«باشو» غریبه خرج‌تراش

هزینه‌های استقلال بیشتر از درآمدها

«باشو» غریبه خرج‌تراش

حضور باشگاه استقلال در بازار بورس سبب شد اسناد مالی و حقوقی این باشگاه در دسترس افکارعمومی قرار گیرد تا مشخص شود این باشگاه و رقیب سنتی آن‌ها در طول یک فصل چه مبلغی را هزینه کردند تا در مصاف با سایر رقبای وارد عرصه رقابت شوند.


اما در این بین افشای برخی سندها و رونمایی از برخی هزینه‌ها سؤالاتی را ذهن هواداران و علاقه‌مندان به حوزه فوتبال به وجود آورده است که انتظار می‌رود مدیران باشگاه استقلال و پرسپولیس نسبت به شفاف سازی کامل در خصوص آن‌ها اقدام فوری انجام دهند. به عنوان مثال مکاتبه رسمی باشگاه استقلال با یکی از مسئولان سازمان خصوصی سازی نشان می‌دهد باشگاه استقلال برای به خدمت گرفتن قرضی دوباره مهدی قایدی مبلغی حدود 25 تا 30 میلیارد تومان هزینه کرده است که این رقم در نوع خود برای جذب یک بازیکن بسیار زیاد و نجومی به حساب می‌آید.
هرچند مدیرعامل باشگاه استقلال در نامه ارسالی خود به سازمان خصوصی سازی اذعان کرده استقلال بابت ترانسفر مهدی قایدی به امارات مبلغ 47  میلیارد و 600 میلیون تومان درآمدزایی کرده است اما سؤال بزرگ این است آیا واقعاً ارزش این بازیکن به حدی بود که بابت جذب آن حدود 30 میلیارد تومان هزینه شود؟
از طرفی سؤال مهم‌تر اینکه 17 میلیارد باقیمانده از این محل کجا هزینه شده است؟ آیا در این خصوص نیز شفاف سازی لازم صورت خواهد گرفت یا اینکه این موضوع برای هواداران باید مغفول بماند.
اما بخش مبهم دیگر در نامه مدیرعامل استقلال خطاب به مدیریت نظارت بر ناشران بازار پایه این است که وی خطاب به زارع عنوان می‌دارد باشگاه استقلال به دلیل عدم ترانسفر بازیکن درآمد قابل توجهی نداشته و ترجیحاً از محل تبلیغات محیطی اسپانسری درآمد بیشتری را بدست آورده است. احتمالاً مصطفی آجورلو منظورش قرارداد 500 میلیاردی با کارگزار استقلال است که با سر و صدای بسیار زیادی میان استقلال و کارگزار امضا شد اما تا به امروز هیچ گونه شفاف‌سازی مشخصی در خصوص درآمد حاصله از این قرارداد انجام نشده است.
همین ماجرا در خصوص پرسپولیس هم وجود دارد، مجید صدری مدیر عامل وقت این باشگاه مدعی شد قرارداد 620 میلیارد تومانی با کارگزار پرسپولیس امضا کرده است اما هرگز مشخص نشد چه بخشی از این مبلغ به حساب پرسپولیس واریز شد؟
استقلال و پرسپولیس به استناد اسناد مالی منتشر شده در سایت کدال و سازمان خصوصی سازی در لیگ بیست و دوم هزینه ای بسیار نجومی را انجام داده اند آیا این اتفاق و هزینه کرد این مبالغ خروجی مثبتی نیز برای فوتبال ایران و سهامداران آن‌ها به دنبال خواهد داشت؟  به نظر می‌رسد مدیران هر دو باشگاه تلاش می‌کنند با استفاده از فضای رقابتی موجود در لایه‌های هواداری، مخاطبان جوان خود را ترغیب کنند تا نسبت به خرید سهام دو باشگاه اقدام کنند اما آنچه پیداست مدیران این دو باشگاه صرفاً برای کسب نتیجه در مستطیل سبز تنها زیر قراردادهای نجومی را امضا می‌کنند تا هزینه تیمداری استقلال و پرسپولیس سر به فلک بگذارد تا شاید آن‌ها موفق به کسب عنوان قهرمانی شوند!

خبرنگار: سینا حسینی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه