عایدی پرسپولیس، استقلال و سپاهان از جام جهانی

۴۲ میلیون دلار پاداش نقدی برای قهرمان

عایدی پرسپولیس، استقلال و سپاهان از جام جهانی

بنا بر اعلام فیفا تیم قهرمان در این دوره از بازی‌ها مبلغ ۴۲ میلیون دلار پاداش نقدی خواهد گرفت و تیم نایب قهرمان نیز به ۳۰ میلیون دلار خواهد رسید.تیم سوم جهان ۲۷ میلیون دلار و تیم چهارم نیز ۲۵ میلیون دلار پاداش نقدی دریافت خواهند کرد.


بنا بر اعلام فدراسیون بین‌المللی فوتبال، تیم‌های پنجم تا هشتم جهام جهانی ۱۷ میلیون دلار و تیم‌های نهم تا شانزدهم نیز ۱۳ میلیون دلار دریافت می‌کنند. تیم‌های ۱۷ تا ۳۲ یعنی تمام تیم‌ها راه یافته به جام جهانی در شرایط کنونی ۹ میلیون دلار دریافت خواهند کرد که یکی از این تیم‌ها تیم ملی کشورمان است.فیفا برای حضور روزانه بازیکنان در جام جهانی 10هزار دلار در نظر گرفته است. طبق اعلام فیفا به باشگاه هر بازیکنی که در دور گروهی جام جهانی حضور پیدا می‌کند، 180 هزار دلار تعلق می‌گیرد، یعنی از زمانی که بازیکنان رسماً در اختیار تیم‌های ملی‌شان قرار می‌گیرند تا روزی که کارشان در دور گروهی به پایان می‌رسد. این مبلغ در صورت صعود تیم‌ها به دور حذفی و مرحله یک هشتم، به 220 هزار دلار افزایش پیدا می‌کند و در مرحله یک چهارم و نیمه نهایی نیز به 280 هزار دلار و 320 هزار دلار می‌رسد. همچنین تیم‌هایی که به فینال راه پیدا می‌کنند فیفا برای هر بازیکنشان 370 هزار دلار در نظر می‌گیرد. فیفا البته بین باشگاه‌هایی که این بازیکنان در دو سال گذشته حضور داشته‌اند طبق فرمول‌هایی این مبالغ را تقسیم می‌کند. در واقع این قانون سبب می‌شود درآمد سه باشگاه استقلال، پرسپولیس و سپاهان کاهش یابد؛ چرا که برخی بازیکنان دعوت شده کمتر از دو سال است که در این تیم‌ها عضویت دارند. بر این اساس می‌توان تا حدودی عایدی این باشگاه‌ها را از حضور این 9 بازیکن محاسبه کرد. باشگاه پرسپولیس پاداش وحید امیری را به صورت کامل و از حضور علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و مرتضی پورعلی‌گنجی نیز دو سوم پاداش را دریافت می‌‌کند.
استقلالی‌ها نیز از سیدحسین حسینی پاداش کامل و از روزبه چشمی و ابوالفضل جلالی نیز به صورت دو سوم پاداش عایدی خواهند داشت. شرایط برای سپاهان البته تا حدودی تفاوت دارد، چراکه دو نماینده‌اش در تیم ملی در دو سال اخیر به‌صورت قرضی در باشگاه‌هایی حضور داشته‌اند و این موضوع ممکن است محاسبه تقسیم پاداش‌ را دشوار کند. موضوعی که در این میان وجود دارد این است که از پاداش رامین رضاییان باشگاه پرسپولیس هم بهره خواهد گرفت و علاوه بر این پای باشگاه قطری‌ نیز در میان است. پیام نیازمند نیز شرایط مشابهی را دارد در پاداش حضورش در جام جهانی باشگاه‌های سپاهان و پورتیموننزه پرتغال سهیم خواهند بود.
با این اوصاف با یک حساب سرانگشتی می‌توان پیش‌بینی کرد باشگاه پرسپولیس 600 هزار دلار (540 هزار دلار از بازیکنان کنونی و 60 هزار دلار از رامین رضاییان) استقلال 420 هزار دلار، سپاهان 180 هزار دلار و سایپا 60 هزار دلار (یک سوم پاداش حضور ابوالفضل جلالی در جام جهانی) از حضور این بازیکنان در جام جهانی پاداش دریافت خواهند کرد و این یعنی فوتبال ایران به غیر از پاداش‌هایی که برای حضور و البته صعود احتمالی تیم ملی لحاظ می‌شود، بیش از یک میلیون و 200 هزار دلار دیگر از این راه درآمد‌زایی خواهد کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه