غرب در پی تغییر قواعد بازی با مسکو

بالکان، قفقاز و آسیای میانه؛ علت افزایش تنش در مناطق تحت نفوذ روس‌ها چیست؟

غرب در پی تغییر قواعد بازی با مسکو

شاید روزی که پوتین و مشاورانش به فکر انجام عملیات ویژه نظامی در خاک اوکراین افتادند یکی از خطراتی که به آن می‌اندیشیدند احتمال طولانی و فرسایشی شدن جنگ بود، با وجود این، تصمیم‌سازان کرملین این ریسک را به جان خریدند با این امید که جلو پیشروی بیشتر غرب در قالب پیمان نظامی ناتو به سوی مرزهایشان را سد کنند.


​​​​​​​ در سوی مقابل آمریکا و شرکایش هم از ابتدای این نزاع بیکار ننشسته و با بهره‌گیری از این شرایط به تضعیف هر چه بیشتر روسیه می‌اندیشند. 
در این راستا رسانه‌های غربی به دنبال آب و تاب دادن به پیروزی‌های اخیر کی‌یف بوده و با بیان هالیوودی تلاش دارند ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را قهرمان مبارزه با روسیه معرفی کنند. این جنگ رسانه‌ای یک سوی داستان است. در صحنه میدانی هم دنیای غرب با سردمداری آمریکا و انگلیس به دنبال دامنه‌دار کردن درگیری‌ها در اوکراین و تبدیل آن به باتلاقی برای گرفتاری ارتش پوتین هستند. روز سه‌شنبه «نیکولای پاتروشف»، دبیر شورای امنیت روسیه با بیان این نکته تأکید کرد: گسیل حجم گسترده تسلیحات نشان می‌دهد آمریکا و ایادی‌اش به دنبال طولانی‌تر کردن جنگ در اوکراین هستند.

پازل ضد روسی
با این حال، آمریکا که حالا مسکو را در جنگ می‌بیند به ماجراجویی در اوکراین بسنده نکرده و درصدد است با ناامن‌سازی مناطق پیرامونی و همچنین حوزه‌های نفوذ کرملین، بیش از پیش این کشور را به چالش بکشد. بر این اساس یک ماه پیش و در حالی که همه چیز به نفع مسکو در میدان جنگ در حال رقم خوردن بود رسانه‌های غربی احتمال تنش میان صربستان و کوزوو در منطقه بالکان را مخابره کردند. صربستان به لحاظ سنتی از حوزه‌های نفوذ روسیه تلقی می‌شود.
 این کشور اروپایی در طول تقریباً هفت ماه گذشته از بحران اوکراین مواضع متمایل به مسکو داشته است. تحلیل‌های ابتدایی از داغ شدن مناقشه در بالکان، ورود روسیه به بحران عنوان شده بود. با وجود این، موضوع یاد شده با مدیریت درست کرملین و دعوت طرفین به آرامش پشت سر گذاشته شد. اما در دو روز گذشته اتفاقاتی روی داده که باز هم منافع مسکو را هدف گرفته است. درگیری سنگین نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قفقاز اتفاق نخست بود. روز گذشته نیز اخباری از درگیری میان گارد مرزی قرقیزستان و تاجیکستان منتشر شد. 
کشورهای یاد شده همگی جزو اقمار شوروی سابق محسوب شده و امروز نیز در جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (یا هم‌سود) گرد هم آمده‌اند. تحرکات اخیر بسیار مهم است و از پازل گسترده غرب برای به چالش کشیدن روسیه حکایت دارد، پازلی که یک سر آن به نبرد در اوکراین، سر دیگر آن به جنگ رسانه‌ای و حوزه دیگر آن به درگیر کردن کرملین در چند جبهه بازمی‌گردد.

خبرنگار: مهدی خالدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه