از جهاد شمشیر تا جهاد تبیین

از جهاد شمشیر تا جهاد تبیین

مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی، باهنر و دیگر شهدای حادثه تروریستی هشتم شهریور، صبح دیروز در حرم مطهر رضوی برگزار شد.


در این مراسم که با حضور خانواده‌های شهدا، زائران حرم مطهر رضوی، مالک رحمتی؛ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، یعقوب‌علی نظری؛ استاندار خراسان رضوی و جمعی دیگر از مسئولان برگزار شد، حجت الاسلام سیدرضا تقوی؛  مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت گفت: این محفل به یاد شهدای دولت برپا شده و از نظر زمانی با ماه صفر و ایام اسارت اهل البیت(ع) مصادف است که نکته مهم هر دو واقعه، تبیین خون شهیدان است. در واقعه کربلا دو نوع جهاد صورت گرفت؛ یکی جهاد شمشیر که بازه زمانی آن تا ظهر عاشورا بود و دیگری جهاد تبیین که پس از ظهر واقعه عاشورا و توسط اسرای کربلا آغاز شد و تاریخ نشان داد امام حسین(ع) پیش از وقوع حادثه برنامه‌ریزی‌های لازم را برای هر دو مقوله داشته‌اند. 
 حجت الاسلام تقوی با بیان نقش اسرای کربلا در سرنوشت این واقعه عظیم خاطرنشان کرد: در طول تاریخ حوادث فراوانی به وقوع پیوسته که هیچ‌کدام از این حوادث ماندگار نشد، اما رمز ماندگاری عاشورا در این بود که امام‌حسین(ع) با برنامه‌ریزی دقیقی که داشتند نگذاشتند خون خود و مجاهدت مظلومانه شهیدان کربلا از بین برود. 
وی افزود: عامل دیگری که موجب شد کربلا ماندگار شود این بود که اسرای کربلا شاهد این جنایت‌ها بودند، آن را روایت کردند، مظلومیت‌ها را در قالب برپایی مراسم سخنرانی و عزاداری نمایان ساختند و بدون شک اگر نقش اسرای کربلا نبود، سرنوشت عاشورا که امروز آن را با شکوه و عظمت می‌بینیم، مشخص نبود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه