فرسودگی بیش از ۷۰ درصد ماشین‌آلات معادن استان

رئیس خانه معدن خراسان رضوی خبر داد

فرسودگی بیش از ۷۰ درصد ماشین‌آلات معادن استان

رئیس خانه معدن خراسان رضوی با اشاره به اینکه فرسودگی ماشین‌آلات معدنی بسیار جدی و بحرانی است، گفت: ماشین‌آلات بیش از ۷۰ درصد معادن استان فرسوده است.


غلامرضا نازپرور اظهار کرد: تولید ماشین‌آلات معدنی در کشور پاسخگوی نیاز معادن کشور نیست. فرسودگی ماشین‌آلات معدنی بسیار جدی و بحرانی بوده و ماشین‌آلات بیش از ۷۰درصد معادن استان که معادن کوچک و متوسط به شمار می‌روند، فرسوده است. این ماشین‌آلات عمر متوسط ۲۵ سال دارند.
وی افزود: کار در معدن استهلاک بالایی داشته و هزینه تعمیر و نگهداری این ماشین‌آلات بالاست. همچنین قطعات این ماشین‌آلات به سختی قابل تهیه بوده و در نتیجه این مسائل، راندمان تولید را کاهش می‌دهد. رئیس خانه معدن خراسان رضوی بیان کرد: معادن بزرگ در استان و کشور بیشتر معادن دولتی هستند و سهامداران آن نیز سهامداران دولتی بوده و با ارتباطات خاص خود ماشین‌آلات را وارد می‌کنند؛ اما بخش خصوصی به سختی مجوز واردات را می‌گیرد. تغییرات قوانین واردات ماشین‌آلات معدنی در هفت تا هشت ماه گذشته و ایجاد عوارض گمرکی و... حاکی از این است که واردات ماشین‌آلات معدنی جدی گرفته نشده است. اگر فکر اساسی نشود و سهولت کار صورت نگیرد، حوزه معدن با چالش‌های بزرگ‌تری مواجه خواهد شد.نازپرور‌عنوان کرد: ظرفیت تولید ماشین‌آلات داخلی بسیار پایین بوده و برای واردات دستورالعمل‌هایی وجود دارد که مانع از واردات است. برای مثال برای واردات ماشین‌آلات معدنی عوارض گمرکی باید صفر باشد چه این ماشین‌آلات نو یا ۱۰ سال کارکرده باشند. البته ماشین‌آلات بسیار قدیمی هم نباید وارد شود.
وی تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد رکود بخش معدن و تولید به دلیل فرسودگی ماشین‌آلات معدنی است. تولید ماشین‌آلات داخلی تنها حدود ۵ درصد نیاز استان را تأمین می‌کند. آمارها نشان می‌دهد بیش از 6هزار پروانه بهره‌برداری معدنی در کشور و حدود یک هزار پروانه بهره‌برداری در استان وجود دارد که بخشی از این معادن غیر فعال هستند. همچنین در خراسان رضوی بیش از ۵۰۰ محدوده معدنی فعال موجود است.
به گزارش ایسنا، رئیس خانه معدن خراسان رضوی ادامه داد: در خراسان رضوی تنها مونتاژکار چند نوع ماشین فعالیت کرده که نیاز یک یا 2درصدی بهره‌برداران را تأمین می‌کنند. در حالی که ما به تیپ‌ها و رده‌های مختلف ماشین‌آلات معدنی در استان نیاز داریم. زمان تعمیرات ماشین‌آلات معدنی بسیار طولانی است که این مسئله افت تولید را ایجاد می‌کند. نباید محدودیتی برای واردات ماشین‌آلات معدنی باشد و معدن‌کار با توجه به نیاز خود باید بتواند با عوارض صفر، ماشین را وارد کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه