جای خالی تحلیل‌های الهیاتی در بررسی تحولات اخیر کشور

در نشست علمی «مدار اعتراض» مطرح شد

جای خالی تحلیل‌های الهیاتی در بررسی تحولات اخیر کشور

نشست علمی «مدار اعتراض» با همکاری مشترک پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سیدعلی‌اکبر حسینی رامندی در این نشست علمی با عنوان «مدار اعتراض» به تشریح موضوع «اعتراض در آموزه‌های قرآن» پرداخت و گفت: به‌طور طبیعی بسیاری از اصطلاحات رایج در ادبیات سیاسی امروز به‌طور صریح و مستقیم در قرآن کریم وجود ندارد اما کلیات آن‌ها، پیش‌نیازها، آسیب‌ها و تهدیدها و همچنین حد و مرز و شیوه مدیریت آن‌ها در قرآن آمده است. نوع نگرش قرآن به انسان و آزادی او اعتراض مدنی را هم در خود دارد و ما نباید اعتراضات را نادیده بگیریم. آنچه قرآن کریم از ما می‌خواهد شنیدن اعتراضات و دادن پاسخ صحیح به آن‌هاست.
حسینی رامندی خاطرنشان کرد: در آموزه‌های اسلامی ستون فقرات جامعه دینی و قرآنی، مردم هستند. عدالت این است هر چیزی را در جای خود قرار دهیم و این امر زمانی محقق می‌شود که جایگاه مردم در تحقق عدالت را به‌خوبی بشناسیم.

ضرورت تبیین هرچه بیشتر آرمان‌های انقلاب و جمهوری اسلامی ایران برای نسل امروز
علی اکبری معلم به تشریح موضوع «جامعه‌پذیری سیاسی و اعتراض» پرداخت و گفت: در وهله نخست باید دید چه نسبتی بین جامعه‌پذیری سیاسی و تعارضات اجتماعی است. طبیعتاً اگر جامعه‌پذیری سیاسی به‌درستی ایجاد شود می‌تواند به ثبات و آرامش اجتماعی منجر شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: به نظر می‌رسد در نظام جمهوری اسلامی ایران باوجود تلاش‌های خوبی که در امر جامعه‌پذیری سیاسی  شده اما در تفهیم جامعه درباره ارزش‌های مدنظر نظام کم‌کاری صورت گرفته است.
اکبری معلم اظهار کرد: ایجاد زمینه لازم و فراهم کردن محیطی سالم برای مشارکت مردم در مسائل و رویدادهای سیاسی کشور یکی دیگر از راهکارها برای افزایش جامعه‌پذیری سیاسی در ایران است تا مردم بتوانند به نحو شایسته‌ای در سرنوشت کشور خود ابراز نظر کنند.

اعتراض ممکن است بیشتر از ادراک عدالت ناشی شود تا از عدالت واقعی
حجت‌الاسلام احمد اولیایی به تشریح موضوع «اعتراض بر مدار ادراک عدالت» پرداخت و گفت: ادراک عدالت به آنچه مردم در مورد عدالت و ظلم در جامعه می‌پندارند اشاره می‌کند؛ یعنی ممکن است در جامعه‌ای عدالت واقعی وجود داشته باشد اما مردم آن فکر کنند عدالتی وجود ندارد یا برعکس.
وی در پایان خاطرنشان کرد: خطاهای تشخیصی افراد نیز یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر ادراک آن‌ها در موضوع عدالت بوده و گاهی افراد تمام موفقیت‌هایی که داشته‌اند را حاصل تلاش‌های شخصی دانسته و تمام شکست‌های زندگی خود را حاصل اقدامات سایر اطرافیان و یا حکومت عصر خود اعلام می‌کنند. این خطاها می‌تواند ادراک فرد از عدالت را تحت تأثیر قرار دهد.

جای تحلیل‌های الهیاتی در بررسی تحولات اخیر کشور خالی است
حجت‌الاسلام احمد رهدار به بررسی «ضرورت تبیین الهیاتی از بحران‌های اجتماعی» پرداخت و گفت: این انتظار از حوزه‌های علمیه نیز وجود دارد که در هنگام بروز بحران‌های اجتماعی و شورش‌ها به ارائه تحلیل از منظر دینی بپردازند. تحلیل معروف حضرت امام راحل درباره آزادی خرمشهر که فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد» از این جنس بود.
وی جای تحلیل‌های الهیاتی را در حوادث سال‌های اخیر کشور خالی دانست و گفت: تحلیل‌های دینی و الهیاتی به نسبت تحلیل‌ها و تبیین‌های سیاسی و اجتماعی بسیار بسیار کم هستند.
این استاد علوم سیاسی بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران تحلیل‌ها و نظریات رایج در عصر خود و در سطح جهان را متحول کرد. برخلاف تقریباً همه جنبش‌های اسلامی در قرن‌های اخیر، افق انقلاب اسلامی چیزی فراتر از سرنگونی یک رژیم در داخل کشور بود و با گفتمان بین‌المللی و جهانی شکل گرفت. حمایت از تمام جنبش‌های آزادی‌بخش از محورهای گفتمانی انقلاب اسلامی بوده است. وی گفت: افق پیش روی انقلاب اسلامی سبب تقابل آن با سایر گفتمان‌ها شد و این امری قابل پیش‌بینی بود. شورش‌ها و سطوح مواجهه‌ای که به واسطه این تقابل ایجاد می‌شود نیازمند تحلیل از مناظر مختلف است.

مردمی بودن، ویژگی اصلی فرد ناصح
حجت‌الاسلام رضا اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به تشریح موضوع «نقدپذیری در حاکمیت دینی» پرداخت و گفت: نظام‌های حقوقی مختلف، در عین تفاوت، اشتراکاتی نیز با همدیگر دارند. مثلاً همه نظام‌های حقوقی حمایت از کودکان و سالمندان یا نهی از حیوان آزاری و گسترش بهداشت را ارزش می‌دانند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: باید دانست در سطح اجتماعی، پلیس مجری چیزی است که در نظام حقوقی به عنوان ارزش شناخته شده است.
وی با اشاره به اینکه فرد معترض باید ناصح باشد، افزود: فردی که اعتراض می‌کند باید هم دارای اخلاص باشد و هم درزمینه مسائل اجتماعی با زبان نصیحت برای رسیدن به اصلاح حساسیت داشته باشد.
وی با تأکید بر اهمیت وجود شنونده اعتراض، اظهار کرد: پیغمبر خدا در دسترس مردم بوده و بستر شنیدن اعتراضات را فراهم کردند. باید سازوکاری درنظر گرفته شود که مسیر شنیدن اعتراضات هموار و با کمترین فاصله باشد. نصیحت باید از سوی حاکمیت با آغوش باز پذیرفته شود.

نباید تصور کنیم رسانه‌ها تعیین‌کنندگان اصلی وضعیت جامعه هستند
علیرضا زهیری به تشریح موضوع «اعتراض و جنبش‌های اجتماعی جدید» پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های جنبش‌های جدید نداشتن هویت واحد و مشخص است. این جنبش‌ها از نظر مطالباتی دارای عمق نبوده و فقط بر اساس برخی خواسته‌های سطحی شکل می‌گیرند.
عضو گروه علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به بلوغ زودرس اجتماعی که در جامعه ما در حال شکل‌گیری است، باید مسئولان و متولیان امور اقتصادی و فرهنگی زمینه‌هایی را که موجب ایجاد تصور افراد معترض مبنی بر نبود بستری برای بیان خواسته‌هایشان شده، مورد توجه قرار دهند.

زن، زندگی، آزادی؛ شعاری برگرفته از آموزه‌های معنویت جدید و ساختارشکن
احمد شاکرنژاد به تبیین موضوع «ارتباط اعتراض با نهادستیزی معنوی» پرداخت و گفت: در حال حاضر جریانی با عنوان معنویت‌گرایی جدید را می‌بینیم که نهادستیزی و روحانیت‌ستیزی را اتفاقاً راهکاری برای رسیدن به معنویت معرفی می‌کند.  وی با تأکید بر اینکه مبارزه با نهاد روحانیت یکی از اصلی‌ترین محورهای مبارزاتی هواداران معنویت مدنظر جنبش دوران جدید است، اظهار کرد: آنان می‌گویند زنان ایرانی در حال تحقق بخشیدن به این معنویت هستند و از طریق مقابله با روحانیت به کنار گذاشتن شریعت می‌پردازند. شعار زن، زندگی، آزادی دارای سه عنوان بوده که هر سه این واژگان برگرفته از آموزه‌های معنویت عصر جدید و ماهیتاً ساختارشکن است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه