کمبود تجهیزات حوزه نابینایان در کتابخانه‌ها

خراسان شمالی

کمبود تجهیزات حوزه نابینایان در کتابخانه‌ها


​​​​​​​رئیس اداره توسعه کتابخانه‌های اداره کل کتابخانه‌های خراسان شمالی گفت: کتابخانه‌های این استان با کمبود تجهیزات در حوزه نابینایان مواجه است. حسن پاکزاد سرداری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کتابخانه‌های شهرهای شیروان، بجنورد و اسفراین دارای بخش ویژه برای گروه نابینایان است که این افراد با عضویت می‌توانند از خدمات ارائه شده استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های خراسان شمالی در حوزه تجهیزات برای این گروه از افراد با محدودیت مواجه است، افزود: بیشتر تجهیزات مربوط به این افراد اندک، گرانقیمت و وارداتی هستند و آن مواردی که در بازار نیز مشاهده می‌شود دست دوم است.
پاکزاد ادامه داد: یکی از تجهیزات مورد نیاز برای این افراد نمایشگرهای به‌دید است که حروف را کمی بزرگ‌تر برای افرادی که تا حدودی دید دارند، نشان می‌دهد. 
وی بیان کرد: یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز چاپگر بریل است که به سختی می‌توان آن را تهیه کرد. در حال حاضر در هر یک از کتابخانه‌های بجنورد، شیروان و اسفراین ۱۴ هزار فایل صوتی و ۹۲۶ نسخه کتاب بریل وجود دارد و ۳۸۶ نابینا در سه کتابخانه مذکور در این استان عضو هستند و از خدمات استفاده می‌کنند.
رئیس اداره توسعه کتابخانه‌های اداره کل کتابخانه‌های خراسان شمالی با اشاره به اینکه در کتابخانه بجنورد یک نیروی کتابدار نابینا فعالیت دارد که خدمت ارائه می‌دهد، افزود: هنوز به دو نیروی کتابدار نابینا برای کتابخانه‌های شیروان و اسفراین نیاز داریم که پیگیری‌ها برای جذب آن‌ها انجام می‌شود.
پاکزاد بیان کرد: در حال حاضر فضای اختصاصی به حوزه نابینایان در کتابخانه بجنورد ۸۰، اسفراین ۷۰ و شیروان ۶۰ مترمربع است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه