قطر؛ برنده‌ای که زود حذف شد

نگاهی به دستاوردهای برگزاری جام جهانی در کشوری اسلامی

قطر؛ برنده‌ای که زود حذف شد

روزی که در کنگره فیفا نام قطر به عنوان میزبان رقابت‌های جام جهانی 2022 اعلام شد بسیاری از منتقدان این اتفاق ادعا کردند برگزاری این دوره از رقابت‌ها در کشوری نظیر قطر یک ریسک پر خطر است، به ویژه اینکه این کشور از نظر زیرساخت با کمبودهای فراوانی رو به رو است و بعید است قطری‌ها بتوانند میزبانی شایسته‌ای برای این مسابقات باشند، اما پافشاری مدیران فیفا باعث شد قطری‌ها فعالیت خود را برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این رقابت‌ها آغاز کنند.


کشورهای بزرگ اروپایی و آمریکایی‌ها که از دستیابی به امتیاز میزبانی محروم مانده بودند، با بهانه تراشی های فراوان ادعا کردند پروسه واگذاری امتیاز میزبانی بر اساس روابط پشت پرده انجام شده، به همین علت آن‌ها باید از این موضوع محروم شوند اما باوجود اتهامات فراوان و اثبات فساد در سیستم مدیریتی فدراسیون جهانی فوتبال و پیگرد قانونی سپ بلاتر، قطری‌ها همچنان به عنوان میزبان این دوره معرفی می‌شدند تا پروسه آغاز عملیات عمرانی پروژه‌های بزرگ ورزشی کلید بخورد.
مقامات قطری که تا پیش از دستیابی به این امتیاز تجربه برگزاری بازی های آسیایی را داشتند با بهره گرفتن از تفکرات استاندارد بین‌المللی و استخدام مهندسان شاخص اروپایی یک سناریوی عمرانی بسیار بزرگ و رؤیایی را آغاز کردند تا با وجود جوسازی‌های فراوان آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها یک میزبانی تمام عیار را در این رقابت‌ها به اجرا درآورند و هیچ خدشه‌ای به اعتبار قطر وارد نشود.

نگاه چند منظوره
 آن‌ها که تجربه ساخت و راه اندازی بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی جهان را در کارنامه خود داشتند، تلاش کردند به گونه ای برنامه‌ریزی کنند که کارآیی زیر‌ساخت‌های احداثی تنها مختص برگزاری رقابت‌های جام جهانی نباشد، بلکه پس از این مسابقات بتوانند از این زیرساخت‌ها به عنوان یک ابزار درآمدزایی در حوزه اقتصاد ورزشی نیز بهره برداری کنند، به همین دلیل در طراحی‌های اولیه نگاه چند منظوره لحاظ شد که پس از برگزاری مسابقات جام جهانی در راستای درآمدزایی امکان بهره برداری در حوزه‌های دیگر نیز وجود داشته باشد.
شاید همین عامل بود که پس از اتمام دور دوم مسابقات مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی، قطری‌ها از پلن جدید اقتصادی خود رونمایی کردند تا مشخص شود پس از پایان مسابقات نیمی از ورزشگاه ها و فضاهای مرتبط با آن در حوزه گردشگری و اقتصاد به کار گرفته خواهد شد و سرمایه‌های تخصیص یافته برای ایجاد این مکان‌ها دوباره به چرخه اقتصاد کشور قطر برگردد . با اعلام مقامات قطری برابر طراح هایی انجام شده نیمی از استادیوم‌ها به هتل و مراکز خرید تبدیل خواهد شد تا فعالان اقتصادی بتوانند از این اماکن به‌منظور درآمدزایی نیز بهره برداری کنند.

میزبان مدرن جام ملت‌ها
جدا از این اتفاق آن‌ها از هم اکنون برنامه‌ریزی خود را برای برگزاری رقابت های جام ملت های آسیا را نیز آغاز کردند و بنا دارند در این مسیر به گونه ای رفتار کنند که بخشی از هزینه‌های خود در مسیر ساخت و ساز این اماکن ورزشی را از آن محل تأمین کنند.هرچند برابر آمار، قطری‌ها سود سرسام آوری بابت برگزاری رقابت‌های جام جهانی به جیب زدند، به احتمال فراوان این پروسه اقتصادی و بیزینس پلن با اتمام مسابقات جام جهانی نیز ادامه خواهد داشت تا زمان برگزاری رقابت‌های جام ملت‌های آسیا فرا برسد.اما نکته بسیار مهم تأکید قطری‌ها بر فرهنگ و رسوم در برگزاری این رقابت‌های بزرگ جهانی است. شیخ مشعل بن حمد آل ثانی، سفیر قطر در آمریکا در آستانه برگزاری این رویداد گفته بود جام جهانی فوتبال فرصت طلایی برای کاهش باورهای غلط و سوگرایی علیه قطر و فرهنگ عربی- اسلامی است.از سوی دیگر، محمد بن نویمی الهاجری، سخنگوی دفتر ارتباطات دولت قطر گفته بود: حملاتی که کشورش را هدف قرار داده، به گفتمان نژادپرستانه و تنفر تبدیل شده است. اما این مسئله مانع قطر از ادامه مسیرش برای تغییر تصویر منفی نمی‌شود که برای تثبیت آن در منطقه تلاش می‌کنند.
قطر این فرصت را برای تصحیح تصویر غلط درباره اسلام در فعالیت‌های جام جهانی 2022 بدست آورد تا از راه ورزش و سرگرمی چهره درست اسلام را نشان دهد. 
قطر طرح‌ها و ابتکارات جدیدی را برای معرفی اسلام به راه انداخت که قراردادن «بارکد» در اتاق برخی از هتل‌ها برای معرفی اسلام به زبان‌های زنده دنیا از جمله این طرح‌هاست.
برهمین اساس، هواداران فوتبال در جام‌جهانی قطر در اوقات پنج‌گانه نماز صدای اذان را با آهنگ و صدای زیبا می‌شنوند که پیام فرهنگی مسلمانان است. در وقت نماز تمام موسیقی‌های مربوط به مسابقات جام‌جهانی در فضای عمومی شهر قطع می‌شود تا نمازگزاران نمازشان به پایان برسد.
قطر همچنین ممنوعیت استعمال و فروش مشروبات الکلی در ورزشگاه‌های جام جهانی و اطرف استادیوم‌ها را اعلام کرد که با حمایت رئیس فیفا روبه‌رو شد.
از سوی دیگر اگرچه فلسطین در این روزها در جام جهانی 2022 قطر حضور ندارد و جوانان آن به جای تماشای بازی ها در قطر و دفاع از فرهنگ و آداب رسوم خود در این جشنواره بین المللی، مشغول دفاع از سرزمین و ناموس خود در مقابل اشغالگران هستند اما تماشاگران فوتبال از کشورهای مختلف جای خالی این قهرمانان را پر کرده و فریاد فلسطین زنده باد سر می دهند.

ناکامی بدموقع
اما قطری‌ها در کنار ایجاد زیر ساخت‌های استاندارد و سازگار با محیط زیست یک خطر بزرگ را به شدت احساس می کنند. ناکامی آن‌ها در مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی و حذف زود هنگام از چرخه مسابقات می‌تواند آن‌ها را با یک بحران جدید رو به رو کند که مطمئناً تکرار این ناکامی در سایر رویدادهای فوتبالی می تواند نارضایتی بسیاری را نزد علاقه‌مندان به فوتبال این کشور به وجود آورد.به همین دلیل به نظر می رسد بلافاصله پس از پایان رقابت‌های جام جهانی و فروکش کردن تب جام جهانی آن‌ها تصمیمی جدید برای تقویت تیم ملی خود بگیرند تا بتوانند در جریان رقابت‌های جام ملت‌های آسیا از عنوان قهرمانی خود در دوره گذشته به خوبی دفاع کنند و خاطره تلخ حذف از جام جهانی را جبران کنند.قطعاً با برنامه‌ریزی عنابی‌پوشان در سال‌های بعد از آن‌ها بیشتر از پیش در جهان ورزش خواهیم شنید.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه