دالان ترانزیتی «کتای» نیازمند پیگیری ملی

دالان ترانزیتی «کتای» نیازمند پیگیری ملی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: راه‌اندازی دالان ترانزیتی کتای بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی، نیازمند پیگیری در سطح ملی است.


جعفر شهامت، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: سال‌های پیش توافق‌نامه‌ای بین چهار کشور ایران، افغانستان، قرقیزستان و تاجیکستان برای ترانزیت کالا از مسیر افغانستان به دو کشور یاد شده در آسیای مرکزی منعقد شد.
وی ادامه داد: در نشست با وزیر اقتصاد افغانستان در مشهد مباحث مختلف مرزی از جمله ترددهای ترانزیتی در مرز دوغارون، پیگیری راه‌اندازی مسیر کتای و رفع مشکلات رانندگان ایرانی در افغانستان مطرح و پیگیری شد. طرح جامع مرز دوغارون به عنوان گذرگاه اصلی تجاری به افغانستان در مراحل نهایی اجرا قرار دارد و امسال تحرک خوبی برای اجرای آن انجام شده است. شهامت افزود: درهفت ماهه سال جاری ۷۵ هزار و ۶۹۰ دستگاه کامیون حامل بار صادراتی و ترانزیتی از مرز دوغارون به کشور وارد یا از آن  خارج شده‌اند.
محدودیت‌های اعمالی ترکمنستان بر ترددهای تجاری کشورهایی نظیر قرقیزستان و تاجیکستان در آسیای میانه سبب شده است کشورهای یاد شده راه‌اندازی مسیری جایگزین به جای ترانزیت کالا از خاک ترکمنستان را خواستار شوند و از سال‌ها پیش کشور افغانستان به عنوان گزینه نخست این جایگزینی مطرح بوده است که به این مسیر، راهگذر یا دالان کتای گفته می‌شود که کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران را شامل می‌شود.
به گفته کارشناسان تقویت زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل در مسیر شمال به جنوب می‌تواند نقش ویژه ای در حوزه تجارت بین‌المللی داشته باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه