احتمال سقوط استقلال و پرسپولیس به دسته پایین‌تر

خبری از صدور مجوز حرفه‌ای هم نیست

احتمال سقوط استقلال و پرسپولیس به دسته پایین‌تر

با وجود تلاش‌های صورت گرفته و ادعای متعدد از سوی مسئولان هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مبنی بر شرایط مطلوب برای کسب مجوز حرفه‌ای، همچنان موانع بسیاری بر سر راه این دو باشگاه وجود دارد که به نظر می‌رسد برخلاف وعده مسئولان وزارتخانه، فدراسیون و مدیران دو باشگاه شانس زیادی برای دریافت این مجوز ندارند.


​​​​​​​حذف استقلال و پرسپولیس از چرخه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا هزینه سنگینی برای مدیران ارشد ورزش و فوتبال ایران به دنبال داشت تا حدی که وزیر ورزش و جوانان و رئیس فدراسیون فوتبال تمام عزم خود را جزم کردند تا با برطرف کردن موانع موجود بر سر راه حرفه‌ای‌سازی این دو باشگاه، زمینه کسب مجوز حرفه‌ای‌گری از کنفدراسیون فوتبال آسیا را برای سرخابی‌های پایتخت فراهم کنند. اما با وجود تلاش‌های صورت گرفته و ادعای متعدد از سوی مسئولان هر دو باشگاه مبنی بر شرایط مطلوب برای کسب مجوز حرفه‌ای، همچنان موانع بسیاری بر سر راه این دو باشگاه وجود دارد که به نظر می‌رسد برخلاف وعده مسئولان وزارتخانه، فدراسیون و مدیران دو باشگاه شانس زیادی برای دریافت این مجوز ندارند.
این گمانه‌زنی با مصاحبه کاظم اولیایی عضو پیشین کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای با رسانه ورزشی دولت رنگ واقعیت به خود گرفت چون او در این گفت‌وگوی مفصل به صراحت عنوان کرد شانس زیادی برای کسب مجوز نیست.
به اعتقاد کارشناسان سه عامل بزرگ بر سر راه دریافت مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه وجود دارد که به این سادگی‌ها قابل حل نیست. مسئله نخست موضوع مالکیت دو باشگاه است که برخلاف ادعای وزارت ورزش که مدعی شده این دو باشگاه به بخش خصوصی واگذار شدند همچنان این دو باشگاه با سیاست‌های مستقیم دولت اداره می‌شوند و تغییرات مدیریتی با نظر مستقیم وزیر ورزش و تأیید شخص اول دستگاه ورزش انجام می‌شود که این موضوع مطمئناً با واکنش جدی ناظران آسیایی همراه خواهد شد.
دومین مسئله موضوع معرفی ورزشگاه آزادی به عنوان ورزشگاه مشترک دو باشگاه است که با اصول و قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا به هیچ‌وجه همخوانی ندارد. پیش از این قرار بود دو باشگاه هر یک مجموعه‌ای مجزا را به عنوان ورزشگاه اختصاصی به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کنند اما این اتفاق با موضع‌گیری صریح مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران منتفی شد چراکه علی جوادی به‌صراحت اعلام کرد از نظر قانونی واگذاری ورزشگاه به استقلال و پرسپولیس منع قانونی دارد.
سومین مسئله موضوع بدهی‌های سنگین آبی و قرمز به طلبکاران خارجی است که در مقطع کنونی با وجود خزانه دو باشگاه به هیچ عنوان امکان‌پذیر نیست و بی‌شک با وجود این پرونده‌های باز قطعاً کنفدراسیون فوتبال آسیا رضایت به صدور مجوز حرفه‌ای برای این دو باشگاه نخواهد داد. 
داریوش مصطفوی که ریاست کمیته صدور مجوز حرفه‌ای را برعهده داشت در واکنش به اینکه شنیده می‌شود محل درآمد باشگاه‌ها هم برای AFC سؤال است، گفت: در همین کار بورس همچنان مشکل وجود دارد و به نظر من باید از کاردان‌ها در این موارد استفاده کنند. اینجا جایی نیست که دست ما باشد و بگوییم بفرمایید شرکت کنید. اینجا دست کنفدراسیون‌ و البته در وهله نخست دست خود مدیران عامل باشگاه‌هاست.
مصطفوی درباره احتمال سقوط پرسپولیس و استقلال به دسته دو یا سه در صورت ادامه این وضعیت بیان کرد: همین‌طور است. سال‌ها فوتبال ایران به این باشگاه‌ها ارفاق کرد اما نفهمیدند چون آدم‌های دقیقی برای جامعه دقیق نگذاشتند و آدم‌هایی را گذاشتند که از خودشان بودند. همچنین وضعیت قراردادها و همه چیزها مخدوش است.

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه