3 خصلت نجات‌دهنده در روز قیامت

نکته‌ ها حاج آقا مجتبی تهرانی

3 خصلت نجات‌دهنده در روز قیامت


روایت از امام زین‌العابدین(ع) منقول است که فرمودند: هلاک نمی‌شود مؤمن، آن‌گاه که این سه خصلت در او باشد. تعبیر به خصلت می‌فرماید، چه بسا اشاره به این است که این جایگزین در روح او شده و به قول ما تردیدی در آن وجود ندارد.
 نخست: گواهی به یگانگی خدا و اینکه او شریکی ندارد که توحید است.
دوم: شفاعت پیغمبراکرم(ص) در قیامت؛ اول خصلت توحیدی است، دوم درباره شفاعت نبوی است در قیامت. 
سوم: سعه و وسعت رحمت خداوند عزوجل. حالا اشاره‌ای کنم که اگر انسان هنگام ورودش به قیامت، انسان مؤمنی باشد که به اصطلاح ما از نشئه برزخ عبور کرده و تطهیر شده باشد، قیامت مسئله‌ای ندارد؛ ولی اگر تطهیر نشده، آنجا احتیاج به شفاعت پیدا می‌کند.
حالا عرض کنم چه بسا اشاره به این سه مرحله هم هست. اینکه هلاک نمی‌شود مؤمن، مراد قیامت است؛ یعنی به جهنم نمی‌رود، اگر تطهیر شده و موحد وارد شده بود.
 مرحله دوم چیست؟ شفاعت؛ پیغمبراکرم(ص) در رأس است که امت را شفاعت می‌کند. خوب دقت کنید چه می‌خواهم بگویم. چون سعه رحمت الهی در دلش بوده، دست‌گیرش می‌شود و بالاخره به جهنم نمی‌رود. این اشاره به آن سه مرحله است که حضرت زین‌العابدین(ع) می‌فرماید. در روایت دیدم در بحار این جملات بعدش هست، اینکه خوف از خدا داشته باش، حریم خدا را حفظ کن. چرا؟ به خاطر قدرتی که بر تو دارد. این را بدان! نعوذبالله، از چنگ خدا نمی‌توانی فرار کنی. فهمیدی؟
«خَفِ اللَّهَ لِقُدْرَتِهِ عَلَيْكَ» توجه می‌کنید. آن حریم را حفظ کن. بالاخره به تعبیر من احاطه قیومیه خداوند نسبت به تو هست.
 دو: «وَ اسْتَحْيِ مِنْهُ لِقُرْبِهِ مِنْكَ» یک وقت می‌گوییم از خدا خوف داشته باش، اینجا در مقابلش، قدرت مطرح می‌شود. آدم از چه می‌ترسد؟ از قدرت.
بعد در تعبیر دیگر حضرت  لطیف‌تر می‌فرمایند به قول ما حالا هیچی نمی‌گویم، بیم و این‌ها، نه. خودت بینی و بین الله از خدا خجالت بکش، گناه نکن. نمی‌گویم ازش بترس چون قدرت دارد. نه! این را می‌گذاریم کنار. فرض کن از قدرت، نعوذبالله این‌ها خبری نیست؛ اما خدا حاضر هست، ناظر هست به کارهایت یا نه؟ اینکه قبول است؛ لااقل این را رعایت کن.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه