کشاورزان نهبندانی در انتظار سردخانه خرما و زیتون

کشاورزان نهبندانی در انتظار سردخانه خرما و زیتون


نبود سردخانه، صنایع فراوری و بسته‌بندی از مشکلات اساسی مربوط به محصولات خرما و زیتون نهبندان بوده که در چند سال اخیر، کشاورزان این شهرستان را با چالش مواجه کرده است.
حیدرپور؛ مدیر جهاد کشاورزی نهبندان گفت: در خصوص چالش نبود سردخانه برای نگهداری خرما و زیتون، پیگیری‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذار در سالیان گذشته انجام شده؛ اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.
وی افزود: در صورت ساخت یک سردخانه هزار تنی، مشکلات چندین ساله کشاورزان منطقه رفع خواهد شد و با توجه به رغبت نداشتن سرمایه‌گذاران برای ورود در این زمینه، درخواست ما این است که نهاد‌های خدمات‌رسان و انقلابی وارد این عرصه شوند.
وی گفت: به دلیل نبود سردخانه، برخی کشاورزان محصول خرما را ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان زیر قیمت تمام‌ شده عرضه می‌کنند و از آنجایی که کشاورزان منطقه، خرده‌مالک هستند، توان اقتصادی برای ایجاد سردخانه، بسته‌بندی و فراوری محصول را ندارند.
حیدرپور در عین حال افزایش بهره‌وری و کیفیت محصول خرمای این شهرستان را ضروری دانست و افزود: در چند سال گذشته طرح حذف و جایگزینی نخیلات در نهبندان اجرایی شده و باغات قدیمی دارای ارقام محلی، حذف و با ارقام جدید تجاری جایگزین شده که این اقدام، افزایش کیفیت و بهره‌وری محصول را در پی داشته است.
وی بیان کرد: چالش ما درباره زیتون مانند خرما نبود سردخانه و فراوری است که اگر این مشکلات رفع نشود شاید کم‌کم کشاورزان از چرخه اقتصادی این دو محصول مهم و راهبردی منطقه خارج شوند. البته در چند سال اخیر کشاورزان به دلیل برخی مشکلات بیشتر به سمت تولید محصول پنبه رفته‌اند.
با این وجود، نبود سردخانه مناسب برای نگهداری و صنایع فراوری و بسته‌بندی برای عرضه محصول با ارزش افزوده از مشکلات کشاورزان منطقه است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه