سایه«شاهد» روی سر«هویتزر»

بازتاب عملکرد موفق صنایع دفاعی ایران در جهان

سایه«شاهد» روی سر«هویتزر»

در روزهای گذشته، یک رسانه غربی با انتشار گزارشی مدعی شد روسیه با پهپادهای انتحاری ساخت ایران مواضع ارتش اوکراین را هدف قرار داده است.


این در حالی است که رسانه‌های غربی در غیاب تأیید و یا رد قطعی خبر فروش تسلیحات به مسکو از سوی مقامات ایرانی، هفته گذشته به دنبال ضعیف‌نمایی از صنایع دفاعی کشورمان بودند. اسکات کرینو، بنیان‌گذار و مدیراجرایی «Red Six Solutions LLC» در این‌باره اعلام‌کرده‌ ‌«شاهد136» ایرانی می‌تواند «وزن‌تعادلی‌قوی» برای سیستم‌های تسلیحاتی ‌پیشرفته مانند پرتابگرهای موشک «هیمارس» که ایالات‌متحده در اختیار دارد، به روسیه ارائه دهد. 
وی تأکید می‌کند: پرنده‌های شاهد توانسته‌اند دو «هویتزر» خودکششی 152 میلی‌متری، دو هویتزر خودکششی 122 میلی‌متری و همچنین دو خودرو زرهی BTR را منهدم کنند. برخی رسانه‌های غربی نیز مدعی شده‌اند روسیه در نخستین مورد از استقرار گسترده سامانه تسلیحاتی‌خارجی پس از آغاز جنگ‌، موفق شده‌است با بهره‌بردن از پهپادهای ایرانی آسیب‌های جدی به نیروهای‌اوکراینی وارد کند. رودیون‌کولاگین، فرمانده ‌توپخانه هنگ‌۹۲‌مکانیزه اوکراین نیز گفته است ارتش مسکو،  پهپادهای یاد شده را به رنگ تجهیزات نظامی خود درآورده و بر آن‌ها نام «ژرانیوم ۲»
 گذاشته است. به گفته منابع اوکراینی، به نظر می‌رسد پهپادهای ادعا شده تاکنون بیشتر در منطقه خارکیف به کار گرفته شده و در عملیات تهاجمی مشارکت کرده‌اند. این همان منطقه‌ای است که هنگ ۹۲ مکانیزه اوکراین به همراه بخشی دیگر از نیروهای نظامی تحت امر کی‌یف در ماه جاری در آن دست به حمله‌ای بزرگ زدند و حدود ۸ هزار و 500 کیلومتر مربع از سرزمین‌های اشغال شده را پس گرفتند. وزارت دفاع بریتانیا نیز با اشاره به برد احتمالی ۲ هزارو500 کیلومتری شاهد۱۳۶ یادآور شده به نظر می رسد مسکو از این پهپادها فعلاً برای حملات تاکتیکی در نزدیکی خطوط مقدم به جای انهدام اهداف استراتژیک در عمق خاک اوکراین استفاده می‌کند. 

پایان دوره تمرین و آغاز تحول در میدان 
 فرشید باقریان، کارشناس مسائل اوراسیا درباره اثربخشی فناوری پهپادی بر شرایط غیرنظامیان متأثر از تنش‌ها می‌گوید: اصلی‌ترین خدمت پهپادها کاهش قابل‌ توجه تلفات‌ غیر‌نظامیان در نبرد است؛ زیرا بدون‌سرنشین‌ها می‌توانند جنگ را در میدان متوقف کنند و مانع از آسیب به مناطق غیر‌درگیر شوند. 
این تحلیلگر سیاسی می‌افزاید: دانشمندان ‌ایرانی طی سال‌های متمادی، با توسعه زیرساخت صنایع‌دفاعی کشور توانسته‌اند با تولید این ماشین‌های جنگی در صف تولیدکنندگان برتر تسلیحات‌ روز قرار بگیرند. البته پهپادها به‌طور عمده محصول مشترک کشورها هستند و آنچه این پرنده‌ها را متمایز می‌کند، فناوری محرمانه روزآمدسازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری 
است. 
وی ادامه می‌دهد: جمهوری‌اسلامی با طراحی بومی نرم‌افزار بدون سرنشین‌ها، کشورهای خریدار و دشمن را حیرت‌زده کرده است.  مهندسی معکوس بدون سرنشین‌ها از زمان جنگ آغاز شد، اما به تله افتادن RQ170 زمینه‌ساز جهش بومی صنعت
‌پهپادی شد. 

تولیدات دفاعی، فرصت اثبات توانمندی‌ ملی 
وی تصریح می‌کند: اگرچه تهران، درآغاز نبرد اوکراین طرفین جنگ را دعوت به خویشتن‌داری کرد، اما هرگز متعهد به این قضیه نبوده و نیستیم که صنایع‌دفاعی خود را به فروش نرسانیم. با توجه به اینکه روسیه عمده تمرکزش روی ساخت موشک‌های فوق‌هوشمند سوپرسونیک است، به همین خاطر طبیعی است به سراغ فناوری‌های موفق ایران در زمینهRPV  وUAV بیاید. وی می‌افزاید: دوران اداپتیشن پهپادهای فروخته شده به روسیه تمام شده و این پرنده‌ها وارد 
عملیات شده‌اند. 
وی با بیان اینکه صبر ایران همواره موجب جلب توجه افکار عمومی نسبت به دروغ پردازی غرب و روشن شدن حقایق شده است، معتقد است: رسانه‌های غربی به دنبال جنگ هیبرید بر علیه ایران، دست به هرکاری می‌زنند، به همین خاطر خویشتن‌داری رسانه‌های ایرانی در پاسخ به لجن پراکنی غرب کار صحیحی بود که در نهایت ضمن بازگشت مستشاران پهپادی روسیه به میدان نبرد ثابت شد صنعت  بدون سرنشین‌ها با کسی تعارف ندارد. 

خبرنگار: حسین‌محمدی‌اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه