تعداد نانوایی‌ها بیش از نیاز مشهد است

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد

تعداد نانوایی‌ها بیش از نیاز مشهد است

مدیر کل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه خرید گندم در قالب طرح تضمینی یکی از مهم‌ترین وظایف اداره غله است، گفت: البته تأمین اعتبارات این خرید تضمینی بر عهده سازمان برنامه و بودجه خواهد بود.


​​​​​​​وحیدرضا فریدونی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میزان خرید تضمینی گندم در استان از ابتدای امسال تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته است، عنوان کرد: قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی گندم در سال جاری ۱۰۵هزار ریال به ازای هر کیلو محصول بوده که در صورت تحویل محصول به مراکز دولتی، ۱۰هزار ریال به عنوان جایزه تحویل به این قیمت افزوده می‌شود.

اعلام نرخ سال آینده گندم
وی با اشاره به اینکه نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده از کشاورزان 13هزار تومان خواهد بود، افزود: این کار مثبت دولت در تعیین نرخ اعلامی برای سال آینده سبب می‌شود تا کشاورزان با دانستن قیمت خرید، برای کشت خود برنامه‌ریزی کنند.
وی با اشاره به استفاده از تمام نیروها و توان اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی و تمهید ۷۰ مرکز خرید شامل هشت مرکز دولتی، ۶ سیلوی بخش خصوصی و مراکز مباشر تعاون روستایی برای خرید گندم، بیان کرد: از مجموع گندم خریداری شده توسط مراکز خرید استان، بیشترین خرید در شهرستان‌های تایباد با ۲۷ هزار تن، تربت‌جام با ۲۱ هزار تن و رشتخوار با ۱۱ هزار تن صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در فصل خرید امسال تاکنون بیش از 354هزار و 284 تن در استان خریداری شده و خوشبختانه با توجه به وضعیت مطلوب بارندگی‌ها دراردیبهشت ‌ماه، کیفیت گندم‌های خریداری شده مناسب است، افزود: تمامی وجوه خریداری شده از کشاورزان به مبلغ 40هزار و 921 میلیارد ریال به حساب آن‌ها واریز شده است.
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح هوشمندسازی و نصب دستگاه‌های هوشمند در نانوایی‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این طرح این بود که نانوایی‌های فعال و غیرفعال شناسایی شدند.

نظارت هوشمند برای مدیریت نه کاهش سهمیه
وی با اشاره به اینکه قرار نیست میزان فروش آرد به نانوایی‌ها را محدود کنیم، عنوان کرد: این اطمینان را می‌دهیم که هیچ گونه تغییر نرخی در نان مصرفی مردم و یا محدودیتی در خرید نان مردم ایجاد نخواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه در اجرای این طرح قابلیت نظارت به صورت برخط ایجاد و موجب شده خدمات بهتر، وسیع‌تر و اثربخش‌تری در جامعه هدف شکل بگیرد، افزود: آمایش و ساماندهی اتباع در این طرح مسیر خوبی را در حال طی کردن است بنابراین نگرانی برای خرید نان در سطح مصرف‌کننده وجود ندارد.
وی اظهار کرد: در مشهد نرخ انواع نان‌ها به طور دقیق در کارتخوان هوشمند ثبت شده و البته شاهد ساماندهی واحدهای نانوایی بوده‌ایم از جمله اینکه نرخ نان کنجدی و قیمت کیسه در کارتخوان‌های هوشمند به طور دقیق ثبت شده و اگر نان به غیر از قیمت‌های تعیین شده به مشتریان عرضه شود، گران‌فروشی محسوب خواهد شد.
وی در همین خصوص در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص صف‌های طولانی و البته کم‌فروشی نانوایی‌ها و اینکه بسیاری از نانوایی‌ها کمترین پخت را در بیشترین زمان دارند و اینکه طرح‌های برکت یک و 2 برای نظارت بر تخلفات چه عوایدی داشت، اظهار کرد: در طرح برکت یک واحدهای نانوایی که وجود خارجی نداشتند شناسایی و تعطیل شدند و در طرح برکت2 چندین پرونده به ارزش میلیاردها تومان درخصوص تخلفات نانوایی‌ها تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شد.
وی با اشاره به اینکه چون مابه‌التفاوت نرخ دولتی و آزاد به شکل جدی وجود دارد این تخلفات همچنان انجام خواهد شد گفت: البته در آینده با شناسایی موارد گوناگون تخلف شاهد کمتر شدن این تخلفات خواهیم بود.

تراکم نانوایی‌ها
وی همچنین با اشاره به اینکه یکی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم این است که تعداد نانوایی‌های موجود بیش از نیاز شهر مشهد است، عنوان کرد: در تعداد نانوایی‌ها و پراکندگی آن‌ها باید بازنگری اساسی صورت بگیرد.
فریدونی به ضرورت تحقق قانون‌مداری در همه اضلاع خدمات‌رسانی و اینکه آرد به عنوان کالای یارانه‌ای باید به واحد دارای شناسنامه صنفی و دارای جواز کسب ارائه شود، افزود: با اجرای طرح فروش هوشمند نان در مشهد و سایر شهرهای استان انتظار داریم در مصرف آرد تغییرات چشم‌گیری شاهد باشیم و مصرف آرد در مجموع کاهش یابد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 2هزار و 213 واحد نانوایی در مشهد وجود دارد و حدود 90درصد واحدهای مشهد مشکلات ویژه‌ای ندارند، افزود: در 90 درصد واحدهای نانوایی دستگاه کارتخوان هوشمند نصب شده و آمادگی ارائه خدمات را دارند و اغلب واحدهای دارای مشکل از جنس شناسنامه صنفی هستند که مهلت محدود دارند و باید بر اساس قانون نظام صنفی مجوز معتبر دریافت کنند. 

خبرنگار: مهدی توحیدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه