مهم‌ترین مفهوم در تفکر حاج حیدر «عدالت» با همه ابعاد آن بود

روایت / محمدمهدی برادران

مهم‌ترین مفهوم در تفکر حاج حیدر «عدالت» با همه ابعاد آن بود


​​​​​​​محمد مهدی برادران در مراسم نخستین سالگرد اندیشمند انقلابی مرحوم حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی که در سالن همایش مؤسسه فرهنگی قدس برگزار شد، قالب‌شکنی را از ویژگی‌های این مرحوم معرفی و عنوان کرد: قالب‌شکنی حاج حیدر رحیم‌پور به معنای وجود نوعی قالب‌گریزی در وجود او بود که سبب می‌شد بنا به شرایط، موضوع سخن خود را تغییر دهد. 
 وی با اشاره به جامعیت شخصیت حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: جلسات زیادی در باب توحید و همین‌طور «عدالت» با ایشان داشتیم که شاید بتوان گفت مهم‌ترین مفهوم در تفکر حاج حیدر رحیم‌پور، عدالت با همه ابعاد آن بود. 
وی افزود: در میان تمام بحث‌ها، بحثی را که ایشان مدام به ما یادآور می‌شد قدرت مباحثه، مباحث منطقی و اشتباه‌های رایج در این خصوص بود. 
وی با بیان اینکه رویکرد حاج حیدر رحیم‌پور ازغدی، رویکردی انقلابی در تمام مسیر زندگی بود، گفت: جلسات زیادی در نقد جریان تحجر و انجمن حجتیه و جریان‌های مشابه با ایشان داشتیم در عین اینکه ایشان مرزهای دقیقی بین نقد این جریان‌ها و ارادت به برخی علما و شخصیت‌ها ارائه می‌دادند و این مرزها را تبیین می‌کردند.
محمدمهدی برادران ادامه داد: در همین کتاب «سنت چیست، سنی کیست؟»  مثلاً در حوزه مفهوم سنت اگر کسی از مفاهیم سنتی و مدرن استفاده می‌کرد، بر این باور بود اگر کسی  بگوید فلان چیز سنتی است و باید آن را کنار بگذاریم، او یا سواد ندارد یا مفهوم آن را نمی‌داند و یا کلمه را درک نکرده و از این بابت دلخور می‌شد، چرا که سنت را یک جریان به‌روز می‌دانست. وی افزود: در مورد شخصیت‌ها نیز ایشان به آشیخ هاشم و شیخ مجتبی قزوینی، محمدتقی و علی شریعتی و آقایان حکیمی ارادت داشت و اعتقاد ویژه‌ای به کتاب «الحیات» داشت و آن را توصیه می‌کرد.  برادران ادامه داد: مکتب درس بیست و چند ساله‌ای برای تعدادی از دانشجویان در محضر ایشان فراهم بود و از ابتکارات ایشان در این جلسه بود که هر کس مطلبی داشت می‌خواند و از بقیه خواسته می‌شد آن را نقد کنند.  
وی در پایان گفت: بر این باور بود مطالب باید به‌درستی و واضح بیان شوند و همیشه در نوشتن و مطالعه نیز دقت زیادی داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه