فاصله تورمی دهک‌ها افزایش یافت

آمار شهریور ماه نشان می‌دهد

فاصله تورمی دهک‌ها افزایش یافت


​​​​​​​نرخ تورم کل کشور در شهریور ماه ١٤٠١ برابر 1/42درصد بوده است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه 8/39درصد برای دهک دهم تا 6/47درصد برای دهک اول، نوسان دارد. به گزارش مهر، محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین 9/57درصد برای دهک‌های پنجم، ششم و هشتم تا 7/60درصد برای دهک اول است. همچنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بین 0/32 درصد برای دهک‌های پنجم و ششم تا 0/35درصد برای دهک دهم است. بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به 8/7واحد درصد رسید که نسبت به ماه پیش (0/7واحد درصد) 8/0واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 5/ واحد درصد افزایش داشته است و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل 1/0واحد درصد کاهش داشته است.
از سوی دیگر به گفته ایرنا نرخ تورم ماهانه شهریور 2/2 درصد بوده است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان شهریور سال جاری به 7/49 درصد کاهش یافته است. در مقابل تورم ۱۲ماهه منتهی به پایان شهریور سال جاری نیز به 1/42درصد افزایش یافته است.
طبق این گزارش در شهریور ماه نسبت به ماه پیش از آن تورم ماهانه 2/0 واحد درصد افزایش، تورم نقطه به نقطه 5/2 واحد درصد کاهش و تورم سالانه 6/0 واحد درصد افزایش داشته است. ثبت تورم ماهانه 2/2 درصدی در شهریور یک بار دیگر نشان داد اقتصاد کشور پس از عبور از شوک تورمی ناشی از حذف ارز ترجیحی در اردیبهشت و خرداد سال جاری، در مسیر ثبات قرار گرفته و به سوی کاهش تورم پیش می‌رود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه