گام بلند آستان قدس رضوی در راستای سیاست جمعیتی

یادداشت

گام بلند آستان قدس رضوی در راستای سیاست جمعیتی

سیدهادی فیاضی

عملیات ساخت بزرگ‌ترین مرکز تخصصی درمان ناباروری شرق کشور در بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود تا ۱۵ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.


یک خبر خوش، نه تنها برای زوج‌های مشهدی و استان‌های شرق کشور بلکه برای متقاضیان غیرایرانی و زائرانی که از کشورهای دیگر به مشهدالرضا سفر می‌کنند.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در مراسم عملیات اجرایی این پروژه از دغدغه‌‌های تولیت این آستان در پرداختن به مقوله رشد جمعیت با بهره‌گیری از طرح‌های تشویقی سخن گفت.
رویکرد تخصصی و اهتمام ویژه آستان قدس رضوی به مقوله راهبردی افزایش فرزندآوری و جوانی جمعیت، در شرایطی وارد مرحله اجرایی شده که براساس آمارهای کشوری، تعداد زوج‌های نابارور ایرانی از میانگین جهانی پیشی گرفته است.
پژوهشگر مرکز تحقیقات ناباروری پژوهشگاه رویان در این باره می‌گوید: «در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۳درصد از زوج‌های ایرانی نابارور بودند که از میانگین جهانی کمتر بود اما در یکی دوسال اخیر، آماری که از مرکز ناباروری ابن‌سینا منتشر شد نشان می‌دهد متأسفانه تعداد همسران نابارور ایرانی به ۱۵ تا ۲۰ درصد رسیده که از میانگین جهانی بیشتر است». 
در کنار این آمار هشداردهنده، کارشناسان از پدیده دیگری سخن می‌گویند که آن را «ناباروری ثانویه» می‌نامند و گفته می‌شود ۶۰ درصد زوج‌های نابارور دچار ناباروری ثانویه هستند؛ به این معنا که برخی زنان و مردان ایرانی ابتدا توان باروری داشته‌اند اما به علت سبک زندگی، تأخیر در فرزندآوری، تغذیه و برخی پدیده‌های دیگر، قدرت باروری خود را از دست داده‌اند.
این آمار به ما می‌گوید برخلاف باور عمومی، فرصت فرزندآوری همیشگی نیست و خطر ناباروری در کمین همه زوج‌هایی است که فرزندآوری را به تعویق می‌اندازند. براساس آمار، حدود ۴ میلیون زوج نابارور در کشور نیازمند خدمات درمانی ویژه هستند.
از سوی دیگر حدود یک دهه پیش که متخصصان درباره خطر پیری جمعیت ایران هشدار دادند، در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، رویکرد به جوانی جمعیت و فرزندآوری، جایگاه ویژه‌ای یافت.
در بند3 سیاست‌های ابلاغی رهبری در حوزه نظام سلامت (سال ۹۳) بر پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری تأکید شده  و بند ۱۷قانون بودجه ۱۴۰۰ نیز به موضوع بیمه‌ درمان ناباروری اختصاص پیدا کرده است.
همچنین بند «ح» ماده «۱۰۲» قانون برنامه ششم توسعه، به «تمهیدات لازم مانند ارائه تسهیلات برای افزایش سلامت ازدواج و درمان ناباروری در قالب بودجه سنواتی» می‌پردازد.
خوشبختانه سیاست‌های بالادستی نظام متوجه این خطر بزرگ و راهکارهای پیشگیری از آن شده است، زیرا همه کارشناسان دراین‌باره اتفاق نظر دارند که بی‌توجهی به‌فرزندآوری، به معنای کم شدن نیروی جوان و مولد کشور است که امنیت ملی را تهدید می‌کند.
در راستای این رویکرد ملی، سخنگوی دولت درباره اقدام‌های دولت در این خصوص می‌گوید: «همه مراکز درمانی و بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمات درمان ناباروری موظف به قرارداد بستن با سازمان‌های بیمه‌گر پایه هستند». 
با همه این تلاش‌ها هنوز هم کم نیستند خانواده‌هایی که در روند درمان باید هزینه‌های مالی زیادی بپردازند که پرداخت آن در توانشان نیست. معضل دیگر، کاغذبازی‌های اداری یا مسئولیت نپذیرفتن و بی‌تعهدی برخی از سازمان‌های بیمه‌گر است که اجرای سیاست‌های بالادستی و راهبردی کشور را به‌تأخیر می‌اندازد.
کلام آخر اینکه در شرایطی که خانواده‌های درگیر این چالش، این روزها بیش از هر زمان دیگری به آینده امیدوار شده‌اند، مصوبات قانونی نباید روی کاغذ بماند و هر زوج نابارور در هر جای ایران باید بتواند به آسانی از‌خدمات بیمه برای فرزندآوری بهره‌مند شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه