تقابل در نیمه‌هادی‌ها؛ چه کسی پیروز خواهد شد؟

تقابل در نیمه‌هادی‌ها؛ چه کسی پیروز خواهد شد؟


​​​​​​​به نوشته نیویورک تایمز، نباید دست ایالات‌متحده را در نبردی که علیه چین آغاز کرده بیش‌ازاندازه باز ببینیم؛ اما به این معنی هم نیست که ایالات متحده را از شانس رقابت در جنگ فناوری پیشرفته با چین ناامید کند. این یک زنگ هشدار و درخواست فوری برای اتخاذ یک راهبرد به‌منظور ایجاد یک زنجیره تأمین مواد مطمئن برای احیای بخش نیمه‌هادی ایالات متحده خواهد بود و در عین حال باید محرکی برای نوآوری‌هایی باشد که آمریکا را از وابستگی بیشتر به زنجیره‌های تأمین خارج از کنترل کمتر می‌کند. 
به نوشته اکونومیست، احتمالاً واشنگتن در جنگ تراشه دست‌کم در کوتاه‌مدت پکن را شکست خواهد داد، اما واقعیت آن است که چین فرصت حمله به تایوان و کنترل کارخانه‌های تولید تراشه آن را پیش از انتقال عمده کارخانه‌های جدید به آمریکا و اروپا برای خود محفوظ می‌داند. مسئله دیگر این است که پکن توسعه فناوری‌های خود را ادامه خواهد داد و پیشتر هم اعلام کرده بود که یک تراشه 7 نانومتری با استفاده از آخرین نسل ماشین‌های لیتوگرافی همراه با ترفند‌های مختلف فناوری ساخته است.هرچند کارشناسان درخصوص موفقیت اقتصادی این تراشه‌ها با دیده تردید می‌نگرند.
به گفته انجمن صنعت نیمه‌هادی آمریکا، در حال حاضر فناوری پیشرفته‌تر هنوز از دسترس پکن خارج است؛ با‌وجوداین، چین توانایی علمی قابل‌اثباتی در سطح جهانی دارد و برای پیشی گرفتن از آمریکا باید ابتدا به آنجا برسد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه