رفع تشنگی عشایر نیازمند 5میلیارد اعتبار

رئیس اداره بهسازی و بودجه اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی:

رفع تشنگی عشایر نیازمند 5میلیارد اعتبار


​​​​​​​رئیس اداره بهسازی و بودجه اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی گفت: تأمین آب آشامیدنی 3هزار خانوار عشایر استان در سال جاری دست‌کم ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. مهدی خانی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: اکنون برای تأمین تانکر مورد نیاز آبرسانی سیار، خرید آب، تأمین حقوق رانندگان تانکرها و سایر هزینه‌های جاری دست‌کم باید ۵۰میلیارد ریال اعتبار تأمین شود. 
وی تصریح کرد: اکنون 3هزار خانوار عشایر استان با تانکر آبرسانی می‌شوند که در این زمینه به‌شدت با کمبود تانکر و ناوگان مورد نیاز مواجه هستیم.
رئیس اداره بهسازی و بودجه اداره‌ کل امور عشایر خراسان شمالی افزود: کمبود منابع آب و کاهش دبی چاه‌ها سبب شده تا رانندگان برای پر کردن مخازن تانکر‌ها با مشکل مواجه شوند، روستاییان در این موارد همکاری دارند اما مشکلات کمبود آب همچنان گریبانگیر است.
وی اظهار کرد: اکنون آبرسانی سیار به عشایر استان با ۱۳دستگاه تانکر در حال انجام است، ولی ۵۰درصد از این ناوگان فرسوده، در دست تعمیر و از چرخه خارج شده است. در صورت به‌کارگیری از تمام ناوگان برای آبرسانی سیار، به تأمین پنج دستگاه دیگر از این ناوگان نیاز است. تلاش می‌شود تا برخی چاه‌ها در روستاها به تأمین آب مورد نیاز عشایر اختصاص یابد.
5هزار و ۳۵۰ خانوار عشایری خراسان شمالی شامل ۳۰هزار نفر جمعیت بیش از ۷۰۰هزار رأس دام سبک در اختیار دارند که ۲۵درصد گوشت استان را تولید می‌کنند.
عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰هزار نفر در قالب دو ایل زعفرانلو و شادلو و ۳۸ طایفه با شیوه‌های سنتی کوچ‌رو و نیمه‌کوچ‌رو در این استان کوچروی می‌کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه