استمرار مذاکرات در راستای صبر راهبردی

گفت‌وگو با کارشناسان درباره آخرین خبرها از برجام

استمرار مذاکرات در راستای صبر راهبردی

بیانیه‌های تهدیدآمیز و تحریم‌های غیرقانونی در حالی علیه جمهوری اسلامی از سوی طرف‌های غربی صادر می‌شود که آن‌ها خود ایران را پای میز مذاکره آورده‌اند و تهران هم با حسن نیت پیشنهادهای آن‌ها را بررسی کرده است.


​​​​​​​شاید به همین دلیل است که «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات این اقدام سه کشور اروپایی را «خیلی بی موقع» و درست در زمان حساس مذاکرات وین و در آستانه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توصیف کرده است. با این همه ادعاها، در رسانه‌ها این‌گونه روایت می‌شود که ایران منتظر است آتش زمستان دامنگیر اروپا شود تا تهران از اهرم انرژی خود برای اثرگذاری در مذاکرات استفاده کند! این تحریف و تقطیع در تحلیل در حالی صورت می‌گیرد که پاییز سال جاری انتخابات کنگره آمریکا هم در پیش است و هر تحلیلگر مسائل بین‌الملل هم می‌داند بایدن و دموکرات‌ها برای حفظ دست برتر خود در برابر جمهوری‌خواهان و شانس پیروزی، امضای برجام را متوقف کرده‌اند. فشارهای لابی‌های رژیم صهیونیستی هم متغیر غیرقابل انکاری است که هر زمان مذاکرات جدی و توافق نزدیک می‌شود، شدت یافته و مذاکره‌کنندگان آمریکا را به عقب‌نشینی وادار می‌کنند. یائیر لاپید، با توافق هسته‌ای، عرصه را به نتانیاهو در داخل خواهد باخت و برای پیشگیری از این باخت به هر ابزاری متوسل می‌شود.
دکتر غلام حسین یوسفی، کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه توافق امری است که همه طرف‌های مذاکره‌کننده به آن نیاز دارند به خبرنگار ما می‌گوید: در حقیقت، این غرب و آمریکا هستند که بر سر دوراهی انجام توافق و یا شکست در برابر پویایی ایران قرار دارند. این کارشناس‌سیاسی ادامه می‌دهد: در صورت به نتیجه نرسیدن ‌توافق، دولت ‌ایران با رعایت موازین قانونی و شرعی خواهد توانست برنامه‌های توسعه هسته‌ای را گسترش دهد. امروز و  با توجه به فشار و تحریم و قطعنامه‌های ضدایرانی، تارگت 60درصد را اعلام کرده‌ایم و در پاسخ به تحریم‌های اضافی آن‌ها توانسته‌ایم سه آبشار آی آر6 را نصب و به یک آبشار آن گاز تزریق کنیم. وی تصریح کرد: درصورت تشدید بدعهدی طرف مقابل ایران می‌تواند تارگت 90درصد هسته‌ای را رد کند. اگرچه جمهوری‌اسلامی به سمت بمب اتم نخواهد رفت، ولی آن‌ها می‌دانند تارگت 90درصد یعنی رسیدن ملت ایران به نقطه غیر قابل بازگشت. یوسفی با اشاره به اینکه امروز جنگ اوکراین اختلافات اساسی غرب و آمریکا را برجسته‌تر کرده، می‌گوید: اروپا، به واسطه بحران غذا و انرژی به دنبال عبور از وضعیت انفعال است، به همین خاطر شاهد پیشقدم شدن بورل برای پیشبرد مذاکره بودیم. از سوی دیگر آمریکایی‌ها نیز در سه محور تحت فشارند. فشار ‌صهیونیست‌ها برای جلوگیری از حصول توافق ، فشار جمهوری خواهان بر دولت بایدن برای جلوگیری از امتیازدهی به ایران و از طرف دیگر ضعف دولت بایدن در تصمیم‌گیری و سامان‌دهی به افکار‌عمومی آمریکا، عوامل چالش آفرین برای ایالات متحده آمریکا هستند. وی تأکید می‌کند: با توجه به اینکه مواضع اروپا و آمریکا تضعیف شده، طرف ایرانی باید از این فرصت برای دستیابی به یک‌توافق صحیح استفاده کند. ما نباید در برابر این فرصت موضع‌تدافعی داشته باشیم، بلکه باید با صبر راهبردی و اعمال‌فشار، طرف مقابل را مجبور به قبول حقوق ملت ایران کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه