مبارزه با معنویت‌های بی‌خدا در «عرفان عصر جدید»

مبارزه با معنویت‌های بی‌خدا در «عرفان عصر جدید»

«عرفان عصر جدید» در واقع مبارزه با آفات عرفان و دفاع از عرفان راستین و اصیل و دعوت به آن است.


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «عرفان عصر جدید» که حاصل سال‌ها تأملات نویسنده آن یعنی همایون همتی است به نقد عرفان‌های نوپدید می‌پردازد. در فصل‌های آغازین به ماهیت و کارکردهای عرفان اشاره‌هایی می‌شود و سپس به عرفان‌های دینی که در بستر ادیان بزرگ الهی پدیدار شده‌اند می‌پردازد و پس از آن تاریخچه و اصول و مبانی عمده عرفان‌های عصر جدید را معرفی می‌کند.
این کتاب از سر اعتقاد راسخ به عرفان و اهمیت آن در زندگی بشر نگاشته شده و در واقع نوعی آسیب‌شناسی و آفت‌زدایی از عرفان اصیل و حقیقی است که در روزگار آشوبناک و فتنه‌خیز کنونی رواج و رونق یافته و با شعارهای فریبنده، مشتاقان معنویت را به خود مشغول ساخته است.
اثر حاضر در نقد عرفان‌های جدید نوشته شده است. شناخت این عرفان‌های فرقه‌ای جدید برای جامعه امروز ما ضرورت دارد. عرفان‌های نوپدید روزگار ما در حقیقت «معنویت‌های بی‌خدا» هستند و هیچ پیوندی با دین خاصی ندارند. پس از جنگ‌های جهانی اول و دوم، در جوامع اروپایی از سویی در پی بحران‌زدگی شدید و پیامدهای جنگ مثل بیکاری، از دست دادن خانواده، فقر، يأس و پوچی، فروپاشی شیرازه زندگی و جامعه و از سوی دیگر ناکارآمدی فرهنگ کلیسا و کساد آن، مردم به پوچ‌گرایی (نیهیلیسم) و بی‌دینی گراییدند.
اضطراب، تنهایی، بی‌هدفی و بی‌معنایی زندگی، عطش معنوی را در آن‌ها بیدار کرد اما به جای عرفان‌های دینی و پناه بردن به کلیسا به معنویت‌های سکولار روی آوردند. در چنین شرایطی عرفان‌های نوپدید ایجاد شد. آیلی باركر، جامعه‌شناس دین و عرفان‌پژوه معاصر، در یکی از کتاب‌های خود اعتراف کرده عرفان‌های نوپدید در واقع همه به نحوی از جنس عرفان‌های سکولارند. او می‌گوید: پس از جنگ‌های جهانی اول و دوم بیش از 8هزارو600 فرقه شبه‌عرفانی تنها در کشور آمریکا ایجاد شد. در دیگر کشورها نیز فرقه‌های شبه‌معنوی به وجود آمدند و شروع به فعالیت کردند.
بخشی از آسیب‌های روحی مردم در آن زمان با قرص‌ها و داروهای خلسه‌آور پاسخ داده می‌شد و در پرتو آن، مردم به آرامش ظاهری می‌رسیدند و  با جعل عرفان‌های بشر ساخته و دنیوی سعی در جبران برخی دیگر از ضعف‌ها و آسیب‌های روانی می‌کردند. به دلایل سیاسی و ارتباطی و جهانی‌سازی و... این عرفان‌ها به کشورهای مسلمان‌نشین به‌ویژه ایران هم سرازیر شدند. از جمله این دلایل، فلج کردن ذهن‌ها و اندیشه‌ها و مقابله با مذهب انقلابی شیعه و مهار انقلاب اسلامی در ایران بود.
امروزه بیش از ۳۰هزار مکتب عرفان‌نما تلاش دارند از راه‌های مختلف، شادی، امید و لذت دنیوی را مقصد نهایی انسان و ابلیس، دشمن مبين معرفی شده در قرآن کریم را سر منشأ خیر و شادی معرفی کنند! از جمله آسیب‌های وارد شده می‌توان به انقطاع از مردم و گوشه‌گزینی در غار و بیابان یا خانه‌های تیمی و ترک وظایف معیشتی نام برد که موجب رکود زندگی، تعطیلی کوشش و کار و عقب‌ماندگی جامعه می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه