پایان دنیای تک قطبی با ایده «جهان روسی»

پوتین «دکترین جدید سیاست خارجی» کشورش را تصویب کرد

پایان دنیای تک قطبی با ایده «جهان روسی»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه سند ۳۱صفحه‌ای سیاست خارجی جدید این کشور را تصویب کرد که مفهوم بنیادی و اصلی آن، محافظت از «جهان روسی» و ترویج فرهنگ‌ها و سنت‌های روسی است.


به گزارش رویترز، این «سیاست بشردوستانه» که 6ماه پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین منتشر می‌شود تأکید دارد دولت و سیاست خارجی روسیه باید از سنت‌ها و ایده‌آل‌های جهان روسی نگهداری و محافظت کند و آن را ترویج دهد.
در بخش دیگری از این سند آمده «فدراسیون روسیه به هموطنان خود که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، برای تحقق حقوقشان کمک می‌کند تا منافع و هویت فرهنگی روسی آن‌ها تأمین و حفظ شود». بنا بر سیاست خارجی جدید، بهبود روابط مسکو با هموطنان خود در خارج از کشور این امکان را برای روسیه فراهم می‌کند که «تصویر خود در عرصه بین‌المللی را به عنوان کشوری که به دنبال تحقق جهان چندقطبی است، تقویت کند».
مفهوم «جهان روسی» از سوی محافظه‌کاران برای توجیه اقدامات روسیه در خارج از این کشور در حمایت از گروه‌های روسی‌زبان استفاده شده است. رویترز می‌نویسد: سال‌هاست پوتین در حال برجسته‌سازی چیزی است که آن را «سرنوشت غم‌انگیز ۲۵ میلیون نفر از قوم روس» در نظر می‌گیرد؛ کسانی که هنگام فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، در خارج از روسیه و در کشورهای تازه استقلال‌یافته قرار گرفتند. رویدادی که پوتین آن را یک «فاجعه ژئوپلتیکی» نامیده است. آن‌گونه که رویترز مدعی شده، دولت کنونی روسیه محدوده جغرافیایی شوروی سابق، از کشورهای حوزه بالتیک تا آسیای مرکزی را همچنان «حوزه نفوذ مشروع» خود در نظر می‌گیرد؛ مفهومی که بسیاری از کشورهای این منطقه و همچنین غرب در برابر آن به‌شدت مقاومت کرده‌اند. سیاست خارجی جدید روسیه همچنین می‌گوید روسیه باید همکاری خود را با کشورهای اسلاو، چین و هند افزایش دهد و همچنین روابطش را با کشورهای غرب آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا نیز بیشتر تقویت کند. همچنین بر پایه رویکرد جدید در سیاست خارجی روسیه، مسکو باید روابط خود را با «آبخازیا و اوستیا» تعمیق ببخشد– مناطقی که در سال ۲۰۰۸ روسیه استقلال آن‌ها را از گرجستان به رسمیت شناخت- و همچنین باید روابط خود را با جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک که به‌تازگی از اوکراین اعلام استقلال کرده‌اند تقویت نماید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه