۲۳هزار باغ‌ویلا در حریم مشهد شناسایی شده است

مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر:

۲۳هزار باغ‌ویلا در حریم مشهد شناسایی شده است

مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر مشهد گفت: براساس نقشه‌های سال ۱۳۹۹، تعداد ۲۳ هزار باغ‌ویلا در حریم مشهد شناسایی شده که اغلب آن‌ها غیرمجاز است و البته این تعداد جدا از باغ‌ویلاهایی است که در نواحی مانند طرقبه شاندیز و گلمکان ساخته شده است.


کامران وثوق رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بر اساس قانون موجود، تنها ایجاد باغ‌های صنعتی با گستره بیش از 5هکتار در حریم مشهد مجاز است که ایجاد باغ‌های تفریحی و باغ‌ویلاها در این تعریف جا نمی‌گیرد.
وی اضافه کرد: باغ‌ویلاهای تفریحی و غیرمجاز اغلب در مناطق بایر شکل گرفته و نیازمند آب هستند که البته این باغ‌ویلاها الگوی کشت و محصول صنعتی ندارند و علاوه بر آب‌بری، برای باغ‌های صنعتی اطراف تولید آفات می‌کنند.
وثوق اضافه کرد: البته همه این باغ‌ویلاها از انشعاب غیرمجاز برای تأمین آب استفاده نمی‌کنند و مالکان برخی از آن‌ها برای رفع نیاز خود آب می‌خرند، اما باید دانست که قیمت فروش آب نیز واقعی نیست.
مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر مشهد ادامه داد: در ابتدای سال نرخ خرید برای خرید ۳۰ هزار لیتر آب حدود دو تا سه میلیون تومان بود، ولی از آنجایی که باغ‌ویلاها در بسترهای شنی شکل می‌گیرند، آب مصرفی خیلی زود تبخیر شده و سفره‌های آبی را تغذیه نمی‌کند.
وی وضعیت سفره‌های آبی را بسیار نگران‌کننده خواند و خاطرنشان کرد: در ۲۰سال گذشته با حفر چاه‌های ۱۵متری در غرب شهر مشهد می‌شد به آب رسید اما هم اینک عمق این چاه‌ها به ۳۰۰ متر رسیده است و قطعاً باید جلو هدررفت این مایه حیات را گرفت و ضروری است که آب برای استفاده‌های غیرصنعتی ارزش و قیمت واقعی خود را داشته باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه