جریمه 812 میلیاردی، نتیجه جفا در حق زائران

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی اعلام کرد

جریمه 812 میلیاردی، نتیجه جفا در حق زائران

سید مرتضی مدنی فدکی؛ مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی گفت: در طرح ویژه نظارت بر بازار دهه پایانی ماه صفر متخلفانی که در حق زائران رعایت انصاف را نکرده و از مسیر قانون خارج شده بودند، پس از تشکیل پرونده و رسیدگی فوری به موارد تخلف، در مجموع به پرداخت جریمه 812 میلیارد ریالی محکوم شدند.


​​​​​​​رسیدگی به بیش از 3 هزار پرونده

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی تصریح کرد: سال جاری با توجه به بررسی‌هایی که روی روند حضور زائران امام مهربانی در اطراف حرم مطهر صورت گرفت و همچنین مشکلاتی که برای آن‌ها از قبیل گران‌فروشی، کم‌فروشی و... ایجاد شده بود، با پیگیری فرماندار مشهد مقدس قرار بر این شد با محوریت تعزیرات حکومتی خراسان رضوی تیم‌های ثابت و سیار در چند نقطه منتهی به حرم امام رضا(ع) مستقر شوند.
از تاریخ 20 شهریور مصادف با دهه پایانی‌صفر، آغاز طرح ویژه نظارتی کلید خورد و رئیس شعبه‌های سیار تعزیرات حکومتی مشهد به صورت ثابت و سیار، تخلفات بازار ر ا رصد کردند و متخلفان شناسایی شده هم مورد برخورد قاطع و قانونی قرار گرفتند.
وی ادامه داد: رسیدگی به شکایت‌ها مختص بازدید میدانی تیم‌های گشت مشترک نبود و زائران هم با مراجعه به پایگاه‌های مذکور شکایت‌های خود را ارائه کردند.
سید مرتضی مدنی فدکی ادامه داد: در این بازه زمانی (10 روز پایانی ماه صفر) بیش از 2هزار گزارش تخلف، تنظیم و به شعبه‌های تعزیرات حکومتی مشهد وارد شد. این حجم پرونده وارده در کنار برخی پرونده‌های تخلف که پیش از آغاز طرح و طی روال عادی به تعزیرات حکومتی وارد شده بود، منجر به رسیدگی 3هزار و 600 فقره پرونده در این ایام شد.

نقره‌داغ متخلفان
وی بیان کرد: در پی این اقدام و پس از رسیدگی دقیق صورت گرفته در شعبه‌های ویژه تعزیرات حکومتی مشهد به موضوعات مذکور، در مجموع عاملان تخلف به پرداخت جریمه 812 میلیارد ریالی در حق خزانه دولت محکوم شدند. پرونده برخی از محکومان موصوف که تا 10 میلیون تومان ارزش داشت، بر اساس قانون جدید، محلی برای اعتراض ندارد و قطعی محسوب می‌شود. به همین واسطه وصول جریمه در مرحله اجرا قرار گرفته است.
مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی ادامه داد: برخی از این 3 هزار و 600 پرونده در مرحله تجدیدنظر قرار دارند. همچنین از تاریخ 15 شهریور ماه گشت سیار تعزیرات حکومتی که در بازارهای اطراف حرم مطهر حضور مستمر داشت، با شناسایی متخلفان 197 فقره پرونده تنظیم شد و در حال حاضر هم 187 پرونده ارجاع شده از سوی گشت سیار مورد رسیدگی قرار گرفت و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری و در نهایت مختومه شد. برای عاملان تخلف در این پرونده‌ها هم 16 میلیارد ریال جریمه صادر شد. با توجه به ثبت شکایت حضوری زائران در پایگاه‌های اعلامی، حدود 100میلیون تومان عودت وجه گران‌فروشی و... در پایگاه‌ها صورت گرفت.

نصب پرده و پلمب واحدهای صنفی
سید مرتضی مدنی فدکی به شیوه‌های دیگری از برخورد با متخلفان در بازار اشاره و بیان کرد: 70 واحد صنفی به واسطه نوع تخلف، محکوم به نصب پارچه سر در واحد مذکور شدند. همچنین 31 مورد هم پلمب واحد صنفی در محل اجرا شد. بیشترین واحدهایی که مورد برخورد قانونی قرار گرفتند، هتل‌ها، میهمانپذیرها، زعفران فروشی‌ها و نانوایی‌ها بودند.
مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی تصریح کرد: عمده تخلف صورت گرفته توسط این واحدها گران‌فروشی و نصب نکردن برچسب قیمت روی کالاها بود.
از نظر بنده وجود این پایگاه‌ها اطراف حرم باید در طول سال استمرار داشته باشد؛ چرا که خروجی اقدامات صورت گرفته، رضایت زائران و بازدارندگی بالایی در حوزه وقوع تخلف را در پی داشته است. ما این پیشنهاد را به مسئولان متولی امر داده‌ایم.

فروش چارتری ظرفیت هتل‌ها!
مدنی بیان کرد: همچنین یکی از نکاتی که در این ایام مشاهده شد، وجود واحدهای اقامتی و خانه‌مسافرهای بدون مجوز است. باید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این زمینه اقدام مناسبی انجام دهد تا تمامی واحدها مجوز داشته و شناخته شده باشند.
از سوی دیگر فروش چارتری اتاق‌های برخی هتل‌ها هم معضلی دیگر بود و نباید این‌گونه باشد که یک هتل ظرفیت خود را به دیگری واگذار و او با قیمت بالاتر از نرخ‌های اعلامی اقدام به پذیرش مسافر کند. در این زمینه چند پرونده تشکیل و با متخلفان هم برخورد شد.

جمع‌آوری 30 کیلوگرم زعفران تقلبی
همچنین مدیر نظارت و بازرسی محصولات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به یکی از رسانه‌ها گفت: در دهه پایانی ماه صفر و از ۲۷شهریور تا پایان پنجم مهر ماه جاری تعداد 3هزار بازرسی از واحدهای صنفی در مشهد توسط تیم‌های بازرسی و نظارت جهاد کشاورزی انجام شده است.
ناصر شعربافیان افزود: شمار شکایت‌های حضوری مردم در محل پایگاه‌های بازرسی اطراف حرم که منجر به استرداد وجه شده، ۲۴مورد بوده است.
شعربافیان افزود: همچنین چهار واحد عرضه و فروش زعفران تقلبی در مشهد مهر و موم و بیش از ۳۰ کیلوگرم زعفران تقلبی جمع‌آوری شد.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه