تخریب با هدف اصلاح!

واگذاری کتابخانه‌‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مقدمه‌ای بر انحلال آن است؟

تخریب با هدف اصلاح!

پس از ضربه‌هایی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دلیل نبود ثبات مدیریتی خورده است، ماجرای واگذاری کتابخانه‌های این مرکز به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ضربه مهلکی بر پیکر این نهاد وارد کرد که عده‌ای آن را مقدمه‌ای بر انحلال آن می‌دانند.


در خبر «پایگاه اطلاع‌رسانی دولت» از جمله دلایل تقاضای واگذاری کتابخانه‌های کانون به نهاد کتابخانه‌های عمومی؛ تخصص نهاد کتابخانه‌ها در مدیریت و توسعه کتابخانه‌های چندمنظوره کودک و نوجوان براساس استانداردهای جهانی و سندهای آمایش سرزمینی و مدیریت چابک، هدفمند و انقلابی عنوان شده است. این خبر با واکنش بسیاری از شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان و مدیر جدید کانون روبه‌رو شد. در تماسی با مهدی رمضانی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وی حاضر به توضیح در این باره نشد و از سوی هیئت دولت هم به اعتراض مخالفان این واگذاری (تا زمان نگارش گزارش) پاسخی داده نشده است.

کتابخانه‌های کانون مراکز فرهنگی هستند
محمد میرکیانی، نویسنده کودک و نوجوان که سابقه مدیریت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی را داشته با شناخت کاری از هر دو فضا درباره این تصمیم به حدیثی از امام محمد باقر(ع) اشاره کرده که می‌فرمایند: «هر کسی ندانسته دست به کاری بزند، پیش از آنکه اصلاح کند، خراب می‌کند» و به خبرنگار ما می‌گوید: من هم با نهاد کتابخانه‌های عمومی ارتباط داشتم و هم فضای کتابخانه‌های کانون را می‌شناسم. کتابخانه‌های کانون، مراکز فرهنگی هستند، فقط جایی برای کتاب‌خوانی نیست بلکه آموزش قصه‌گویی، آموزش هنرهای تجسمی، اجرای تئاتر و برنامه‌های فرهنگی دارند، مربیان کانون فقط کتابدار نیستند بلکه مربی فرهنگی و پرورشی هستند.او حوزه کاری در کتابخانه‌های کانون را یک حوزه تخصصی دانسته و اضافه می‌کند: اگر ادغامی بین نهاد کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های کانون صورت بگیرد، گروه سنی هدف آن‌ها به هم می‌ریزد، ضمن اینکه مربیان آموزش‌دیده کانون هم یک امتیاز ویژه در فعالیت کتابخانه‌های کانون به شمار می‌روند. 
نویسنده مجموعه «قصه ما مثل شد» تأکید می‌کند: معلوم نیست مدیرعامل فعلی کانون تا چند وقت دیگر در این پست باشد یا نباشد، به خاطر ضعف مدیریتی نباید تیشه به ریشه نهالی که بزرگ و تنومند شده، زد. بی‌دلیل نباید ساختاری را به هم زد بلکه هر نهادی بایستی در حوزه تخصصی خودش کار کند. میرکیانی معتقد است: مراکز فرهنگی هنری مختلفی داریم که مأموریت‌ها و تکالیفشان مشخص شده است و هر کدام در حیطه کاری خودشان فعالیت می‌کنند مثلاً شهرداری‌ها هم کتابخانه کودک دارند بنابراین هر کتابخانه کودکی الزاماً نباید زیر نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باشد. 

 نهاد کتابخانه‌های عمومی هم آسیب می‌بیند
او عملکرد نهاد کتابخانه‌ها را در دو دهه اخیر مثبت ارزیابی کرده و خاطرنشان می‌کند: اگر نهاد کتابخانه‌ها وارد حیطه کاری نهاد دیگری شود، آسیب می‌بیند. فعالیت نهاد کتابخانه‌ها در سال‌های اخیر موجب شده مردم با کتاب آشتی کنند و این دستاورد کمی نیست که با اضافه کردن بار دیگری، نهاد را از انجام مأموریت اصلی خودش دور کرد. میرکیانی حوزه کودک را عرصه‌ای کاملاً تخصصی دانسته و می‌گوید: چرا باید کار کودک و نوجوان به جایی سپرده شود که حوزه تخصصی‌اش نیست. فضای کتابخانه کودک متفاوت از فضای کتابخانه‌های عمومی است ضمن اینکه کتابخانه‌های کانون، فضایی آموزشی و پرورشی دارند. مربیانشان بچه‌ها را به خوبی می‌شناسند و فضای کنترل شده‌ای در کتابخانه‌های کانون وجود دارد که هر بزرگسالی نمی‌تواند وارد آن شود. چرا به دنبال ادغام و انحلال هستیم در حالی که باید کتابخانه‌های کودک را تقویت کنیم و رونق ببخشیم. 
این نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه اگر این واگذاری و ادغام اتفاق بیفتد، مقدمه‌ای بر انحلال کانون خواهد بود، عنوان می‌کند: این اتفاق سبب می‌شود هر دو مجموعه آسیب ببینند؛ هم نهاد کتابخانه‌ها و هم کانون پرورش فکری چون بار اضافه‌ای به نهاد کتابخانه‌ها تحمیل می‌شود و از کانون هم با این شرایط مدیریتی، چیزی باقی نمی‌ماند. این ادغام منطق درستی ندارد.

 پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن
میرکیانی کتاب را پیشانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دانسته و می‌گوید: به جای چنین طرح‌های خامی، نیروهای توانمند را برای مدیریت چنین مراکزی انتخاب کنیم، من هیچ آشنایی با مدیرعامل جدید کانون ندارم و به نظرم جای اشتباهی گذاشته شده که دارد آسیب می‌زند. از سوی دیگر نهاد کتابخانه‌ها هم کارنامه موفقی داشته و این بار تحمیلی ممکن است برایش حاشیه ایجاد کند.
نویسنده مجموعه «حکایت‌های کمال» این واگذاری و ادغام را غیرکارشناسی دانسته و تأکید می‌کند: کانون، شاعران و نویسندگان بزرگی را به کشور تحویل داده است، چرا با تصمیم‌های غلط، آن را به سمت انحلال می‌برند؟ در دوره‌ای کانون خاموش شد و ناشرانی بازار ادبیات کودک و نوجوان را بدست گرفتند که فقط آثار ترجمه را عرضه می‌کردند، ترجمه‌هایی که سبک زندگی، اندیشه بچه‌ها و فضای ادبیات کودک را تغییر می‌دهد. 
وی با بیان اینکه کودکان، مظلوم‌ترین قشر فرهنگی کشور هستند، خاطرنشان می‌کند: نباید با تصمیم‌های غلط به این حوزه آسیب زد. نتیجه ضعف مدیریت، واگذاری یا انحلال یک مجموعه نیست بلکه انتخاب مدیری قوی است. 
میرکیانی یادآور می‌شود: مربیان کتابخانه‌های کانون آموزش دیده‌اند و می‌دانند با بچه‌ها چطور رفتار کنند. ضمن اینکه تولیدات کانون به هم پیوستگی دارد یعنی از یک محتوا، کتاب، فیلم، انیمیشن، تئاتر و محصولات فرهنگی تولید می‌شود. آدم‌های بزرگی در کانون کار کردند و سابقه درخشانی در عرصه آموزش و پرورش فرهنگی کودکان دارند.

خبرنگار: زهره کهندل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه