نبود جاده در قطب معدنی کشور

در گفت‌وگو با فرماندار خواف مطرح شد

نبود جاده در قطب معدنی کشور

فرماندار جوان و پرانرژی خواف، در راستای عمل به تکلیف جهاد تبیین، میهمان روزنامه قدس شده است.


گفت‌وگوی صمیمانه‌ای با او داشتیم تا با اقدام‌های انجام شده و در دست اقدام دولت به منظور عمران و توسعه و رفع مشکلات و کاستی‌های این شهرستان آشنا شویم. مهدی عباس‌پور می‌گوید: خواف با ۱۰ هزار کیلومتر مربع مساحت، پهناورترین شهرستان خراسان رضوی است. 70 درصد جمعیت این شهرستان، اهل تسنن و 30 درصد شیعه هستند و از سالیان دور تاکنون در کمال صلح و آرامش و با همدلی و همراهی در کنار هم زندگی می‌کنند.
وی خاطرنشان می‌کند: این شهرستان نزدیک به 130 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد؛ این موقعیت، دربرگیرنده تهدید و فرصت‌های متعددی است که البته بیشتر نگاه دولت همواره به فرصت‌ها بوده و تلاش کرده‌ایم تهدیدهای احتمالی را به فرصت تبدیل کنیم.

ظرفیت‌های ناشناخته خواف
به گفته وی، خواف قطب تولید مواد اولیه کارخانجات فولاد کشور و دارای معادن غنی سنگ‌آهن است و نزدیک به ۵۰ درصد مواد اولیه فولاد کشور توسط پنج واحد تولیدی کنسانتره و گندله خواف تأمین می‌شود.
مهدی عباس‌پور اضافه می‌کند: این شهرستان همچنین به دلیل قرار گرفتن در نقطه شروع بادهای ۱۲۰روزه سیستان، در طول سال همواره دارای وزش باد بوده و به اصطلاح در تونل بادی قرار گرفته است که می‌توان از این موقعیت، در راستای به کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر بهره برد و البته سرمایه‌گذاری‌هایی هم در این زمینه شده است.
علاوه بر این خواف بیشترین روزهای آفتابی را درمنطقه داشته و بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی خراسان رضوی هم با توان تولید 7 مگاوات برق در این شهرستان قرار دارد.
وی اضافه می‌کند: خواف پس از مشهد بیشترین آثار تاریخی و باستانی ثبت شده ملی را دارد که ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری تاریخی برای این شهرستان فراهم کرده است. از سوی دیگر اقلیم متنوع این شهرستان که از دشت تا بیابان و نمکزار تشکیل شده است و صنعت، کشاورزی و دامداری پررونق آن و نیز حضور بزرگ‌ترین جمعیت عشایری استان در خواف که به پرورش شتر و توسعه دام کمک می‌کنند، از دیگر ظرفیت‌های این شهرستان است.
به گفته وی، ظرفیت دیگر خواف وجود راه‌‌آهن تربت حیدریه به خواف است که تا استان هرات در افغانستان ادامه دارد.
فرماندار خواف در عین حال اقدام‌های فرهنگی را یکی از مسائل مورد توجه همیشگی حاکمیت عنوان کرده و می‌گوید: این شهرستان طی 6 ماه گذشته میزبان چند رویداد فرهنگی مانند یادواره شهدای عشایر استان و یادواره تجلیل از مادران شهدای اهل سنت با هدف ارتقای فرصت‌های فرهنگی و نگاه تقریب بین مذاهب (اهل تسنن و تشیع) بوده است. همچنین رویدادهای فرهنگی، ورزشی و قرآنی متعدد به ویژه برای جوانان و نوجوانان برگزار می‌شود و نیز نشست‌های مشترک با علمای اهل تشیع و تسنن به منظور حل مشکلات و یافتن راهکارهای مناسب رفع این مشکلات در حوزه‌های مختلف برگزار شده است.

 تبدیل خواف به «هاب» علمی حوزه معدن
وی به مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا ناشی از دستکاری اکوسیستم در نتیجه برخی فعالیت‌های معادن در این شهرستان نیز اشاره کرده و می‌گوید: با توجه به شعار امسال و تأکید رهبر معظم انقلاب بر تولید دانش‌بنیان، طی 6 ماه گذشته با پیگیری‌های متعدد و حمایت و همکاری استاندار مجوز تأسیس «پردیس معدنی شرق کشور» در محل پارک علم و فناوری خواف دریافت و تفاهم‌نامه‌های آن نیز امضا شد و زمین این پردیس در اختیار سرمایه‌گذار آن قرار گرفت.
به گفته عباس‌پور، تأسیس پردیس معدنی شرق کشور، فرصتی برای نخبگان علمی شهر، استان و کشور فراهم می‌کند تا بتوانند به صورت میدانی در حوزه معدن تحقیق کنند. این مرکز با میزبانی از دانشجویان و پژوهشگران، خواف را به یک «هاب علمی» در حوزه معدن و صنایع معدنی در شرق کشور تبدیل خواهد کرد.

67 پروژه عمرانی در هفته دولت
فرماندار خواف همچنین با گرامیداشت هفته دولت اظهار می‌دارد: بهره‌برداری از ۵۶ پروژه عمرانی در حوزه‌های برق‌رسانی، بهداشت و درمان، آبرسانی، ورزش، کشاورزی، دامداری و صنعت و معدن در این هفته انجام و ۱۱ پروژه عمرانی دیگر نیز کلنگ‌زنی می‌شود که در مجموع ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه‌ها پیش‌بینی یا هزینه شده است.
فرماندار خواف درباره مسئولیت‌های اجتماعی معادن هم تصریح می‌کند: براساس قانون مسئولیت‌های اجتماعی صنایع، از محل یک‌درصد از فروش پنج شرکت مهم معدنی شهرستان، امسال پروژه‌هایی را در حوزه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، تأمین آب و امنیت تعریف کردیم که قرار است این پروژه‌ها با صرف نزدیک به 50 میلیارد تومان توسط صنایع معدنی به اجرا درآید.

فرسودگی شدید تجهیزات بهداشتی و درمانی
او می‌گوید: پروژه ساخت اورژانس بیمارستان خواف نیز از جمله این پروژه‌ها بود که ساخت آن از سوی صنایع شهرستان به اتمام رسیده اما تجهیز آن طبق قرارداد بر عهده شبکه بهداشت درمان و دانشگاه علوم پزشکی است که در سال گذشته شاید با مبلغی حدود 4 میلیارد تومان تجهیز می‌شد اما تعلل پیش آمده سبب شده تا این مبلغ به 10 میلیارد تومان یا بیشتر برسد.
وی می‌افزاید: در نشست دو ماه گذشته با ریاست دانشگاه علوم پزشکی مشهد، وی قول تجهیز پایگاه اورژانس را داد که هشت تخت آن تجهیز و 22 تخت دیگر هنوز تجهیز و آماده نشده است. این در حالی است که در حوزه بهداشت و درمان از فرسودگی شدید ساختمان و تجهیزات رنج می‌بریم و برخی از مراکز حتی حداقل امکانات لازم را ندارند. حال آنکه با توجه به وسعت شهرستان و پراکندگی روستاها نیاز به آمبولانس و وسایل نقلیه در کنار تجهیزات درمانی به شدت احساس می‌شود.
مهدی عباس‌پور در خصوص جاده ۱۵۰ کیلومتری خواف به تربت حیدریه هم توضیح می‌دهد: در سال ۹۸ قراردادی بین وزارت راه و شرکت ایمیدرو به نمایندگی از وزارت صمت امضا شد که باند دوم این جاده را اجرا کنند. بر این اساس ۱۵۰ کیلومتر به 10قطعه تقسیم شده که قطعه یک به طول ۱۶کیلومتر در شهرستان خواف و قطعه ۱۰ به طول ۱۲کیلومتر در حوزه تربت حیدریه قرار دارد.
به گفته وی، پیشرفت پروژه در قطعه یکم تقریباً ۲۵درصد بوده که عمده دلیل کندی کار، تأمین نشدن اعتبار از سوی وزارت راه بوده است.  فرماندار خواف یادآور می‌شود: در جریان سفر فروردین ماه رئیس جمهوری به استان، در مجموع هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار برای ۱۵۰ کیلومتر جاده خواف به تربت‌حیدریه اختصاص یافت که می‌بایست 400 میلیارد تومان توسط شرکت ایمیدرو و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز اعتبارات دولتی طی سه سال به این پروژه تزریق شود و امیدوارم اعتبار امسال سریع‌تر تأمین شود تا بتوانیم قطعه شماره‌دو که در حوزه خواف قرار دارد را نیز شروع کنیم.

بی‌توجهی به راه‌های شریانی خواف
وی اذعان می‌دارد: در سال‌های گذشته کمترین توجه به سایر راه‌های شریانی خواف شامل جاده خواف به گناباد و قاین، خواف - تایباد و خواف به تربت حیدریه شده است؛ به استناد اطلاعات راه و ترابری چندین سال است که حتی در زمینه مرمت این راه‌ها کاری انجام نشده در حالی که روزانه نزدیک به 2هزار تردد در این مسیرها صورت می‌گیرد که بین هزار تا هزار و 300 دستگاه تریلی از این مسیرها تردد می‌کنند که بار سنگین و تردد زیاد موجب خرابی جاده‌های خواف شده است. عباس‌پور با تأکید بر اینکه دغدغه اساسی و مطالبه اصلی مردم خواف، اصلاح و بهبود وضعیت جاده‌هاست، خاطرنشان می‌کند: مسیر خواف به قاین همچون سالیان گذشته جاده‌ای روستایی با ‌عرض‌کم است که شاهد تصادفات و سوانح رانندگی فراوان در جاده‌های این شهرستان هستیم.
فرماندار خواف خرابی معابر داخل شهر را به دلیل بافت قدیمی و سنتی این شهر دانسته و ابراز امیدواری می‌کند با توجه به اعتبار خوب دولتی که برای خرید قیر در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته است، شهرداری خواف هم هر چه سریع‌تر و تا پیش از فصل سرما و بارندگی، بسیاری از کوچه و خیابان‌های خاکی شهر را بهسازی و آسفالت کند.
وی در پاسخ به گلایه برخی از اهالی خواف مبنی بر امتناع صاحبان صنایع معدنی شهرستان از استخدام دانش‌آموختگان بومی اظهار می‌دارد: شبکه فولاد بزرگ و پیچیده است؛ با استناد به بررسی‌هایی که انجام دادیم، استخدام‌ها در واحدهای معدنی شهرستان حتی در سال‌های گذشته براساس توانمندی افراد و قبولی در آزمون‌ها بوده است. وی ادامه می‌دهد: ۱۵ هزار نفر در پنج واحد صنعتی و معدنی خواف مشغول کار هستند؛ در عین حال دو ماه پیش کار تهیه بانک اطلاعاتی بیکاران شهرستان شروع شده و به‌زودی راستی‌آزمایی نیز آغاز می‌شود. این شرکت‌ها نیز تعهد داده‌اند که پس از تکمیل بانک اطلاعاتی و شناسایی بیکاران واقعی، برای استخدام افراد بومی اقدام کنند.

 خبرهای خوب فرماندار در حوزه آبرسانی
عباس‌پور درباره مشکل آب شرب و فرسودگی شبکه آبرسانی خواف نیز می‌گوید: مجوز حفر چهار حلقه چاه جدید طی چند ماه گذشته گرفته شد که طی سه ماه دو حلقه چاه حفر، تجهیز و وارد مدار شد و به همین خاطر امسال مشکل قطعی آب نداشتیم. وی در عین ‌حال با اشاره به وجود انشعاب‌های غیرمجاز فراوان تصریح می‌کند: برنامه‌های جدی و قاطعانه‌ای برای جمع‌آوری این انشعاب‌ها و برخورد با متخلفان در دستور کار قرار دارد.
فرماندار خواف وعده می‌دهد: همچنین حفاری یک حلقه چاه برای شهر قاسم‌آباد و زوزن آغاز و طی یکی دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. روستاهای باقی‌مانده مثل ۱۱ کلاته واقع در جنوب خواف نیز با اجرای پروژه آبرسانی که بخشی از آن سال گذشته اجرا شده و برای تکمیل آن در سال جاری 2/4میلیارد تومان اعتبار گذاشتیم که پیمانکار آن هم کار را شروع کرده امید است طبق زمان‌بندی که شرکت آب و فاضلاب اعلام کرده است، کار به پایان رسیده و مشکل ۷ هزار نفر جمعیت این کلاته‌ها نیز مرتفع شود.

خبرنگار: مهدی کاهانی مقدم

برچسب ها :
ارسال دیدگاه