طالبان باز هم وعده امنیت داد!

انفجار در یک مرکز آموزشی در منطقه شیعه‌نشین کابل با بیش از 70 کشته و زخمی

طالبان باز هم وعده امنیت داد!


​​​​​​​در پی وقوع حمله‌ای انتحاری که یک مرکز آموزشی در منطقه دشت برچی در غرب کابل پایتخت افغانستان را هدف قرار داد، بیش از 32 کشته و 40 زخمی بر جای گذاشت؛ اقدامی تروریستی که بیشتر قربانیان آن دانش آموزان دختر بودند. انفجار حوالی ساعت 7:30  صبح روز گذشته هنگامی رخ داد که امتحان آزمایشی کنکور در مرکز آموزشی «کاج» در جریان بود. منابع محلی می‌گویند مهاجمان انتحاری در ابتدا محافظ این مرکز را هدف قرار داده و سپس وارد ساختمانی شدند که مملو از جمعیت بوده است.
همچنین بیشتر کشته شدگان این حادثه تروریستی، از اقلیت هزاره شیعه در افغانستان بوده‌اند. گروه تروریستی داعش که پیش از این چندین‌بار مسئولیت اتفاقات این‌گونه در افغانستان را برعهده گرفته، با نشر خبری مسئولیت حمله اخیر به آموزشگاه کاج را نیز پذیرفته است. با این حال سخنگوی طالبان ضمن محکومیت این حادثه گفت عاملان این حادثه مجازات خواهند شد. ذبیح الله مجاهد، در توییتی نوشت: «طالبان حمله به مرکز آموزشی کاج را وحشت بزرگ خوانده و آن را به شدت محکوم می‌کند. اقدامات جدی برای کشف و مجازات عاملان انجام خواهد شد». 
جنایت اخیر همچنین واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است. عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت پیشین، در واکنش به هدف قرار گرفتن دانش‌آموزان، گفت این کشتار قساوت‌بار کار دشمنان صلح و پیشرفت کشور است. نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز گفته است سازمان ملل این ظلم و جنایت را محکوم و با همه‌ عزاداران این حمله ابراز همدردی می‌کند. مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق ولی در واکنش به انفجار تروریستی در غرب کابل که به کشته شدن شماری از شیعیان هزاره منجر شد، از طالبان خواست به مسئولیت‌های خود در حفظ جان شهروندان افغان پایبند باشد. سفارت ایران در افغانستان هم این حمله تروریستی را محکوم کرده است. 
سفارت ایران در توییتی نوشته است: «جمهوری اسلامی ایران وقوع حادثه ددمنشانه و تروریستی در غرب کابل که منجر به شهادت و زخمی شدن شماری از مردم بی گناه به ویژه دختران و پسران دانش‌آموز افغانستانی شد را به‌شدت محکوم کرده و مراتب تسلیت خود را به بازماندگان این حادثه جانسوز اعلام می‌دارد». 
حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان نیز در تماس تلفنی با مقامات وزارت بهداشت طالبان از آمادگی تهران برای کمک به آسیب دیدگان انفجار کابل خبر داده است.
حمله انتحاری اخیر در حالی رخ داد که جمعه گذشته نیز در پی وقوع انفجاری در یک مسجد در کابل چهار نفر کشته شدند. دو هفته پیش هم انفجار در مقابل بازار «بهار سراب» و ایستگاه «پل‌خشک» در منطقه شیعه‌نشین غرب کابل ۱۷ کشته و زخمی برجا گذاشت. طالبان به عنوان حاکمان جدید افغانستان که مدعی تسلط بر کل جغرافیای این کشور بوده و مهم‌ترین دستاورد خود را تأمین امنیت سرتاسری می‌دانند، اما در مقابل این کشتارهای هدفمند علیه جامعه شیعیان افغانستان تاکنون جز وعده و وعید چیزی ارائه نکرده و تنها به محکومیت لفظی اکتفا کرده‌اند. این در حالی است که ناظران سیاسی، کوتاهی این گروه در برخورد با عوامل پشت پرده چنین جنایاتی را مهم دانسته و شناسایی و مقابله جدی با عوامل چنین حملاتی برای جلوگیری از تکرار آن را خواستارند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه