رونمایی از سازه جدید ورودی رواق‌دارالحجه حرم مطهر رضوی

رونمایی از سازه جدید ورودی رواق‌دارالحجه حرم مطهر رضوی

سازه جدید ورودی رواق‌ ‌دارالحجه(از مسیر بست نواب صفوی)، با طراحی و اجرای معماری متناسب با حرم مطهر تکمیل و رونمایی شد.


به گزارش آستان نیوز، این سازه جدید که در ساخت آن از آجر و کاشی‌های متناسب با حرم مطهر حضرت رضا(ع) استفاده شده، جایگزین سازه‌های فلزی پیشین این رواق شده است.
معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی در گفت‌وگو با آستان نیوز، توضیحاتی درباره این پروژه ارائه و اظهار کرد: پیش از این در دو ورودی رواق دارالحجه، از بست نواب صفوی و شیخ طوسی، دو سازه آلومینیومی قرار داشت که به لحاظ هندسه، فرم، ارتفاع و نوع مصالح به‌کار رفته، همخوانی و تناسبی با معماری حرم مطهر رضوی نداشت و با توجه به این موضوع،  طراحی و انطباق سازه‌‌ای متناسب با معماری پیرامونی آن در دستور کار قرار گرفت.
محمود غفاریان عصادست افزود: عملیات اجرایی ساخت ورودی این رواق‌ از مسیر بست نواب، از حدود سه ماه قبل آغاز شد و با تلاش سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی، این پروژه در روزهای اخیر به پایان رسید و رونمایی شد. 
غفاریان عصادست درباره مصالح به کار رفته در ساخت این ورودی جدید نیز اظهار کرد: در این سازه، بیش از 16 هزار قطعه آجر و 4 هزار قطعه کاشی فیروزه‌ای رنگ مورد استفاده قرار گرفته و برای خروج از یکنواختی، هندسه آن نیز به شکل قوس در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: همچنین همزمان با ساخت این سازه، بهسازی و تعمیر سنگ پله‌ها و پاگردها، سنگ بدنه و کف، تعمیرات و بهسازی پله برقی، نرده، طرح ویژه روشنایی و نورپردازی ورودی نیز انجام شد. 
 معاون سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی افزود: علاوه بر مصالح، در بحث تناسبات و ارتفاع سازه نیز به این موضوع توجه شده است که هندسه سر در ورودی و تزئینات استفاده  شده در آن، در عین داشتن ویژگی دعوت‌کنندگی به رواق، به میزانی نباشد که زیبایی و ابهت ایوان نقاره‌خانه و ساعت صحن انقلاب را تحت شعاع قرار دهد.
غفاریان همچنین گفت: در حال حاضر سازه ورودی رواق‌ دارالحجه از بست نواب صفوی به بهره‌برداری رسیده و برای ورودی رواق از بست شیخ طوسی نیز برنامه اجرایی در حال تدوین است که با تجربه‌ای که در فاز اول پروژه کسب شده، پیش‌بینی می‌شود فاز دوم در مدت زمان کمتری تکمیل شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه