تمدید حضور صلح‌بانان روس در قره‌باغ

مسکو در مذاکرات باکو- ایروان میانجی‌گری می‌کند

تمدید حضور صلح‌بانان روس در قره‌باغ

نخست‌وزیر ارمنستان روز گذشته در کنگره «حزب قرارداد مدنی» با اعلام آمادگی برای پذیرش و امضای رسمی سند دستیابی به معاهده صلح بین ایروان و باکو از آمادگی خود برای پذیرش حضور صلح‌بانان روسی در ناگورنو- قره‌باغ به مدت ۱۰ تا ۲۰ سال خبر داد. 


نشست سه‌جانبه پوتین، علی‌اف و پاشینیان در حالی دوشنبه 31 اکتبر در اقامتگاه رئیس جمهور روسیه در دریای سیاه سوچی برگزار می‌شود  که  مقامات کاخ کرملین اعلام کرده‌اند گام‌های بیشتر برای تقویت ثبات و امنیت در قفقاز برداشته خواهد شد. ارتقای روابط تجاری و حمل و نقل میان این سه کشور نیز در دستور کار این نشست قرار دارد. دور نخست مذاکرات سه‌گانه بین رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان نهم نوامبر ۲۰۲۰ برای برقراری آتش‌بس کامل در قره‌باغ و در ادامه روند مذاکرات صلح، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ با هدف حل مشکلات اقتصادی و ترابری برگزار شد.
 ۲۶نوامبر ۲۰۲۱ نیز در زمینه ثبات و امنیت در مرزهای جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان و همچنین ایجاد یک کمیسیون دوجانبه برای مرزبندی توافقاتی حاصل شد. 
همزمان با انتشار خبر برگزاری این نشست، رسانه‌ها از افزایش بودجه نظامی جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۳ خبر دادند و برخی خبرهای منتشر شده حاکی از تلاش ارمنستان برای خرید راکت‌های پیناک از یک شرکت دفاعی هندی است؛ با این اوصاف باید منتظر ماند و دید آیا روسیه این بار نیز در صلح و آشتی باکو و ایروان موفق است؟

خبرنگار: محیا سادات قریشی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه