42 هزار تومانی پرداخت کنیم، گفت: با هر قاعده و قانونی که حساب و کتاب کنیم، پاسخی برای این موضوع نمی‌توانیم پیدا کنیم. اگر برای 4 هزار تومان، 100درصد جریمه پرداخت نشدن در نظر بگیرند، در نهایت می‌شود 8 هزار تومان نه 42هزار تومان. جریمه 42 هزار تومانی یعنی بالای 1000 درصد جریمه !

ترافیک بیشتر در جاده قدیم مشهد - باغچه
شهروند دیگری با ابراز گلایه از این موضوع می‌گوید: اطلاع‌رسانی درباره نحوه پرداخت‌ها پیش از ورود به آزادراه انجام نشده و مردم به خیال اینکه همان 4 هزار تومان را باید بپردازند از این مسیر عبور می‌کنند. در ظاهر هم همین است؛ اما نکته این است پس از اینکه وارد بزرگراه شدند، معمولاً به فاصله چند ساعتی پیامک پرداخت عوارض با مدت 15 روز برای آن‌ها ارسال می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: پس از این موضوع مشکل برای دارنده خودرو ایجاد می‌شود. اگر به هر دلیلی که معمولاً «فراموشی» است، در این 15 روز اقدام به پرداخت نکند پلاک خودرو جریمه‌ می‌شود! بسیاری از افرادی که می‌شناسم در این مدت که جایگاه‌های آزادراه برداشته شده ‌است، مثل من از این موضوع ناراضی هستند؛ چراکه پیامک جریمه 42 هزار تومانی برای آن‌ها ارسال شده و ناچار به پرداخت این جریمه ناحق هستند!
او همچنین بیان می‌کند: به نظر می‌رسد با توجه به این موضوع و بالا رفتن تعداد جریمه‌ها بار ترافیکی روی جاده قدیم مشهد - باغچه که جاده‌ای باریک و دوطرفه است، بیشتر خواهد شد و این موضوع می‌تواند به بالا رفتن آمار تصادفات در این محور بینجامد.

برخورد با خلأ قانونی احتمالی
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون اصل 90 در واکنش به این موضوع به قدس گفت: دغدغه مردم و رسیدگی به آن بی‌شک جزو اولویت‌های ماست. بی‌گمان موضوع مطرح شده مورد بررسی قرار می‌گیرد. چنانچه شکایتی در این خصوص باشد و محرز شود خلأ قانونی و تخلفی در آن صورت گرفته است بدون شک با بررسی جوانب برای رفع آن ورود خواهیم کرد.

خبرنگار: هاشم رسائی فر

برچسب ها :
ارسال دیدگاه