رونمایی از 12 طرح ارتقای پالایشگاه‌های ایران

رونمایی از 12 طرح ارتقای پالایشگاه‌های ایران

بر اساس آمار شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در حال حاضر میزان تولید بنزین کشور، 98 میلیون لیتر در روز است که از این مقدار، 35 میلیون لیتر دارای استاندارد یورو 4 و 5 است.


به گزارش فارس، همچنین تولید گازوئیل نیز روزانه 110 میلیون لیتر بوده که 40 میلیون لیتر آن با استانداردهای یورو 4 و 5 مطابقت دارد. بنا به گزارش‌ شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با عنوان «ارتقای استانداردهای سوخت» آورده شده که 36 درصد بنزین و گازوئیل کشور با استاندارد یورو 4 و یورو 5 تولید می‌شود که این موضوع ناشی از ارتقای پالایشگاه‌های ایران در یک دهه گذشته بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد 12 طرح در حال ساخت برای ارتقای کیفیت پالایشگاه‌های ایران در دست اقدام است:
۱- شرکت پالایش نفت اصفهان: ساخت واحد تصفیه هیدروژنی نفت کوره (RHU) برای سولفورزدایی و افزایش تولید نفت کوره کم‌گوگرد به میزان 300هزار تن در ماه تا پایان سال 1404.
۲- شرکت پالایش نفت آبادان: مطالعات طرح توسعه فاز4 پالایشگاه آبادان (Bottom Upgrading)، تکمیل طرح توسعه و تثبیت فاز 2 پالایشگاه آبادان در راستای کاهش نفت کوره و افزایش کیفیت محصولات با رعایت الزامات زیست ‌محیطی به صورت جامع انجام و امکان‌سنجی صورت گرفته که در صورت تأمین منابع مالی، طرح اجرایی خواهد شد.
۳- شرکت پالایش نفت شیراز: پروژه ایزومریزاسیون نفتای سبک با ایجاد واحد جدید گوگردزدایی نفتا و Naphtha Splitter با ظرفیت 6هزار و 500 بشکه در روز (راه‌اندازی شده) و ساخت واحد ایزومریزاسیون جدید با ظرفیت 5هزار بشکه در روز برای تولید بنزین با استاندارد یورو 4 و 5.
۴- شرکت پالایش نفت بندرعباس: هدف‌های طرح ارتقای محصولات سنگین این پالایشگاه عبارت‌اند از:
کاهش حداکثری میزان نفت کوره تولیدی، تولید فراورده‌های پتروپالایشگاهی با ارزش افزوده بالاتر و در نتیجه افزایش میزان سودآوری پالایشگاه و افزایش تولید فراورده‌ها از جمله دیزل باکیفیت مطابق با بالاترین استانداردهای بین‌المللی اروپا و سازگار با محیط زیست.
5-شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند: طرح تولید کک سوزنی با هدف کاهش نفت کوره و تولید 95هزار تن کک در سال متناسب با میزان نیاز کشور و پیش‌بینی راه‌اندازی تا نیمه سال 1404 با دانش فنی پژوهشگاه صنعت تعریف شده است.
۶- شرکت پالایش نفت تهران: ساخت واحدهای تصفیه نفتای سنگین و تبدیل کاتالیستی (CCR) با هدف کاهش بنزن از بنزین تولیدی و بهبود کیفی و کمی بنزین با افزایش تولید از 5/6میلیون لیتر به 8 میلیون لیتر بنزین استاندارد
یورو 5 با درصد پیشرفت فیزیکی 30 درصد و پیش‌بینی راه‌اندازی تا پایان سال 1403، همچنین طرح ارتقای کیفیت محصولات (Bottom Upgrading) و تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی به میزان 55هزار بشکه در روز که پس از نهایی شدن مطالعات مفهومی و اقتصادی روند اجرایی طرح مشخص خواهد شد.
7- شرکت پالایش مهر خلیج فارس: ساخت پالایشگاه میعانات گازی با ظرفیت 120 هزار بشکه در روز با پیشرفت تقریبی 46 درصد و با هدف تولید بنزین و نفت گاز با استاندارد یورو 5 و گاز مایع، پیش‌بینی راه‌اندازی فاز یک در سال 1402 و فاز تکمیلی در سال 1403.
۸- شرکت پالایش آدیش جنوبی: ایجاد پالایشگاه میعانات گازی به ظرفیت 60 هزار بشکه در روز و پیش‌بینی راه‌اندازی در سال 1402 با هدف تولید بنزین و نفت گاز با استاندارد یورو 5.
۹- شرکت پالایش نفت تبریز: اجرای طرح جامع با هدف افزایش بنزین و نفت‌گاز به ترتیب از 8/3 و 2/7 میلیون لیتر به 9/4 و 9 میلیون لیتر در روز و به حداقل رساندن تولید نفت کوره با پیشرفت 10 درصد و پیش‌بینی راه‌اندازی در سال 1405.
۱۰-شرکت پالایش نفت لاوان: طرح ایجاد واحد تقطیر در خلأ جدید و قیرسازی با هدف تبدیل ته‌مانده برج تقطیر اتمسفریک به محصولات با ارزش افزوده با پیش‌بینی راه‌اندازی دو سال پس از انتخاب پیمانکار (مناقصه برگزار شده و تا پایان ماه جاری پیمانکار اجرایی مشخص خواهد شد).
۱۱-شرکت پالایش نفت کرمانشاه: طرح ارتقای کمی و کیفی فراورده‌های تولیدی با هدف کاهش گوگرد نفت کوره، تولید کک، تصفیه هیدروژنی نفتا و ایزمریزاسیون و ارتقا به استاندارد یورو 5، پیش‌بینی راه‌‌اندازی سال 1404.
۱۲-شرکت پالایش نفت آناهیتا.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه