یک جهاد با ابعاد گوناگون

نگاهی به کتاب «جهاد تبیین در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای»

یک جهاد با ابعاد گوناگون

کلیدواژه «جهاد تبیین» در کلام رهبر انقلاب اسلامی را می‌توان آغازگر تولید ادبیات تازه درباره دو حوزه شناساندن حقایق انقلاب و خنثی‌سازی تبلیغات مسموم رسانه‌های نظام سلطه دانست.


​​​​​​​تأکید رهبر انقلاب بر مسئولیت همگان به‌خصوص جوانان و افراد مؤثر بر افکار و فضای عمومی در حرکت و جهاد تبیین، بایسته‌ها و اولویت‌هایی را فرا روی رسانه به منزله سازمان‌دهنده حرکت و جهادگر تبیین قرار می‌دهد. معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی نیز با توجه به اهمیت این مورد، بسیاری از موضوعات سخنرانی‌ها و برنامه‌های فرهنگی برای زائران و مجاوران، برنامه‌های پایگاه‌های آداب زیارت، موضوع جلسات پرسمان در بارگاه منور امام هشتم(ع) و... را به این امر اختصاص داده است. از همین رو، کتاب «جهاد تبیین در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی)» که از سوی انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری منتشر شده، در بارگاه منور امام رضا(ع) مورد استفاده و مطالعه بسیاری از کارشناسان فرهنگی، مبلغان و سخنرانان این معاونت و حتی مورد استقبال بسیاری از زائران و مجاوران قرار گرفته و در آینده نزدیک نیز قرار است پروژه‌ها و برنامه‌های ثمربخشی ویژه موضوع جهاد تبیین از سوی معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی اجرا شود. به همین بهانه در این گزارش به معرفی برش‌ها و برخی بخش‌های این کتاب ارزشمند بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب، پرداخته‌ایم. 

 آشنایی با فصل‌های این کتاب
این اثر با بهره‌گیری از بیانات رهبر انقلاب اسلامی به ابعاد مختلف جهاد تبیین پرداخته است. در فصل نخست به کلیات بحث از جمله تعریف جهاد و جهاد تبیین و همچنین فواید و آثار تبیین و مطالبی از این دست پرداخته شده است. در فصل دوم، بحث الزامات جهاد تبیین مطرح است که به سیاست‌ها و بایدها و نبایدهای این فریضه اختصاص دارد. فصل سوم مربوط به برخی روش‌هایی است که در بیانات رهبر انقلاب به آن اشاره شده است. در بیانات معظم‌له موضوعاتی مورد مطالبه قرار گرفته که مجاهدان این عرصه لازم است تبیین این موضوعات را در اولویت قرار دهند؛ در فصل چهارم کتاب به بیش از 30مورد از این موارد پرداخته شده است. فصل پنجم نیز به وظایف اقشار و نهادهای مختلف دراین زمینه اختصاص یافته است.

اهمیت جهاد تبیین
«...عرصه چهارم در خصوص توجه امام(ره) به مردم  عبارت است از لزوم آگاه‌سازی دائمی مردم. خود امام در سنین بالای عمر -با حال پیرمردی- از هر فرصتی استفاده کرد برای اینکه حقایق را برای مردم بیان کند. در دستگاه‌های تبلیغاتی جهانی، نقش تحریف و گمراه‌سازی، نقش فوق‌العاده خطرناکی است که امام به آن توجه داشت. وسایل ارتباطی فکری نامطمئن و وابسته به دشمنان کشور و ملت، امام را وادار می‌کرد که هم خود او به طور دائم در موضع تبیین و ارشاد و هدایت مردم قرار گیرد و هم به دیگران دائماً توصیه کند که حقایق را به مردم بگویند و افکار آن‌ها را نسبت به حقایقی که دشمن سعی می‌کند آن‌ها را مکتوم نگه دارد، آشنا کنند. اینکه ما دائماً به صاحبان بیان و قلم و تریبون‌های مختلف توصیه می‌کنیم که هدف و همت خود را بر تبیین صحیح حقایق قرار دهند، برای این است...». (مراسم دوازدهمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) 14/3/1380)

توأم بودن تبیین با عمل
«... ارتباط برقرار کنید، حرف بزنید، خبر بدهید، خبر بگیرید، روحیه بدهید، روحیه بگیرید؛ حقایقی را که درباره استکبار، مستکبرین، معاندین، مخالفین می‌دانید -شما 30 سال تجربه دارید- برای آن برادرانی که تازه وارد این میدان شده‌اند، تشریح کنید. آن‌هایی هم که توانایی تبیین و بیان و این چیزها ندارند، با رفتار خودشان مردم را دعوت کنند؛ مردم را با زبان هم می‌شود دعوت کرد، اما دعوت قوی‌تر و بهتر، با عمل است...». (دیدار کارگزاران حج 11/7/1390)

تبیین‌های دروغ
«...تبیین‌های دروغ؛ مسائلی را تبیین می‌کنند، تبیین‌های خلاف واقع. تحریف حقایق تاریخی؛ البته مال حالا نیست. چند سال است یک حرکت موذیانه‌ای شروع شده در تطهیر رژیم طاغوت، رژیم پهلوی. حالا ‌ای کاش یک چیزی بود که قابل تطهیر بود. قابل تطهیر هم نیست!
یک رژیمی که هم فاسد بود، هم به‌شدت افرادش و اشخاصش سودطلب شخصی بودند، قابل دفاع است؟ هویدا (از نخست‌وزیران رژیم پهلوی) قابل دفاع است؟ محمدرضا قابل دفاع است؟ برای اینکه بگویند خب، شما آن دوره را که ندیده‌اید؛ یک حرکتی دراین زمینه دارد انجام می‌گیرد و هدفش این است که یک جوان امروز بگوید «عجب! این‌ها آدم‌های بدی نبودند، اوضاع بدی نبود؛ پس چرا انقلاب کردید؟» اصلاً همه برمی‌گردد به مسئله زیرسؤال بردن انقلاب؛ این‌ها از خارج دارد انجام می‌گیرد...». (دیدار جمعی از دانشجویان 7/3/1397)

مطبوعات و رسانه‌ها
«...در نظام مردمی، مردم باید اهل تحلیل شوند تا بفهمند که نظام برایشان مفید است. آگاهی برای چنین نظامی، مثل آب و هوا لازم و واجب است. نظام ما این‌گونه است. هرچه مردم بیشتر آگاه باشند، نظام جمهوری اسلامی بیشتر سود می‌برد. بنابراین، این نظام به آگاه‌سازی مردم نیازمند است.
 خب؛ مطبوعات نقششان روشن شد. مطبوعات یعنی مطبوعات سالم؛ نه لزوماً مطبوعاتی که طرفدار دولت باشند که من در تقسیم‌بندی عرض خواهم کرد. مطبوعاتی که طریق سلامت بپیمایند و بنا بر عناد و بدجنسی نداشته باشند؛ این‌گونه مطبوعات در هر رشته‌ای قلم بزنند -سیاسی باشند، فرهنگی باشند، اقتصادی باشند، درباره مسائل خارجی حرف بزنند، در خصوص مسائل داخلی حرف بزنند- و هر کاری که بکنند، به نفع نظام حرکت کرده‌اند؛ چرا؟ چون بر مایه آگاهی مردم می‌افزایند. موضع مطبوعات در جمهوری اسلامی، این است....». (دیدار مدیران و مسئولان مطبوعات کشور 13/2/1375)

خبرنگار: محمدحسین مروج کاشانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه