تهدید سلامتی با آرزوی خوش‌تیپی

بررسی توصیه‌های غیراصولی در برخی باشگاه‌های ورزشی بانوان

تهدید سلامتی با آرزوی خوش‌تیپی

رشته بدن‌سازی و پرورش اندام امروزه یكی از رشته‌های مورد علاقه و پرطرفدار به ویژه در میان مردان و زنان جوان جامعه است به گونه‌ای كه می‌توان گفت در چند سال اخیر گرایش دختران و بانوان جوان به رشته‌های ورزشی چون ایروبیک روندی صعودی داشته است گواه این ادعا هم باشگاه‌های بدن‌سازی متعدد در نقاط مختلف شهرهای كوچک و بزرگ است.


داشتن استیل بدنی مناسب و خوش فرم بودن در نسل جوان امروز از اهمیت بسیاری برخوردار است به گونه‌ای كه خیلی از بانوان جوان به امید داشتن بدنی سالم و متناسب به این رشته ورزشی پرطرفدار روی می‌آورند و مایلند در كوتاه‌ترین زمان ممكن به اندام مورد علاقه خود برسند.
دستیابی در زمان کوتاه به تناسب اندام و لاغر شدن ممکن نیست مگر در استفاده غیراصولی از برخی مکمل‌ها و داروها و حتی مواد مخدری مثل شیشه که متأسفانه امکاناتش در برخی از باشگاه‌های بانوان فراهم است. 

مکمل‌های آسیب‌زا
استفاده از مکمل‌های دارویی غیرمجاز، چالش‌های لاغری غیراستاندارد، استفاده از مواد مخدر صنعتی و سنتی، استفاده از داروهای نیروزای ممنوعه و کلی مسائل دیگر که نه تنها موجب سلامت جسم و روح نمی‌شود بلکه انسان را با مرگ روبه‌رو می‌کند.
مصادیق این ادعا را می‌توان در اخبار حوادث روزنامه‌ها و در فضای مجازی خواند و دید؛ مرگ‌هایی که در اثر نبود نظارت درست و کامل از این باشگا‌ه‌ها رقم می‌خورد.
صادق‌ هادی، دبیر هیئت پرورش اندام خراسان رضوی در خصوص تعداد باشگاه‌های مجاز و غیرمجاز بانوان در سطح شهر مشهد و نظارت بر این باشگاه‌ها در گفت‌وگو با قدس گفت: در حال حاضر حدود هزار و 500 باشگاه ورزشی در استان وجود دارد که 40درصد از این تعداد مختص بانوان است که در چند سال گذشته باشد.
وی ادامه داد: در بازرسی‌های صورت گرفته اداره ورزش حدود 30درصد از باشگاه‌های بانوان مجوز ندارند که البته اقدام‌های لازم را انجام داده و مراحل اداری را طی می‌کنند.

نظارت‌های دوره‌ای
هادی افزود: بازرسی باشگاه بر عهده اداره ورزش و جوانان است که با کمک مأموران اداره بهداشت، اماکن و هیئت پزشکی ورزشی در قالب یک تیم و به صورت دوره‌ای و ماهانه به این باشگاه‌ها سرکشی و رسیدگی می‌شود و عملکرد مربیان و مؤسسان باشگاه ورزشی بانوان بررسی می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی اندیشیده شده است که بانوان در این مراکز از امنیت بیشتری برخوردار باشند اضافه کرد: در حال حاضر برخی تمهیدات برای رفاه و امنیت باشگاه‌های بانوان اندیشیده شده است که می‌توان به ممانعت از ایجاد یا جابه‌جایی یکسری مشاغل در چند متری باشگاه‌های بانوان که ممکن است برایشان ایجاد مزاحمت کند اشاره کرد. 
هادی در ادامه در پاسخ به این پرسش که ماهانه چند بار گزارش تخلفات باشگاه‌های بانوان را دریافت می‌کنید گفت: خوشبختانه به دلیل مذهبی بودن شهر مشهد و از آنجایی که پیش از تأسیس باشگاه‌های ورزشی تحقیقات لازم و تمهیدات مورد نیاز اندیشیده و تمام مراحل به خوبی کنترل می‌شود مشکل خاصی وجود ندارد و تاکنون گزارش تخلف خاصی به ما نرسیده است .
وی در توضیح پدیده باشگاه‌های خانگی (هوم جیم) افزود: برخی از افراد مدتی است که به اسم باشگاه مشغول به کار شده‌اند که هر از گاهی گزارش‌هایی از نوع عملکردشان بدست ما می‌رسد ولی در عمل یکسری خدمات آرایشگاهی و زیبایی ارائه می‌دهند و هیچ ربطی به هیئت ورزشی و پرورش اندام ندارند.

شمشیر دولبه
هادی در توضیح استفاده داروهای مکمل و مواد مخدر صنعتی و سنتی در برخی باشگاه‌های بانوان افزود: بله پیش از این به دلیل اطلاع‌رسانی کمی که در خصوص نحوه استفاده از داروهای مکمل وجود داشت برخی با مراجعه به مربی‌های غیرمجاز از برخی مکمل‌ها، قرص‌های لاغری و حتی شیشه برای زیبایی استفاده می‌کردند ولی با توجه به اینکه مدتی است وزارت بهداشت به این قضیه ورود پیدا کرده است ورزشکاران و مصرف‌کنندگان می‌توانند زیر نظر مربی و پزشک این داروها را از داروخانه‌ها تهیه کنند. البته ما به مربیان در دوره‌های آموزشی توصیه می‌کنیم فقط افراد را به مراکز مجاز که بیشتر در داروخانه‌ها هستند معرفی کنند چون برای استفاده از مکمل‌ها بر اساس دستور متخصص این حوزه هیچ منعی وجود ندارد.
وی در پاسخ اینکه چرا برخی از باشگاه‌های ورزشی بانوان به کلاس‌های حرکات موزون تبدیل شده است گفت: برخی از رشته‌ها مانند پیلاتس، زومبا، ایروبیک و... با آهنگ نرمش انجام می‌شود ولی بر اساس شرایط دریافت جواز، باشگاه به هیچ عنوان نباید از آهنگ‌های باکلام استفاده کند البته ناگفته نماند یکسری رشته‌ها که به این بحث مربوط می‌شود کم‌کم از ورزش پرورش اندام در حال حذف شدن است که از این پس مشکلی وجود نخواهد داشت.

خبرنگار: تکتم بهاردوست

برچسب ها :
ارسال دیدگاه