پویاسازی تئاتر مسجد با محوریت نمایش‌های امام رضایی(ع)

دبیر سومین جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی «گلدسته‌ها» در گفت‌وگو با قدس مطرح کرد

پویاسازی تئاتر مسجد با محوریت نمایش‌های امام رضایی(ع)

سومین جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی «گلدسته‌‌ها» که با هدف ارتقای سطح کیفی نمایش‌نامه‌‌های ویژه‌ «تئاتر مردمی بچه‌‌های مسجد» از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار می‌شود مهلت ارسال آثار را بار دیگر تمدید کرد.


دبیر سومین دوره جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی «گلدسته‌ها» در گفت‌وگو با خبرنگار ما هدف از برگزاری این جشنواره را پویا نگه ‌داشتن جریان مردمی تئاتر بچه‌های مسجد و ارتقای کیفی نمایش‌نامه‌های ویژه‌ اجرا در مساجد عنوان می‌کند.
سید مصطفی موتورچی با اشاره به اینکه در مسجد نمی‌توان همه مدل تئاتر اجرا کرد، می‌افزاید: باید نمایش‌هایی برای مسجد اجرا شوند که به نور زیاد نیاز نداشته باشند، از سوی دیگر در مسجد نمی‌توان نمایش‌هایی اجرا کرد که دکور و صداگذاری خاصی داشته باشند، بنابراین این موضوعات باید در زمان نگارش نمایش‌نامه در نظر گرفته شود.
به گفته او، جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی «گلدسته‌ها» علاوه بر اینکه این موارد را به نویسندگان یادآور می‌شود، نویسندگان مستعد و بومی را شناسایی و استعداد آن‌ها را در نوشتن نمایش‌نامه آشکار می‌کند، زیرا نویسنده یا نمایش‌نامه‌نویس با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی که برای اجرای نمایش در مسجد وجود دارد نمایش خود را با کیفیت مناسب می‌نویسد.

از نقش و سرگذشت مسجد تا قصص قرآنی؛ موضوعات محوری جشنواره گلدسته‌ها
دبیر سومین دوره جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی «گلدسته‌ها» درباره محورهای این جشنواره می‌گوید: سرگذشت مسجد شامل نقش مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، محله و جامعه، همچنین تربیت نامداران و نام‌‌آوران عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، جهاد تبیین در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سرفصل‌‌های هفتگانه توصیه شده از سوی رهبر معظم انقلاب (علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن، سبک زندگی اسلامی ایرانی)، اقتباس از قصص قرآنی شامل داستان‌های پیامبران و ائمه اطهار؛ کتاب‌های داستان، رمان، خاطرات و تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مناسبت‌های‌مذهبی ملی و انقلابی، نقش مسجد محله و خانواده در گسترش فرهنگ ایثار و شهادت و بخش ویژه شامل نمایش‌نامه‌هایی با محوریت سیره عملی و منش اخلاقی امام رضا(ع) در اولویت خواهد بود.
موتورچی ادامه می‌دهد: آثار در دو مرحله‌ ارسال طرح  و متن نمایشی مورد پذیرش قرار می‌گیرد، همچنین محدودیتی در تعداد طرح‌های ارسالی وجود ندارد، اما در نهایت از هر نویسنده حداکثر سه طرح پذیرش خواهد شد. ارسال متن نمایشی منوط به پذیرش و تصویب طرح اولیه است. آثار ارسالی باید تک‌ جنسیتی و مناسب اجرا در فضای مسجد باشد، حداکثر زمان هر اثر ۲۰دقیقه باشد، با توجه به اهداف دفتر تئاتر مردمی بچه‌‌های مسجد و تأکید بر تربیت نسل نوجوان و جوان نمایش‌نامه‌‌ها به‌گونه‌‌ای نگارش شوند که توسط نوجوانان و جوانان قابل اجرا باشند.

روستایی که نامش با امام رضا(ع) گره خورده میزبان بچه‌های مسجد می‌شود
دبیر سومین دوره جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی «گلدسته‌ها» درباره علت اعلام یکی از محورها مبنی بر موضوعات امام رضایی در نمایش‌نامه‌ها می‌گوید: با توجه به اینکه هر سال پس از پایان این جشنواره، تولید متون برای جشنواره «بچه‌های مسجد» سال آینده انجام شده است، تصمیم داریم برگزیدگان این جشنواره با موضوع نمایش‌نامه‌های امام رضایی را در سال آینده به روستایی به نام «کردر رضوی» در استان هرمزگان ببریم زیرا مردم این روستا (که از توابع میناب است) کلید منازل خود را به زئران امام رضا(ع) می‌دهند. این روستا هیچ ارتباطی به مشهد ندارد اما مردم آن از نظر علاقه‌مندی به امام هشتم(ع) و فعالیت‌هایی که در این روستا با محوریت امام رضا(ع) انجام می‌دهند شهرت دارند. در این راستا قصد داریم سال آینده برای نخستین بار جشنواره «بچه‌های مسجد روستا» را در این روستا برگزار کنیم و برگزیدگان جشنواره بچه‌های مسجد را به این روستا ببریم.   

کشف استعداد در نقاط دور کشور 
به گفته دبیر سومین دوره جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی «گلدسته‌ها»، حضور نویسندگان و نمایش‌نامه‌نویسان از نقاط مختلف کشور در این جشنواره از جمله ویژگی‌های خاص آن است، زیرا این موضوع علاوه بر اینکه سبب کشف استعداد نویسندگان در نقاط دور کشور شده، آن‌ها را به دنیای نویسندگی تئاتر معرفی کرده و بسیاری از نمایش‌نامه‌نویسانی که کار خود را از نوشتن برای این جشنواره آغاز کرده‌اند در حال حاضر در این عرصه فعال هستند. 
 موتورچی البته جشنواره گلدسته‌ها را لزوماً با موضوعات مذهبی نمی‌داند و ادامه می‌دهد: هر نویسنده‌ای که بتواند با زبانی طنز متناسب با اجرای یک نمایش در مسجد، نمایش‌نامه بنویسد هم می‌تواند در این جشنواره شرکت کند.

خبرنگار: یلدا آبان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه