کلاه‌برداری با قلاب «سود»!

رئیس پلیس فتا 2 پرونده فضای مجازی را تشریح کرد

کلاه‌برداری با قلاب «سود»!

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی از جولان کلاهبرداران سایبری (پاداش یا ایر دراپ) با عنوان عرضه اولیه توکن‌ها و اغفال کاربران و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارز خبر داد.


به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشیری؛ رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در تشریح خبر گفت: به تازگی کلاهبرداران فضای سایبری با اغفال کاربران از طریق اصطلاحات فنی به ویژه در حوزه رمز ارز به مقاصد کلاه‌بردارانه خود دست می‌یابند.
وی با اشاره به تشکیل پرونده در همین زمینه گفت: یکی از شهروندان با ارائه مستندات لازم در اظهارات اولیه خود به کارشناسان پلیس فتا گفت که در گروه تلگرامی و تبلیغات اینستاگرامی با اصطلاح پاداش عرضه اولیه توکن‌های جدید آشنا شده و به منظور سرمایه‌گذاری و دریافت سود قابل توجه، مبلغ 20میلیون تومان را به حساب اعلام شده در سایت واریز کرده است و در ادامه پس از گذشت چند ماه متوجه کلاه‌برداری می‌شود که درخواست رسیدگی به شکوائیه خود را داشت.

کم اطلاعی، کلاهبرداران را صاحب 500میلیون کرد
رئیس پلیس فتا ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا استان در پی بررسی‌های صورت گرفته دریافتند 11نفر دیگر از کاربران فضای مجازی در همین تله کلاه‌برداری گرفتار شده‌اند که مبالغی از 2 میلیون الی 20 میلیون تومان جمعاً به مبلغ 500 میلیون تومان را با همین ترفند از دست داده‌اند.
رئیس پلیس فتا استان با اشاره به تعریف ایردراپ گفت: ایردراپ، نوعی پاداش برای عرضه اولیه توکن‌ها و رمز ارزهاست و در واقع نوعی راهبرد بازاریابی است که از سوی عرضه‌کنندگان رمز ارز به منظور افزایش آگاهی مخاطبان مربوط مانند سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان پرداخت می‌شود و هدف از آن مطلع شدن مخاطبان و کاربران فضای سایبری از وجود توکن‌های جدید است و همین اصطلاح برای شیادان فضای سایبری کافی است تا دستاویزی برای کلاه‌برداری بدست آورند .
این مقام مسئول بیان کرد: کارشناسان پلیس‌فتا خراسان رضوی با تلاش‌های بی‌وقفه و انجام اقدامات تخصصی و پلیسی توانستند عامل این اقدام را شناسایی کنند.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی اظهار کرد: با بدست آمدن هویت متهم و پس از طی تشریفات قضایی، تیم عملیات این پلیس، مجرم را در یکی از محله‌های مشهد دستگیر و به پلیس فتا منتقل کرد.
این مقام انتظامی خاطر نشان کرد: ساده‌ترین و مؤثرترین راه برای مقابله با اقدامات مجرمانه مجرمان سایبری، افزایش سطح آگاهی کاربران درباره موضوعات مختلف فضای مجازی و به‌ویژه در حوزه‌های جدید فناوری خواهد بود.

باز هم «دیوار» دردسرساز شد
سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح خبر دیگری هم بیان کرد: آقایی با در دست داشتن دستور قضایی مبنی بر شناسایی عامل کلاه‌برداری از وی در سایت دیوار، به پلیس فتا استان مراجعه کرد.
سرهنگ جهانشیری ادامه داد: شاکی در اظهارات اولیه خود  مدعی شد به دنبال درج آگهی در سایت دیوار و فروش گوشی موبایل هوشمند خود، فردی با او تماس گرفت و مبلغ توافق شده را به حساب وی واریز کرد و شاکی نیز گوشی را به تاکسی اینترنتی برای تحویل به خریدار مزبور داد؛ اما در نهایت با انسداد حساب بانکی خود مواجه شده است.
سرهنگ جهانشیری افزود: با توجه به اظهارات شاکی و مستندات ارائه شده توسط وی، مشخص شد حساب بانکی او در چرخه پولشویی قرار گرفته و فرد یا افراد کلاهبردار با سوء استفاده از آگاه نبودن شاکی درباره انجام معاملات در سایت‌های واسطه‌گر، وجوه با منشأ سرقت شده را به حساب وی واریز و در نهایت با بدست آوردن گوشی موبایل شاکی، رد پای خود را از دید قانون مخفی نگه داشته‌اند.
وی تصریح کرد: کارشناسان پلیس فتا به دنبال جست‌وجو حقیقت، اقدامات فنی و پلیسی خود را آغاز کردند و با بررسی مستندات موجود در پرونده سرنخ‌هایی از کلاهبردار مزبور بدست آوردند و در پی یک‌سری عملیات فنی و پلیسی، با هماهنگی مقام قضایی، متهم مذکور را در مخفیگاهش دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.
 رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با اشاره به سابقه‌دار بودن متهم گفت: متهم که مردی جوان بود، انگیزه خود را از فعالیت در سایت‌های واسطه‌گر نظیر دیوار، کسب منفعت مالی ذکر کرد و با توجه به مستندات بدست آمده از فعالیت کلاه‌بردارانه وی مشخص شد متهم با شگرد فروش کالا و خدمات دروغین و دریافت بیعانه از کاربران سایت دیوار مبالغی را بدست آورده و به دنبال راه فرار از جرم مرتکب شده با خرید کالا رد پای خود را مخفی نگه داشته است که تحقیقات در خصوص تعداد و ارقام کلاه‌برداری شده توسط متهم، ادامه دارد.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: به منظور پیشگیری از هرگونه دغدغه خاطری درباره خرید از سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی نظیر دیوار و شیپور با دقت نظر بالا و چشم باز عمل کرده و هرگز کالایی را بدون فاکتور و احراز اصالت، خریداری نکرده و معاملات خود را پس از رؤیت و بررسی دقیق فارغ از هرگونه پرداخت بیعانه به صورت حضوری انجام دهند تا موجب کلاه‌برداری و پیگرد قانونی و تبعات ناشی از آن نشود. از سوی دیگر مراقب باشند واریز وجه از سوی فردی باشد که کالا را خریداری کرده و هویت او با حساب مطابقت داشته باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه