سود دلالان در خلأ صنایع تبدیلی معدنی خراسان شمالی

سود دلالان در خلأ صنایع تبدیلی معدنی خراسان شمالی

نبود صنایع تبدیلی در حوزه معدن خراسان شمالی موجب شده دلالان دست به کار شوند و با ورود به این بازار آشفته، سودی به جیب ببرند و مواد معدنی با ارزش این خطه را با سود کمی در اختیار بازار خارج از استان قرار دهند. 


خراسان شمالی سرشار از مواد معدنی بوکسیت، باریت، مرمر، کلسیت، هماتیت، روی و سرب است که به صورت خام در سایر استان‌ها به فروش می‌رسند و معادن کلسیت و هماتیت استان نیز غیر فعال و هشت معدن باریت در شهرستان راز و جرگلان به صورت نیمه‌فعال مواد اولیه صنعت رنگسازی و حفاری نفت را تولید می‌کنند و در عمل هیچ سودی از آن عاید استان نمی‌شود.
اعداد و ارقام نشان می‌دهد تاکنون از این ظرفیت عظیم معدنی در استان به خوبی استفاده نشده است و از ۲۵۰ معدن ثبت شده، کمتر از نیمی از آن‌ها فعال و مابقی غیرفعال است.
نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی پیشتر در گفت‌وگو با خبرنگاران از خام فروشی مواد معدنی استان انتقاد کرده بود.
امان‌الله حسین‌پور در این زمینه می‌گوید: 7هزار کیلومتر از پهنه معدنی خراسان شمالی بلوکه شده است و باید این ذخایر شناسایی و این وضعیت از بلاتکلیفی خارج شود و هر چه سریع‌تر به بهره‌برداران دارای اهلیت داده شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی هم می‌گوید: نبود و ضعف صنایع تبدیلی بخش معدن در استان و یا کافی نبودن ذخیره برای سرمایه گذاری بلند مدت برای این معادن موجب شده تا معدن‌کاران استان وادار به خام فروشی شوند.
مهدی سجادی می‌افزاید: بیشتر مواد معدنی باریت، کلسیت، سرب و روی، مرمر و مرمریت از استان خارج می‌شوند و مرمر پرتغالی تنها سنگی است که به صورت خام از کشور خارج شده و با توجه به لوکس و گران بودن این ماده معدنی و نبود مصرف در داخل، معدن‌کار مجبور است این سنگ با ارزش را برای درآمدزایی بیشتر صادر کند.
برای برطرف کردن مشکل باید تسهیلات ارزان‌قیمت به فعالان معدنی پرداخت کرد و ضرورت دارد شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان فراهم شود و همچنین بروکراسی پیچیده اداری را در دستگاه‌های دولتی حذف کرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه