جبران خسارت‌ها؛دستور کار کمیته حقیقت‌یاب

ابوالفضل عمویی در گفت‌وگو با قدس مطرح کرد

جبران خسارت‌ها؛دستور کار کمیته حقیقت‌یاب

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با قدس آنلاین درباره تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای اتفاق‌های دو ماه اخیر گفت: یکی از اقدام‌هایی که برای احقاق حقوق عامه در کشور صورت گرفته است تشکیل کمیته‌ای توسط وزارت کشور است که افرادی دولتی، غیردولتی و حقوقدان در آن عضویت دارند.


​​​​​​​عمویی با بیان اینکه این کمیته مأموریت دارد خسارت‌هایی که به افراد در تحولات و اتفاق‌های اخیر تحمیل شده است را مورد بررسی قرار داده و نسبت به جبران آن اقدام‌های لازم را مشخص کند، افزود: ممکن است افرادی که آسیب و زیان مالی یا غیرمالی به آن‌ها وارد شده است در مورد اینکه این آسیب از سمت نیروهای حاکمیت رخ داده باشد یا اغتشاشگران، ابهاماتی داشته باشند. از این رو تشکیل یک کمیته در این راستا می‌تواند ابتدا به کشف حقیقت کمک کند و سپس مشخص کند که به افراد عامه چه خسارت‌هایی و از سوی چه افرادی وارد شده است. همچنین این کمیته در مرحله دوم در راستای جبران این خسارت‌ها اقدام‌های لازم از جمله اقدام‌های قضایی را تبیین و مشخص خواهد کرد. این کمیته همچنین به شفاف شدن آسیب‌های وارد شده طی ماه‌های گذشته کمک خواهد کرد و مانع مداخله کمیته‌های مشابه خارجی نیز می‌شود، به عبارتی سبب خواهد شد یک سازوکار ملی شفاف‌سازی درباره تحولات اخیر صورت بگیرد. 
وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تشکیل چنین کمیته‌ای استقبال خواهند کرد زیرا پیگیری حقوق مردم از وظایف اصلی نمایندگان است، تصریح کرد: در موضوع زاهدان و زندان اوین هیئت‌هایی اعزام شدند و این هیئت‌ها گزارش‌های خود را به نمایندگان ارائه کردند.

خبرنگار: رضا طلبی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه