خدمت‌رسانی 350 موکب اوقاف در ایام اربعین

خدمت‌رسانی 350 موکب اوقاف در ایام اربعین

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برپایی 350موکب این سازمان برای خدمت‌رسانی به زائران حضرت سیدالشهدا(ع) در ایام اربعین حسینی خبر داد.


به گزارش فارس، نشست خبری برنامه‌های اربعین حسینی سازمان اوقاف و امور خیریه و اجرای طرح مهر تحصیلی دیروز در ساختمان شهید سلیمانی این سازمان برگزار شد.
حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره خدمت‌رسانی این سازمان در ایام اربعین حسینی اظهار کرد: نیت بسیاری از موقوفات، مرتبط با عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) است؛ علاوه بر این، خیرانی هم وجود دارند که می‌خواهند به این جریان کمک کنند.
وی با اشاره به اجرای دو ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی و شمیم حسینی در دهه اول محرم سال جاری، افزود: اوج فعالیت‌ها در دهه اول محرم و در قالب این دو ویژه‌برنامه انجام شد، ویژه‌برنامه شمیم حسینی برای حمایت از هیئت‌های مذهبی با استفاده از عواید موقوفات مرتبط برگزار شد و ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی تا پایان ماه صفر ادامه دارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر نقش‌آفرینی بقاع متبرکه و امامزادگان و همچنین استفاده از عواید موقوفات مرتبط در ایام اربعین حسینی، گفت: مُبلغان، گروه‌های جهادی، خادمان بقاع متبرکه و امامزادگان به این جریان کمک و به زائران حضرت سیدالشهدا(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند.
حجت‌الاسلام عادل با اشاره به برپایی ۱۰۷موکب خدمت‌رسانی سازمان اوقاف در اربعین سال ۱۳۹۸، تصریح کرد: پس از سال۹۸ با توجه به ظرفیت‌های موجود، عدد نمادین۳۱۳ را مدنظر قرار دادیم؛ با توجه به ظرفیت‌هایی که در سازمان وجود دارد امسال بیش از ۳۵۰موکب در داخل کشور، مرزهای ورودی و خروجی، کشور عراق و اعتاب مقدس برای خدمت‌رسانی به زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برپا می‌شود.
وی با بیان اینکه امسال قرار است ۵۳موکب در کشور عراق و شهرهای سامرا، نجف، کاظمین، کربلا و در مسیر نجف به کربلا مستقر شوند، افزود: در مرزهای خروجی کشورمان ۱۶موکب به خدمت‌رسانی به زائران اربعین می‌پردازند و در استان‌های مسیر تردد نیز ۱۳۱موکب مستقر هستند؛ علاوه بر آن، ۱۵۰ موکب نیز برنامه بدرقه زائران و برنامه جاماندگان اربعین را خواهند داشت.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به دسته‌بندی خدمات موکب‌های اربعین، گفت: موکب‌ها در بخش‌های رفاهی، پذیرایی، اسکان و فرهنگی به خدمت‌رسانی مشغول خواهند بود، ضمن اینکه ظرفیت موکب‌های اسکان ما 2 تا 3هزار نفر خواهد بود.

حضور 600 مبلّغ در موکب‌های اوقاف
حجت‌الاسلام عادل با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی موکب‌های اربعین حسینی، تصریح کرد: ۶۰۰ مُبلغ همراه با کاروان‌ها از مبدأ حرکت می‌کنند و در موکب‌ها حضور خواهند داشت و به فعالیت‌های تبلیغی، برگزاری نماز جماعت، پاسخ به سؤالات شرعی و شبهات می‌پردازند. همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی و مسابقات مختلف و توزیع محصولات فرهنگی میان کودکان را مورد توجه قرار خواهند داد.
وی با اشاره به جایگاه ویژه و متفاوت شهر سامرا، افزود: عمده فعالیت‌های فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در شهر سامرا خواهد بود و در همین راستا هفت استان در سامرا موکب برپا خواهند کرد.
وی با اشاره به استقرار استان مرکزی در شهر کاظمین، یادآور شد: در جوار مسجد براثا که جایگاه ویژه‌ای دارد، خدمات از سوی موکب ما ارائه خواهد شد و پیش‌بینی می‌کنیم ۴ تا ۵هزار ظرفیت اسکان در موکب کاظمین فراهم شود؛ ضمن اینکه در شهر نجف نیز از سوی استان‌های البرز، قزوین و امامزاده صالح فرحزاد تهران و بقعه شیخ طرشتی موکب‌هایی برپا خواهد شد و پذیرایی و اسکان زائران در این موکب‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

راه‌اندازی کارخانه یخ در مسیر نجف به کربلا
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری بزرگ‌ترین موکب شست‌وشوی لباس توسط امامزاده زینبیه اصفهان خبر داد و گفت: در عمودهای ۲۰۲، ۲۸۵، ۲۹۹، ۳۸۰، ۴۳۰، ۴۸۰، ۸۰۹، ۸۸۸، ۱۰۸۰، ۱۱۷۲ و ۱۲۱۸ نیز به همت این امامزاده خدماتی در زمینه شست‌وشوی لباس و ایجاد کارخانه یخ به‌منظور دسترسی زائران به آب سرد فراهم شده است.
حجت‌الاسلام عادل با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌ها و ثبت‌نام مردم در سامانه سماح، بیشترین انتخاب مردم مرز مهران برای ورود به عراق بوده است، خاطرنشان کرد: در همین راستا هفت استان ما در مرز مهران با راه‌اندازی موکب به زائران خدمت‌رسانی خواهند کرد؛ موکب‌های اربعین از ۱۰ صفر تا پنج روز پس از اربعین حسینی به زائران حضرت سیدالشهدا(ع) خدمت‌رسانی می‌کنند.
وی با اشاره به برگزاری همایش قدم‌های آسمانی ویژه مسئولان موکب‌ها و همایش مُبلغان اربعین، تصریح کرد: همزمان با اربعین حسینی در ۱۵۰موکب داخل کشور نیز برنامه‌های فرهنگی و نیز ویژه‌برنامه جاماندگان اربعین برگزار خواهد شد و بناست امامزادگان و بقاع متبرک شاخص موکب‌های پذیرایی، بهداشتی و درمانی راه‌اندازی کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به موضوع نیت برخی موقوفات مرتبط با اربعین حسینی، افزود: یکی از موکب‌های اربعین در شهر میرجاوه برای زائرانی که از پاکستان وارد کشور ما می‌شوند، خدماتی همچون تهیه کفش برای زائران در نظر گرفته و یک موکب استان قزوین هم در مسیر، خدمات دندانپزشکی به زائران ارائه می‌دهد.
حجت‌الاسلام عادل در ادامه درباره اجرای طرح «مهر تحصیلی» در آستانه بازگشایی مدارس گفت: بخش زیادی از موقوفات در حوزه آموزشی است؛ بر این اساس طرح مهر تحصیلی را به منظور حمایت و تهیه بسته‌های آموزشی برای دانش‌آموزان نیازمند اجرا  می‌کنیم.
وی با بیان اینکه افزون بر ۶هزار رقبه آموزشی داریم که با آموزش و پرورش مرتبط هستند، یادآور شد: تلاش داریم مؤسسه مدارس وقفی سال آینده راه‌اندازی شود؛ با راه‌اندازی این مؤسسه از مدارس وقفی شناسایی شده حمایت و آن‌ها را ساماندهی می‌کنیم، ضمن اینکه بنا داریم در آینده نزدیک مدارس معارف را در سطح مدارس وقفی راه‌اندازی کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در زمینه مهر تحصیلی یک هزار و ۵۷۰ نیت ثبت شده، تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها از هفته آینده ۳۰هزار بسته مهر تحصیلی میان دانش‌آموزان ابتدایی و دبیرستان توزیع خواهد شد؛ این بسته شامل کیف و نوشت‌افزار ویژه دانش‌آموزان است. در این طرح ۵۵۰ بقعه متبرکه و امامزاده مشارکت خواهند داشت.
حجت‌الاسلام عادل با اشاره به مشارکت ۵۵۳ موقوفه در طرح مهر تحصیلی، خاطرنشان کرد: محصولات این بسته‌ها تولید داخل و از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و با قیمت مناسبی تهیه شده‌اند و طی هماهنگی با آموزش و پرورش و مؤسسات خیریه در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.
وی در پایان به برخی فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه دانش‌بنیان اشاره کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه