دریافت اجباری پول در پوشش کمک هزینه مدرسه

قدس ماجرای انتقاد تکراری اولیای دانش‌آموزان حین نام‌نویسی را بازهم پیگیری کرد

دریافت اجباری پول در پوشش کمک هزینه مدرسه

متأسفانه سال‌هاست یکی از دغدغه‌های والدین در فصل تابستان، ثبت‌نام فرزندانشان در مدرسه است. به خصوص این مشکل هنگام تغییر پایه دانش‌آموزان از یک مقطع به مقطع دیگر و یا به دلیل تغییر مکان زندگی مشهودتراست.


طی هفته‌های اخیر، تماس‌های زیادی از والدین مبنی بر اخذ وجه حین ثبت‌نام فرزندانشان توسط مدیران مدارس در پوشش کمک هزینه مدرسه دریافت کردیم. برای پیگیری این ماجرا که بارها شنیده‌ایم اجبار در دریافت پول آن هم در مدارس دولتی تخلف است، دست به کار می‌شویم. در یکی از این موارد مادر یک دانش‌آموز دبستانی مدعی بود در حالی که همسرم کارگر است و تأمین هزینه درخواستی مدرسه برایم سخت بود، مدیر مدرسه تأکید بر پرداخت وجه‌داشت. برای پرداخت مبلغ چند صد هزارتومانی آن هم در این موقعیت، تحت فشار قرار گرفته و درنهایت وجه را به شماره کارت مدیر مدرسه واریز کردم. اینکه چرا پول اولیا به حساب شخصی افراد واریز می‌شود هم جای تأمل داشت. 

مادر یکی از دانش‌آموزان گفت: مدیران مدرسه برای ثبت‌نام، همکاری لازم را با اولیا انجام نمی‌دهند و حین ثبت‌نام اعلام می‌کنند که هر زمان جای ورود دانش‌آموز جدید خالی شد به شما اعلام می‌کنیم. این در حالی است که منزل ما در یکی از خیابان‌های امیریه فرد واقع شده بنابراین پرونده فرزندم به منطقه قاسم‌آباد و جاهدشهر ارجاع شده است.
وی افزود: اگر بخواهم به مدرسه‌ای دیگر مراجعه کنم، تأمین هزینه سرویس برای همسرم بسیار دشوار است. این چگونه تدبیری از طرف آموزش و پرورش برای حل مشکلات است؟
طی تماس دیگری توسط یکی از والدین بیان شد: پسرم به دلیل جابه‌جایی منزل باید مدرسه‌اش را از ناحیه ۲ به ۷ تغییر بدهد؛ اما تمام مدرسه‌های دولتی نزدیک به منزل می‌گویند ثبت‌نام نداریم! الان تکلیف فرزند ما چیست؟
وی تصریح کرد: مدرسه‌ها در صورت داشتن جای خالی یا وعده آن نیز دست کم یک میلیون تومان پول برای کمک به مدرسه تقاضا می‌کنند که باید این مبلغ به کارت مدیر مدرسه واریز شود.
این مادر تأکید کرد: با توجه به تعداد فرزندانم و مشکلات مالی، پرداخت این مبلغ‌ها برای هر فرزندم امکان‌پذیر نیست.
او با اشاره به اینکه چگونه در خارج از محدوده منزلمان، بچه‌ها را با این تورم به مدرسه‌ای دور از خانه بفرستم، تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش مشکل دارد یا مدرسه بسازد یا تا ساخت مدرسه‌های بیشتر در منطقه‌ای که کمبود مدرسه مشهود است، موقتاً چند مدرسه استیجاری برای حل مشکل خانواده‌ها بسازد؛ چون بیشتر آن‌ها از قشر کم درآمد هستند.

پاسخ یکی از مسئولان مدرسه
از این رو برای پیگیری این مشکلات حین انجام مراحل ثبت‌نام دانش‌آموزان با یکی از مدرسه‌های این منطقه که گلایه‌های فراوانی در مورد آن مطرح بود، تماس می‌گیریم.
معاون این مدرسه در گفت‌وگو با خبرنگارما گفت: این مدرسه، خیرساز است و پسر یک خانواده بحرینی - ایرانی سال گذشته این مدرسه را ساخته است.
وی افزود: از این رو سال گذشته به ما اعلام شد که سرریز دانش‌آموزان تمام مدرسه‌ها را ثبت‌نام نمایید. اگر فقط از محدوده ثبت‌نام می‌کردیم، بازهم جا برای ثبت‌نام دانش‌آموزان باقی می‌ماند و جا برای ثبت‌نام دانش‌آموزان خارج از محدوده نیز داشتیم.معاون مدرسه بیان کرد: لازم به توضیح است سال گذشته تعداد کل کلاس‌ها ۱۳ تا بود که برخی از آن‌ها ۴۰ نفره و تعدادی نیز۲۵ نفره بوده است. امسال طبق دستورالعمل، اعلام شده که هر دانش‌آموز باید به محدوده منزل خودش بازگردد. همین دستورالعمل اجرا شده است.
وی با اشاره به این نکته که در حال حاضر سه کلاس در پایه اول با ظرفیت هر کلاس ۴۰ دانش‌آموز داریم، اظهار کرد: برای ثبت‌‌نام بیش از این تعداد، سیستم امکان ثبت‌نام را به ما نمی‌دهد و اخطار «مجاز نیست» اعلام می‌کند.
برای حل مشکل ثبت‌نام دانش‌آموزان، اسامی ثبت می‌شود و طی جلسه مدیران مدارس این منطقه با هم  برای بازنماندن دانش‌آموزان از تحصیل، هماهنگی‌های لازم انجام می‌شود تا هر مدرسه به فراخور تعداد جای خالی که دارد، تعداد امکان پذیرفتن دانش‌آموزان را برای هر پایه اعلام کند و به مدارس مختلف با نامه اداره ارجاع داده می‌شود. درواقع هیچ محصلی نباید از تحصیل باز بماند.
وی در پاسخ به علت مشکلات ثبت‌نام در منطقه الهیه (عصمتیه) و... بیان کرد: متأسفانه در منطقه الهیه در بحث ثبت‌نام دانش‌آموزان به دلیل انبوه جمعیت، این مشکل به وجود آمده است که با همکاری مدیران مدرسه‌ها، این مشکل رفع خواهد شد.
وی در ادامه توضیح داد: برای مثال در حال حاضر فقط در یک پایه، ۱۳ دانش‌آموز و در پایه دیگر هشت دانش‌آموز اضافه داریم که باید اسامی آن‌ها به مدرسه‌های دیگر ارجاع شود تا این مشکل رفع گردد. برای مثال روز نخست که ثبت‌نام آغاز شد ۳۰ نفر اضافه بودند. سپس خروجی داشتیم‌. تماس گرفتیم و تعدادی از دانش‌آموزان جایگزین شدند. هیچ خانواده‌ای برای ثبت‌نام فرزندش نگرانی نداشته باشد. 

پول اینترنت و جوهر را هم اولیا بدهند!
وی در پاسخ به این مطلب که برخی مدیران متقاضی مبالغی وجه برای ثبت‌نام با عنوان کمک‌هزینه به مدرسه به اجبار از اولیا هستند، گفت: مدیران رقمی را که خود والدین راضی باشند، دریافت می‌کنند و این رقم از حدود ۵۰ هزار تومان است تا هر رقمی که اولیا مایل باشند؛ اما در مدرسه ما هنوز رقم اصلی دریافت نشده است؛ زیرا آن مبلغ در مهر ماه طی تشکیل جلسه انجمن اعلام خواهد شد و هر رقمی که انجمن در شورای مدرسه به نتیجه برسد، ما به اولیا اعلام می‌کنیم و همان زمان نیز با توجه به مشکلات اقتصادی مردم، سعی در رعایت پرداخت وجه می‌نماییم. گاهی عده‌ای از اولیا اعلام ‌می‌کنند ۱۰ هزار تومان بیشتر نمی‌توانند پرداخت کنند که این وجه نیز برای هزینه برگه‌ها یا اگر تمبری زده شود، جوهری یا اینترنتی که برای دانش‌آموزان مصرف می‌شود، از اولیای دانش‌آموزان دریافت می‌کنیم.
وزیری خاطرنشان می‌کند: ما دانش‌آموزی داشته‌ایم که خانواده‌اش هیچ مبلغی وازیر نکرده است و گاهی تا 2میلیون نیز با رضایت خود اولیا واریز شده است. دوباره تأکید می‌کنم که هزینه اصلی با تصویب انجمن اعلام خواهد شد؛ اما پرداخت آن نیز اجباری نخواهد بود.
وی در پاسخ به این پرسش که واریز وجوه در قالب کمک به هزینه‌های مدرسه به چه شماره کارتی است  بیان کرد: چون مدرسه تازه‌ساز است، اداره هنوز به ما هیچ شماره کارتی نداده و ما از شماره کارت مدرسه‌ای که منحل شده، به نام مدرسه... استفاده می‌کنیم. این شماره کارت، پشت در مدرسه نیز چسبانده شده است. کارت به نام مدرسه... دخترانه ۲ است و به اسم شخص نیست.
او توضیح داد: تمام وجوهی که اولیا می‌پردازند با رضایت خودشان است و حتی دفتر را به عنوان رضایت امضا می‌کنند.
این ادعاها در حالی مطرح می‌شد که اسناد موجود در اختیار رسانه، خلاف آن را نشان می‌دهد؛ چرا که واریز وجه صورت گرفته به حساب شخصی یک مدیر مدرسه بود و شماره کارت اعلامی متعلق به یک مدرسه منحل شده نبود.

واریز به حساب شخصی، تخلف است
رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در گفت‌وگو با قدس در زمینه مشکل اصلی ثبت‌نام در منطقه الهیه گفت: معضل اصلی‌ ما در منطقه الهیه، کمبود فضای آموزشی است که متأسفانه به دلیل جمعیت انبوهی که آنجا زندگی می‌کنند، این ‌مشکل کاملاً مشهود است.
حسین محمدزاده افزود: تنها راهکاری که مسئولان در حال حاضر توانسته‌اند تدبیر کنند این است که از مدرسه‌های همجواراستفاده کنند تا بچه‌ها زیر پوشش تحصیلی قرار بگیرند. 
وی درباره پیگیری و اعلام اعتراضات اولیا از مشکلات ثبت‌نام بیان کرد: اداره بازرسی به شماره 32222103 آمادگی کامل برای دریافت تماس‌های خانواده‌هایی را دارد که با بحث تخلف دریافت وجه یا مشکلات دیگری مواجه‌ می‌شوند. آن‌ها می‌توانند با این شماره تماس حاصل فرمایند تا استعل��م‌های لازم از طرف بازرسی انجام شود که آیا آن مدرسه مجاز به گرفتن شهریه هست یا خیر؟ همچنین از طریق بازرسی استان پیگیری لازم انجام خواهد شد و گزارش پیگیری نیز به خانواده‌ای که تماس گرفته اعلام می‌شود.
وی تأکید کرد: واریز وجه به کارت شخصی مدیر، خلاف است. همچنین کمک اولیا به مدرسه، اختیاری است. اگرچه از این کمک‌ها استقبال می‌کنیم؛ اما به هیچ وجه اجباری در این کمک‌ها وجود ندارد.
محمدزاده در ادامه اظهار کرد: پرداخت وجوه از طرف اولیا به مدرسه در خصوص مدارسی که هیئت امنایی، غیر انتفاعی یا شاهد هستند، مجاز است و مبالغ شهریه نیز کاملاً مشخص است.

خبرنگار: یزدی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه