با من از کتاب بگو!

با من از کتاب بگو!

باید قبول کنیم کتابخوان‌ها در جمع‌های دوستانه و فامیلی مهجور هستند. در یک جمع چندنفره، دست‌کم دو نفر پیدا می‌شوند که از سلایق مشترکشان صحبت کنند؛ از فیلم‌‌هایی که دیده‌اند، از ورزش، موسیقی حتی سلیقه غذایی یا نوع پوشش اما یک علاقه‌مند به کتاب نمی‌تواند به راحتی در یک دورهمی دوستانه یا فامیلی کسی را پیدا کند و با او درباره کتابی که خوانده و لذت برده صحبت کند!


انگار فرهنگ حرف زدن درباره کتاب، هنوز جا نیفتاده و در مورد کتاب‌ها کمتر از سایر امور با هم حرف می‌زنیم. 
این مسئله به خاطر کتاب نخواندن جماعت ایرانی نیست به هر حال همه ما اگر نه به صورت مستمر، اما در موقعیت‌ها و دورانی از زندگی‌مان تجربه کتاب‌خوانی داشته‌ایم. نمی‌گویم کتابخوان حرفه‌ای اما حتماً برهه‌هایی داستان عاشقانه، پلیسی، تاریخی یا کتاب‌های روان‌شناسی را به دست گرفته‌ایم و خوانده‌ایم و چه بسا لذت هم برده‌ایم اما هیچ‌ وقت فرصتی فراهم نشده درباره همین تجربه‌های اندک، صحبت ‌کنیم. در حالی ‌که به اشتراک گذاشتن همین تجربه‌ها می‌تواند برای اطرافیان، جذاب باشد.
ما می‌توانیم از خودمان شروع کنیم و نخستین نفری باشیم که در یک جمع دوستانه یا خانوادگی از کتابی که به تازگی یا در سال‌های دور خوانده‌ایم و برای ما لذت‌بخش بوده، صحبت کنیم. نه فقط از کتاب، می‌توانیم از هر چیزی مربوط به کتاب، حرف بزنیم؛ درباره گرانی کتاب، لذت خواندن داستان‌های عاشقانه یا پلیسی، طرح جلدی که پشت ویترین یک کتاب‌فروشی ما را درگیر کرده، آرزوی داشتن یک کتابخانه کوچک و... . 
اگر از هر جایی بتوانید بحث کتاب را شروع کنید، می‌بینید چه ناشنیده‌ها و ناگفته‌های زیادی از تجربه کتاب‌خوانی آدم‌های دور و برتان بدست می‌آورید؛ آدم‌هایی که زمانی فکر می‌کردید حتی یک بار هم کتاب به دست نگرفته‌اند. همه این‌ها می‌تواند قدم‌های کوچک ما در راستای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی باشد که نتایج خوبی خواهد داشت و نخستین آن ایجاد جرقه‌های کتاب‌خوانی است. 
 درباره اهمیت خواندن، بسیار می‌توان گفت و نوشت که حتماً در نوشته‌های بعدی به آن خواهیم پرداخت اما واضح‌ترین نتیجه مطالعه این است که با خواندن به دنیای کلمات سفر می‌کنیم و با جهانی متفاوت روبه‌رو می‌شویم. درست مثل پنجره‌ای که از آن به بیرون نگاه می‌کنیم و در حین این تماشا در جهانی دیگر چیزی جدا از زندگی روزمره را تجربه می‌کنیم هر کسی برای دوری از روزمره رخوت‌آور به جایی یا چیزی پناه می‌برد، گاهی کتاب می‌تواند پناهگاه خوبی برای ما باشد همان طور که برای بسیاری بوده است! 

خبرنگار: خدیجه زمانیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه