مرزداری از واجب و حرام با رعایت مستحب و مکروه

نکته‌ها / آیت‌الله مرتضی تهرانی

مرزداری از واجب و حرام با رعایت مستحب و مکروه


انحراف، از کنار گذاشتن احکام غیرالزامی شروع می‌شود. انسان اول مستحبات را ترک می‌کند، سپس مکروهات را با این توجیه که «کل مکروه جائز» انجام می‌دهد. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: مستحبات و مکروهات مرز واجبات و محرمات است یعنی اگر به خود اجازه دادید مستحب را ترک کنید به‌تدریج به خود اجازه می‌دهید واجبی را ترک کنید. اگر اول به خود اجازه دادید مکروهی را مرتکب شوید، بعد به خود اجازه می‌دهید حرامی را مرتکب شوید. نزدیک مرز نروید زیرا ممکن است پای شما بلغزد و به آن طرف خط قرمز بروید.
دلیل وضعیت فعلی ما  کم‌اعتنایی به پیکره‌ دین و احکام دین است. در گذشته مؤمنان تحمل نمی‌کردند یکی از اعضای خانواده آن‌ها راه انحرافی طی کند، اما اکنون این امر طبیعی شده است. در یک خانواده فقط پدر نماز می‌خواند و از این امر ناراحت هم نیست. روایت از امیرالمؤمنین(ع) درزمینه امر به معروف و نهی از منکر نقل شده که امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید «لاتترکوا الامر بالمعروف و النهی عن المنکر» زیرا اگر ترک کردید بهترین شما دعا می‌کند و دعایش مستجاب نمی‌شود «حتی دعوا خیارکم فلا یستجاب لکم». در گذشته کسانی که قدرت داشتند و خدای متعال به آن‌ها یک روح قوی عطا کرده بود امر به معروف و نهی از منکر می‌کردند، اما حالا در خانه‌ها، فردی که مدیریت خانه به عهده‌ او است، امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کند زیرا دیگران مقابل او می‌ایستند.
 خدای متعال می‌فرماید: «اتَّقُوا  الله وَ کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ» اگر می‌خواهید تقوای واقعی پیدا کنید، در دوستی‌ها، در ازدواج‌هایی که بین شما و دیگران در خانواده برقرار می‌شود رعایت دین و تقوا را کنید، نه اینکه تنها امور دنیوی را مدنظر قرار دهید. در درصد بسیار کمی از ازدواج‌ها فرد به دلیل رعایت دین، از رفتن به خارج از کشور سرباز می‌زند و محور قبولی و عدم قبولی طرف مقابل، تقواست بلکه اگر محور نظرات یک نفر تقوا باشد نه دنیا، مورد ملامت قرار می‌گیرد. انسان مؤمن واقعی که محور کارهای خود را تقوا قرار داده نباید خجالت بکشد، باید به وظیفه خود عمل کند و در صورت مقابله‌ دیگران، اجر این عمل به وظیفه بیشتر می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه